2017.
režija:
Luca Guadagnino
scenario:
Luca Guadagnino, James Ivory, Walter Fasano (po romanu Andréa
Acimana)
uloge:
Timothée Chalamet, Armie Hammer,
Michael Stuhlbarg, Amira Casar, Esther Garrel
Luca
Guadagnino svesno ne igra puno na domaćem terenu. Italija je za
njega više kao nekakva kulisa u kojoj snima internacionalne filmove
sa zvučnim imenima u glumačkoj postavi, po pravilu smeštene u
buržoaski milje i u kojima razgovor ponekad teče na više jezika
istovremeno. Njegovo godišnje doba je leto, njegove boje su žive i
njegova preokupacija je uglavnom ljubav ili treperava iluzija iste.
Call Me by Your Name
tu ne predstavlja neki naročiti izuzetak.
Međutim,
često kad kažemo “ljubav” u glavi imamo sliku heteroseksualne
veze. Ili striktno gay veze uz spektar problema vezanih za društvenu
prihvaćenost takvog odnosa. Međutim, zašto ljubav ne bi
podrazumevala istraživanje i eksperiment, posebno u tinejdžerskim
godinama u kojima tek počinjemo samostalno formirati svoj identitet,
seksualni i uopšte? Zaljubljivanje u osobu, a ne u pol možda zvuči
kao floskula, ali ne treba potcenjivati snagu seksualne konfuzije
koja, ako se ne razreši, usled potiskivanja počinje izazivati
frustraciju.
Premisa
tinejdžera koji nije još svestan svoje prave seksualne
orijentacije, pa istovremeno pokušava da prijateljstvo sa jednom
devojkom podigne na viši, emotivni i seksualni nivo, dok se sa druge
strane do ušiju zaljubljuje u nešto starijeg momka koji iz vedra
neba dolazi u njegovu kuću je sasvim nova i osvežavajuće iskrena.
To naročito važi u kombinaciji sa vremenom i mestom radnje,
severnom Italijom ranih 80-ih, te sa internacionalnim miljeom likova,
putujućih profesora, studenata na praksi, vikendaša i turista koji
dolaze u svoje vile ili u posete prijateljima iz velikih gradova, od
Pariza do New Yorka.
Tinejdžer
u konfuziji je Elio (Chalamet), sin cenjenog profesora arheologije
Perlmana (Stuhlbarg). Gospodin profesor svakog leta uzima po jednog
studenta na praksu, a te godine je u pitanju Oliver (Hammer),
surferskog tela i onako pomalo napadnog američkog duha. Isprva
stidljivi i povučeni Elio čeka da prođu i to prokleto leto i taj
uljez koji je već šarmirao ceo grad, ali njihovo druženje, isprva
nevoljko, prerasta u nešto više od toga.
Tenzija
je prisutna gotovo od samog početka, ali obojica momaka imaju gard,
pre svega zato što su obojica dvostruki stranci (turisti, pa još i
Jevreji) u sredini koju ne poznaju do detalja i koja možda nije preterano
tolerantna. Naravno, tu su cure, sportske aktivnosti, uranjanje u
posao, kupanje, blejanje, diskoteke sa pripadajućim hitovima
perioda, ignoriranje i lagano zavođenje, uz odsustvo ikakve sumnje
od strane roditelja, kućne pomoćnice
i meštana, ili možda uz njihovu prećutnu podršku.
Štos
je upravo u Eliovoj konfuziji i Oliverovoj samouverenosti starijeg i
verziranosti u seksualnom buđenju i skrivanju. Elio nije suočen sa
nekom velikom spoznajom o sebi i svojoj seksualnosti, već sa prvim
iskustvom one strastvene, “letnje” ljubavi koja traje ograničeno
vremena u čemu se i krije tajna njene draži. To bi mogla biti
prijateljica koja svake godine dolazi iz Pariza, Marzia (Garrel),
Elio bi možda čak i voleo da to bude ona, bilo bi jednostavnije i
prihvaćenije, ali naprosto nije. Zapravo je i nebitno hoće li se
Elio orijentirati kao gay, bi, panseksualac, ni on nema preterano
vremena da o tome razmišlja.
Tenzija
je, dakle, tu, u svakom kadru uhvaćenom kamerom tajlandskog
direktora fotografije Sayombhua Mukdeeproma, u suncem okupanim
dvorištima, u rečnim plažama i usijanim trgovima gradića, u
večerama uz “čašicu razgovora”, u podrumu i na tavanu stare
kuće. I ta tenzija ne sluti na negativno, koliko na nepoznato.
Tenzije ima i u muzici, klasici koju Elio svira na klaviru varirajući
uticaje mlađih kompozitora na starija dela, pa i u zavodljivim
hitovima ranih 80-ih koji se čuju u pozadini.
Problem
nastaje u tempu filma i logici italijanskog fudbalskog stratega kojom
se Guadagnino vodi: jednom kada nas je zakačio i ubedio da se u
njegovom filmu radi o nečemu neobično važnom i iskrenom, on
“umrtvljuje igru” i razvlači priču do granice da postane
dosadna. Jasno, fokus je na atmosferi lenjih, dugih letnjih dana i
noći i situaciji u kojoj se mlada i neiskusna osoba ne snalazi, ali
nije bilo potrebno toliko usporiti tempo. Inteligentni i sadržajni
dijalozi u scenariju koji Guadagnino potpisuje zajedno sa svojim
stalnim saradnikom, montažerom i ko-scenaristom Walterom Fasanom i
američkim veteranom Jamesom Ivoryjem pomažu koliko se da, ali ne
mogu napraviti čudo. Guadagninu je poigravanje sa sporim tempom i
nizanjem naizgled za radnju manje bitnih događaja bolje uspelo u
prethodnom filmu A
Bigger Splash,
ali tu se mogao pozvati na intrigu i misteriju koju je polako
“ljuštio”, dok u ljubavnoj priči takvog izlaza nema. U takvom
tempu gledaocu vrlo lako mogu pobeći značajni i bogati detalji
poput ozbiljnih razgovora sa ocem koji filmu daju dodatnu dubinu.
Guadagnino
je ipak na svom terenu što se tiče rada sa glumcima. Timothée
Chalamet vešto kanalizira tinejdžersku konfuziju maskiranu u lažni
bravado ili lagano podjebavanje. Surferska figura Armieja Hammera
nikada nije bila bolje iskorištena. Esther Garrel poseduje svu
zamamnost cure koja se razvija i postaje svesna sebe. Amira Casar
briljantno igra eteričnu dobrotu majke koja je svesna da na sina ne
valja vršitit pritisak, dok je Michael Stuhlbarg apsolutno sjajan
kao zabrinuti, pomalo netaktični otac i zaneseni profesor sa
tendencijom da smori svojim učenjačkim humorom. Odlična gluma u
kombinaciji sa iskrenom i interesantnom postavkom priče, bogatom
scenografijom, opojnom atmosferom i divnom fotografijom su dovoljni
da ovaj žestoko nesavršen film i pored pada u tempu bude itekako
vredan pažnje.
No comments:
Post a Comment