kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Babak Anvari
uloge:
Narges Rashidi, Avin Manshadi, Bobby Naderi
Horor
u Under the Shadow, dugometražnom filmskom prvencu
britansko-iranskog autora Babaka Anvarija, dolazi iz više pravaca i
prisutan je na više nivoa. Na nivou teksta imamo klasičnu islamsku
varijantu zvanu “djin”, zloduha koji dolazi na krilima vetra i
opseda svoje žrtve koje odvodi u ludilo i uništenje. Uz to imamo i
dva pod-tekstualna nivoa, socijalni i psihološki, što će reći
odjeke Islamske revolucije u Iranu 1979. godine, Iračko-iranski rat
koji je usledio i eskalirao u zasipanje prestonica dveju zemalja
balističkim raketama, novonastali podređeni položaj žene u skladu
sa tradicijom nakon “amoralnih starih vremena” šaha Reze i
konačno izolaciju majke i kćeri u stanu i neizbežni sukob između
njih dve.
Našu
junakinju Shideh (Rashidi) upoznajemo tokom posete univerzitetu na
kojem je pre Revolucije studirala medicinu, ali je nije završila
zbog spleta privatnih i političkih okolnosti. Sada želi da se
vrati, ali sa prošlošću levičarske aktivistkinje (i verovatno
ateistkinje ili makar sekularistkinje) to joj više nije moguće.
Tako nezadovoljna se vraća porodičnom životu, ilegalnom gledanju
video-kaseta sa vežbama Jane Fonde (ne samo da je zapadnjačka moda
zabranjena, čak je i tehnologija ilegalna), servisiranju pomalo
razmažene kćeri Dorse (Manshadi) i prepirkama sa mužem, doktorom
Irajem (Bobby Naderi) koje ne prestaje čak ni kada ga pošalju na
prvu liniju fronta odakle se javlja telefonom sa zdravorazumskim, ali
patronizirajućim savetima da se njih dve sklone kod njegove familije
na selo jer se očekuje pojačavanje raketnih napada na Teheran. On
insistira, ona odbija i oboje ih treba razumeti, ona je suviše
ponosna, a on, ma kako se trudio da bude moderan i liberalan, ipak
ostaje povlašteni muškarac koji će u pravom trenutku odigrati tu
kartu.
Prava
nevolja će, međutim, tek uslediti kada Dorsa počne govoriti o
djinu na kojeg ju je upozorio nemi sused koji komunicira samo s njom.
Shideh to otpisuje kao sujeverje, ali u kombinaciji sa nestankom
kćerine lutke za koju je ona posebno vezana, majčine kasete,
kćerine neobjašnjivo povišene temperature i majčine ključajuće
nervoze, situacija postaje sve ozbiljnija. Prvo kćerka “vidi”
prikaze i komunicira sa njima, onda majka gubi san, postaje
iritabilna i oseća se ugrožena na svakom koraku sve do crescenda
nasilja i jurnjave.
Sa
jedne strane, kao osnovu imamo Polanskog i njegovu “stambenu
trilogiju” i gomilu očekivanih horor “tropa” sa kojima nas
Anvari zadirkuje, od nestanka stvari, preko lutke do dvoje dece,
jednog cendravog i drugog sablasnog, sa kojima žonglira i koje
znalački “pakira” u horor koji puca od atmosfere i tek povremeno
iskače u savršeno tempirane “jump scare” momente. Sa druge,
osećamo realnu, ne-horor pretnju od rata, zračnih uzbuna posle
kojih slede silasci u podrum (ex-yu publici vrlo dobro poznata rutina
iz ratova 90-ih), potencijalno “nosatih” neznanaca i suseda, pa
čak imamo susres sa zloglasnim Čuvarima Revolucije koji će
dezorijentiranu Shideh pokupiti na cesti noću pošto je ona izašla
bez pokrivala za glavu u trenutku panike. To što se zgrada rapidno
prazni, bogati tradicionalisti odlaze na selo, a prijazni liberali
kod sina u Pariz, takođe ne doprinosi osećaju sigurnosti i
normalnosti kod naše junakinje i njene kćeri.
Under
the Shadow se pojavio na Sundance Festivalu prošle godine i
instantno osvojio publiku i kritiku. Poređenja sa Babadookom
su bila neobična, uzevši u obzir odnos racionalnog i iracionalnog i
trenje u porodičnoj situaciji, ali ona uglavnom idu na stranu ove
britansko-iranske koprodukcije snimljene, zgodno, u Jordanu. Reč je
tu o slojevitosti i izrazito snažnoj simboličkoj ravni, perfektnom
građenju atmosfere i pretnje iznutra i izvana. Obratite pažnju na
sveprisutne zvuke vetra, udaljenih detonacija, šumove iz drugih
prostorija, kao i savršeno preciznu kameru sa savršeno opravdanim
oštrim pokretima i švenkovima. Takođe, ne treba zaboraviti ni
sjajno doziranu i vođenu glumu, te vrlo pažljivo napisan dijalog
koji u svakom trenutku otkriva taman onoliko koliko treba.
Anvari
očito vrlo dobro zna o čemu govori i iz filma se da naslutiti da
je, ako ne Revoluciju, onda sigurno ratne godine i represiju koja je
usledila doživeo ili makar video svojim očima. To nam govori da je
pred nama pošten autor. Sa druge strane, preplitanje stvarnosti i
fikcije, prirodnog i natprirodnog, poigravanje sa percepcijom i
emocijama i efekat koji gađa i pogađa svedoče o tome da je on
izuzetno sposoban autor čiji dalji rad vredi pratiti. Under the
Shadow je impresivan filmski debi i jedan od najboljih horora u
poslednje vreme.
No comments:
Post a Comment