2015.
scenario
i režija: Adrian Garcia Bogliano
uloge:
Francisco Barreiro, Daniela Soto Vell, Jorge Molina, Milena Pezzi,
Vita Vargas
Naslov
asocira na klasičnu muziku i tu nećemo ostati kratkih rukava. Nje
na soundtracku ima onoliko, a Adrian Garcia Bogliano uspeva da iz nje
izvuče ono što mu treba: jezu, napetost, pa čak i komičnu notu.
Klasika je divna stvar i mnogi su autori to prihvatili, ali to ne
znači da svaki autor koji soundtrack žanrovskog filma napuni
klavirskim koncertima umesto nekim logičnijim i modernijim izborom
(punkom, metalom, rapom) zna šta radi. U tom pogledu, Bogliano nije
(tek) pretenciozna neznalica.
Ovaj
relativno mladi reditelj bogate i zanimljive karijere u hororu je i
na drugim poljima, u drugim filmovima, dokazao da nije balvan.
Stvarajući filmove nekad sa bratom Ramirom, nekad sam, po celom
svetu, najčešće u Argentini, ali i širom Latinske Amerike, sa
povremenim izletima u Evropu i Severnu Ameriku, Bogliano je već
dokazao da ima sposobnost i rutinu da izbaci i po dva filma godišnje,
često sa veoma limitiranim budžetima, ali zato sa vrlo različitim
idejama. Pod-žanrovska i stilska raznolikost su za svaku pohvalu,
ali problem sa Boglianovim filmovima je to što najčešće ne
konvergiraju u onoliko dobre uratke kakvi bi morali biti na osnovu
ideje. To se vrlo jasno oslikava i na primeru ove “vražje šale”
u kojoj nas Bogliano šeta kroz žanrove u okruženju sub-urbanog
Mexico Cityja.
Naš
junak je Aram (Barreiro), kukavni računovođa sa pripadajućim
brkovima (ali bez leptir-mašne) kojeg šef izrabljuje na poslu, a
žena i klinac dave kod kuće. Na njemu se prazni čak i njegov
drtavi otac u staračkom domu, pa nam je jasno da će Aram pre ili
kasnije popizdeti i razjebati ih sve u napadu pravedničkog
(belačkog) besa po modelu filma tipa Falling Down. Neće
Aram, međutim, tek tako otkriti svoju divlju muškost (za to mu
služi prostitutka Perla, jedina osoba sa kojom on ima odnos bez
interesa), on ima plan. Računovođe su metodični ljudi.
Plan
je oteti jednu partikularnu srednjoškolku imena Anabella (Soto Vell)
i za nju iskamčiti novac. Ona je, naravno (ako niste primetili,
SPOILER) šefova kćerka, a u svrhu otmice se naš Aram priprema tako
što skuplja savete za vezivanje od Perle, koliko koga treba daviti
da bi izgubio svest od mafijaša-klijenata (mada bi i tu znanje
prostitutke bilo od pomoći, to je ubilo Billa na Tajlandu), koliko
je zapravo teško telo određene mase (on nosi sina kroz stan, a sin
nosi utege u vidu lonaca), te sve meri štopericom i smiruje se
slušajući kompilaciju klasike iz super-marketa.
Jednom
kada Aram uspe (nije SPOILER, ne bi bilo filma bez toga), on uspeva i
u životu: nasleđuje šefov posao, kancelariju i sekretaricu (a
znamo čemu sekretarice služe u muškim fantazijama), žena pokazuje
više poštovanja za njega ili makar za njegovu materijalnu
potkoženost i sve u tom stilu. Ispada da se zločin isplati ako je
metodično pripremljen i izveden bez emocija. Bogliano tu vrlo vešto
profilira Aramovu motivaciju kao strogo materijalnu, a ne seksualnu,
sa tek malom dozom sadizma ili bolje rečeno klasne osvete.
Ali,
tu nije kraj, slede nam još neki obrati i još neke pravedničke
osvete, a šonja koji je skupio snage da se suprotstavi sistemu sad
postaje sistem i meta. Ono što sledi je nasilna i tripozna
eksploatacijska jurnjava komičnim krvoliptanjem, prosutim crevima i
otkinutim udovima. Možda je ta moralna slika malo zbunjujuća, kao i
ton koji se kreće od potpuno komičnog do potpuno ozbiljnog i nazad
iz scene u scenu. Međutim, ako ga se gleda rasterećeno, bez jakih
predrasuta (Bogliano ima status umereno mizoginog autora i ovde to
delimično potvrđuje sa obiljem ženskih likova koje skida često
bez razloga, mladu Danielu Soto Vell čak podvrgava ograničenom
mučenju, ali ipak je muškarac glavna meta nesigurnosti i različitih
tortura), Scherzo Diabolico ostaje u znaku apsurda ljudske
egzistencije i predodređenih uloga.
Problem
je u tome što je film po detaljima dosta bolji nego u celini.
Recimo, Aramov lik je fantastičan u prvoj polovini filma i izvrsno
odglumljen, ali u drugoj kao da postaje druga ličnost, jednako
zanimljiva za fenomenološko posmatranje, ali nekako naglo presečena
i tu već ni glumac ne zna šta bi. Srećom pa je Anabellina
transformacija u drugom smeru, a glumica dovoljno samouverena da bi
to izvela bez svoje dodatne ironije, pa je Scherzo zanimljivo
delce za pogledati. Problem je samo u tome što je tu na kupu previše
tema i ideja, pa ih se puno načinje i napušta, ne završava ili
završava nepotpuno i prigodno, kao i žanrovski roller coaster kojim
nas Bogliano vozika kao realizacijska pratnja za takav kup ideja, ali
i pored toga, klasika, pristojna gluma, horor i komedija su dovoljni
razlozi za gledanje ovog meksičkog delca.
No comments:
Post a Comment