kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Pavel Lungin
scenario:
Pavel Lungin, Aleksandr Lungin, Valerij Pečejkin, Stephen Walsh,
David Seidler (prema priči Aleksandra Puškina)
uloge:
Kseniya Rappoport, Ivan Jankovskij, Marija Kurdenevič, Igor
Mikurbanov, Jevgenij Zelenskij
Ima
li “ruskijeg” pisca od Puškina? Veliki pesnik i avanturista je
za svog kratkog života ispunjenog emocijama i nadasve melanholijom
ostavio za sobom kapitalni opus, uspostavio ruski romantizam, a usput
upravo sa Pikovom damom započeo dugu tradiciju ruske autorske
fantastike. Kao bonus, poginuo je u dvoboju i sam postavši tragični
lik o kojima je pisao.
Drugi
velikan ruskog romantizma, kompozitor Pjotr Čajkovski je prema
Puškinovom predlošku napisao često postavljanu operu koja je
doživela brojne filmske adaptacije u Rusiji, SSSR-u, ali i
inozemstvu. Sada Pavel Lungin, sineast melanholije i psihološke
drame, isti materijal prenosi u format filma. Lunginov film je već
na premijeri u Tallinnu prošlog novembra privukao pažnju publike
(čak je dobio i nagradu) i kritike, te najavio dugu i uspešnu
festivalsku turneju. U pitanju nije samo pažljivo osmišljen i
realiziran projekat, uz Lungina ključan je njegov ko-scenarista
David Seidler, nagrađen Oscarom za King’s Speach, već
jedno sasvim novo filmsko iskustvo.
Ovde
nije reč o prostoj ekranizaciji literarnog ili čak operskog
predloška, već jednog sasvim novog, žanrovski raznorodnog
promišljanja. U osnovi je Čajkovski pre nego Puškin, a mogu se
povući paralele sa tematski sličnim filmom Black Swan
Darrena Aronofskog, pa čak i sa Whiplashom Damiena Chazellea,
i to u Lunginovu korist, a takođe se mogu pronaći elementi
camp-ironije, Lunginovog psihologizma, žanrovski motivi trilera i
meta-filma. Iz opisa zvuči kompleksno, ali na ekranu sve deluje
fluidnije.
Sofija
(Rappoport) je ocvala operska diva koja se nakog dugotrajnog
izbivanja vraća u Moskvu. Ova nekadašnja kraljica je u međuvremenu
propala i finansijski i izvođački, a njena stara slava joj ne može
omogućiti ulogu na sceni, ali zato može iza. Ona se sprema
postaviti novu verziju Pikove dame, opere koja ju je
proslavila, a ulogu Lize poverava svojoj nećakinji koja se, ironije
li, takođe zove Liza (Kurdenevič) i poseduje naivnost i
neiskvarenost književnog lika. Liza je, međutim, u vezi sa
talentiranim, ali beskrupuloznim mladim tenorom Andrejem (Jankovskij)
koji možda nema pravo, aristokratsko i umetničko poreklo, ali je
zato spreman da “zagrize” više nego ostali.
Još
jedna od nevolja sa Andrejem je ta da se on vidi upravo kao Hermann,
anti-junak Puškinove priče, i da je to operska uloga sa kojom se
poistovećuje i koju zapravo jedinu i želi pevati. Kada se na to
doda i njegova mladalačka, ali neumrla fascinacija Sofijom, njihova
zajednička strast prema kockanju i Sofijin mračni ljubavnik Oleg
(Mikurbanov), inače vlasnik podzemong (bukvalno) kazina, situacija
se dodatno petlja, paktovi i veze se sklapaju i raskidaju. Život,
roman i operna produkcija se mešaju u jedno, možda nedefinirano,
ali svakako obeleženo hazardom i opsesijom.
Pikova
dama jedan je od onih izuzetno dinamičnih i pratljivih filmova
koji ne deluju pretrpano, čak i kad jesu. Lungin vrlo vešto diktira
tempo i žonglira sa ravnima radnje. Ima tu bisernih trash momenata,
poput glasa od kojeg pucaju čaše, “kanalizacije” u koju se
teatar pretvara kada se ispod maske finoće promole najniže ljudske
strasti, a replika o supermarketu za masu gore i ekskluzivnoj
kockarnici dole je za antologiju. U toj suludosti, Pikova dama
je fantastična kao i izvorno delo i raskošna kao opera, zabavna ali
ne bez mozga i bez komentara na milje.
Štos
je što Lungin tu i tamo zna da preceni karte koje ima u rukama, što
je takođe u duhu literature. Ovde se to odražava u određenoj meri
na glumi koja je dosta širokopotezna, da ne kažem teatralna, što
ponekad ima svoj šmek, a ponekad ne. Druga greščica je maksimalno
razduživanje izvođenja opere na premijeri i u kadru. U principu,
sve namige smo shvatili i pre toga, znamo da Lungin pokušava da
maksimizira emotivni efekat i usput doda malo na atraktivnosti, ali
usled dužine tempo neupitno pada. No i pored toga, Lunginova Pikova
dama je film vredan pažnje, ne samo kao hrabra ekranizacija, već
i kao jedan od retkih filmova koji uspevaju da uhvate duh opere i
miljea suštinski, a ne kozmetički.
No comments:
Post a Comment