2016.
scenario
i režija: Mark Elijah Rosenberg
uloge:
Mark Strong, Luke Wilson, Sanaa Lathan
Ako
postoji nešto što nas fascinira, onda je to svemir. Zato što je
ogroman, odnosno beskonačan. Zato što je nasilan i bespoštedan.
Zato što je malo reći da je naše znanje o njemu ograničeno i samo
teorijsko, ono je zapravo neznatno i često potpuno neproverljivo.
Zato što ga se, u krajnjoj liniji plašimo kao nepoznatog.
Zato
želimo da ga osvojimo. Da budemo prvi negde, na Mesecu, na Marsu,
van Zemlje koju smo toliko upoznali i koja nas ograničava. Da
zgrabimo najviše. Zato pišemo pesme i romane, zato snimamo filmove
o svemiru, od kičastih svemirskih opera preko kojih na svemir
projektujemo ljudska, zemaljska iskustva, pa do komornih i mono-drama
koje ispituju našu psihu u neposrednom kontaktu sa nepoznatim. Neke
stvari nikad ne ostare...
Approaching
the Unknown je te komorne, psihološke i filozofske sorte, ali
zaista nemojte očekivati neku dubinu i spoznaju. Razlog tome je
jednostavan: u poslednje vreme imamo zasićenje filmovima o nama u
svemiru prepuštenima samima sebi, svome egu i svojim sposobnostima
(Interstellar, Gravity, The Martian, Moon,
Europa Report) i Approaching the Unknown od svih njih
ponešto pozajmljuje, ali ostaje ravan i derivativan.
Kapetan
Stanaforth (Strong) će biti prvi čovek na Marsu. U razmaku od
nekoliko nedelja (putovanje traje 9 meseci), za njim je poslata Emily
Maddox (Lathan). Njih dvoje će pripremiti teren za prvu ljudsku
koloniju na “crvenoj planeti” sa proređenom atmosferom. Zašto
su poslati pojedinačno i u malom razmaku, ne može nam objasniti ni
kontrolor misije na Zemlji Skinny (Wilson).
Znamo
samo da je sve Stanaforthova zamisao: on poznaje svaki šraf na
svemirskom brodu i dizajnirao je reaktor koji izvlači vodu iz peska,
kamena i prašine i već ga je testirao u pustinji. Ideja tog
reaktora je da prvo izvuče elemente, kiseonik i vodonik, pa ih onda
spoji u pijaću vodu. Mogao bih se setiti nekoliko objašnjenja zašto
je to “bull”, ali recimo da prihvatimo to. Opet, zašto se ide na
Mars pre testiranja istog recimo na Mesecu mi nije jasno, naročito
ako uzmemo u obzir sa koliko budžetskih ograničenja se susreću
svemirske agencije. Ali da prihvatimo i to kao premisu, jer je nužno
da je Stanaforth sam na svom putu, naoružan znanjem i čeličnom
voljom i opsednut raznim mislima, naročito kako put odmiče.
To
je svakako šlagvort za filozofiju i naklapanje, ređe kroz debatu u
dijalogu sa koleginicom koja ga sledi u drugom brodu i arhetipski
opreznim kontrolorom, a češće u naratorskim monolozima. Prava je
šteta što sve to ostaje u sferi naklapanja i gotovo nikad ne dođe
do nivoa filozofije. Očiti su uticaji Solarisa i 2001: A
Space Odyssey, čak i ambicija i samouverenost da se ti uzori
dostignu, ali Rosenberg jednostavno nije autor sa dovoljnim
iskustvom, ali ni talentom za takav podvig. U tom smislu, Approaching
the Unknown deluje kao “second hand” roba.
Svaka
čast Marku Strongu, on je odličan glumac sposoban za različite
transformacije, i činilo se kao dobra ideja pustiti ga samog na
ekranu da pokaže šta ume, ali solo-igra nije njegov “forte”, a
za to nema čak ni prikladnog lika, Stanaforth deluje suviše
metodično i dosadno, pa se to prenosi i na putovanje, ma šta se na
njemu dešavalo, a ne dešava se mnogo toga. Stvar je dramaturgije:
Gravity se oslanjao na iznenadne katastrofe, The Martian
na komične “ho-ruk” momente, Moon na improvizaciju,
Europa Report na grupnu dinamiku, a Interstellar se
ionako izgubio putem. Approaching the Unknown kao da pokušava
da mazne pomalo od svakog, a da se to ne primeti, pa ostaje nedorečen
i mlak. Naprosto, fali drame, unutrašnje i spoljašnje.
No
dobro, sve je to oprostivo ako je barem vizuelno impozantan. Ali nije
ni to: budžet je bio neznatan, pa tako imamo radnju ograničenu na
studijsku kreaciju svemirskog broda i nekoliko podnošljivih CGI
kadrova svemira. To je to. Nema čak ni igrarija sa gravitacijom.
I
poslednja mogućnost da opravdam njegovo postojanje je potrošena...
Nema smisla...
No comments:
Post a Comment