kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Martin Scorsese
scenario:
Jay Cocks, Martin Scorsese (po romanu Shusako Endoa)
uloge:
Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Ciaran Hinds, Issei Ogata,
Tadanobu Asano, Yosuke Kubozuka
Moram
priznati da se, u trenutku kada se beogradski FEST završava
specijalnom projekcijom filma Silence jednog od najvećih
filmskih autora ikada Martina Scorsesea, suočavam sa prokletstvom
praznog papira. Znajući istorijat ove kompleksne produkcije
zamišljene kao “grande opus”, veliki lični projekat ili
poslednji nastavak tzv. teološke trilogije (zajedno sa The Last
Temptation of Christ i Kundun), a naročito vreme proteklo
od akvizicije autorskih prava na roman (1988. godine) do početka
snimanja filma, pada mi na pamet da se veliki autor suočavao sa
sličnim problemom. Doduše, sa mnogo većim ulozima: moja malenkost
će se zadovoljiti poštenim i informativnim kritičkim tekstom, a
Scorseseu je ovo možda testamentarni film.
Reč
je o ekranizaciji romana Shusako Endoa objavljenog 1966. godine koji
je već doživeo japansku ekranizaciju 70-ih godina prošlog stoleća.
Knjiga i film tematiziraju događaje iz prve polovine XVII stoleća,
odnosno progon japanskih kršćana i jezuitskim misionara uglavnom iz
Potugala u toku Šogunata. Istorijski kontekst je jasan: prvi
pokušaji uspostave misija i pokrštavanja stanovništva su prošli
čak suviše dobro, ali su se japanski moćnici zabrinuli zbog
propagande zapadnjačkih uticaja koji bi mogli dovesti do toga da
Japan padne u kolonijalni položaj, pa je koncem XVI stoleća
hrišćanstvo zabranjeno, a sveštenici, misionari i vernici su
sistematski proganjani i sadistički ubijani. Određene izolirane
zajednice su se održale uprkos tome, prakticirajući izmenjenu
verziju vere sa rudimentarnim ikonama i manje sakramenata. Japan se,
naravno, ponovo otvorio za zapadne uticaje, među njima i
hrišćanstvo, sredinom XIX veka, misije su ponovo uspostavljene, ali
pod strogom kontrolom državne vlasti.
Radnja
romana i filma prati potragu dvojice portugalskih jezuita Rodriguesa
(Garfield) i Garupea (Driver) za njihovim mentorom i učiteljem
Ferreirom koji je nestao u progonima. Glasine koje su došle do šefa
misije u Macau, Valignana (Hinds) govore o tome da se Ferreira
odrekao Boga i da sada živi kao Japanac sa ženom i sinom. Rodrigues
i Garupe ne veruju glasinama, pa se upućuju na misiju da ga pronađu
ili makar saznaju istinu o njegovoj sudbini.
Kada
se pomoću krijumčara Kichijira (Kubozuka) konačno domognu
japanskog tla, zatiču košmarno stanje. Vernici su ugroženi i pod
stalnom pretnjom samuraja Inouea (Ogata) kojeg zovu Inkvizitor, ali
im takođe očajnički treba duhovno vođstvo. Usled okolnosti, njih
dvojica se razdvajaju, a Rodrigues potragu nastavlja sam, što će ga
dovesti do zarobljeništva gde će Inkvizitor vršiti pritisak na
njega tako što će mukama podvrgavati njegovu pastvu. Jednom kada
konačno vidi Ferreiru (Neeson) i potvrdi glasine, njegova percepcija
vere i Boga će se promeniti.
Bez
sumnje, Silence je divno snimljen i u pojedinačnim scenama
vešto režiran film, uprkos tome da nije sniman na originalnim
lokacijama, nego na Tajvanu, pa su prizorišta ograničena na plaže,
planine, šume, dvorišta i uske zatvorene prostorije. Scorsese
majstorski alterira klaustrofobiju i agorafobiju kao dominantna
osećanja i to podvlači impozantnom zvučnom shemom sačinjenom od
huka vetra i okeana, žamora i vriskova. Ritmično i meditativno,
Scorsese izmenjuje poetične pasaže sa naturalističkim,
insistirajući na težini iskušenja i čežnji za mirom.
Međutim,
problemi počinju sa pričom koja je suviše tanka i linearna da bi
držala pažnju u epskom formatu od 160 minuta. Scorsese tu i tamo
postavlja filozofska pitanja prave vere i ispravnog hiršćanskog
postupanja, odnosno moralne dileme između dogmatskog, odnosno
deklarativnog, i pravog hrišćanstva koje možda podrazumeva
odricanje od vere na rečima, ali u svrhu spasavanja života nevinih.
Međutim, češće smo svedoci prilično teškorukaške simbolike
koja kulminira u sceni u kojoj Rodrigues samog sebe vidi kao Hrista,
kao i u scenama u kojima se Kichijiro opetovano odriče Boga da bi
sačuvao život, pa kasnije moli za ispoved i oprost koje imaju mnogo
manje smisla nakon simboličkog poentiranja sa 300 srebrnjaka.
Takođe, Scorseseu treba skoro sat vremena da bi išta od filozofskih
i teoloških pitanja uopšte pokrenuo, što uvod filma čini prilično
dosadnim.
U
konačnici, takav pristup ždere i likove i glumce koji ih igraju.
Andrew Garfield je još i najbolje prošao sa Rodriguesom koji je u
središtu zbivanja i koji sam prolazi kroz teške moralne dileme.
Smirujuća aura oko Adama Drivera nije u skladu sa oštrim konturama
kojima je Garupe ocrtan kao dogmatik na liniji biblijskih mučenika.
Liam Neeson je praktično potrošen jer njegov Ferreira nema dovoljno
prostora da se razvije kao lik, iako je potencijalno zanimljiviji čak
i od Rodriguesa. Opet, internacionalni glumci su bolje prošli nego
japanski, u Inkvizitoru ne vidimo ništa ljudsko, što je valjda i
zamisao, ali ga i tretman u scenariju i Ogatina gluma okreću u
pravcu karikature, dok je Kichijiro više nalik na jadnu seosku
budalu nego na čoveka koji se nalazi u ozbiljnom moralnom i
egzistencijalnom problemu i koji zbog toga pati. Hrišćanski vernici
su oslikani sa elementarnom toplinom, ali su slabo profilirani, a
potencijalno kompleksni prevodilac (Asano) postaje, zajedno sa
Inkvizitorom, glasnogovornik japanskog surovog pragmatizma.
Na
koncu, jedan od grehova Silence je što suviše liči na
kompozit sastavljen od Scorseseovih, ali i tuđih filmova. Jasne su
poveznice sa The Last Temptation of Christ (motivi patnje i
žrtve) i Kundunom (meditativnost), ali se može iščitati
još koješta, od Ben Hura (Kichijiro iz nekog, nama
nepoznatog, ali sigurno simbolički bitnog razloga orbitira oko
Rodriguesa) do Apocalypse Now (Ferreira dok ga ne pronađu, a
pomalo i u razgovoru, figurira kao Coppolin / Miliusov pukovnik
Kurtz, lik oko koga se pletu glasine i legende i čija je simbolička
vrednost veća od realno-životne). Scorsese će prilično vešto
ubaciti probrane citate Bressona i Dreyera, dok u poslednjoj sceni
pokušava da citirajući Solaris Andreja Tarkovskog postigne
efekat Citizen Kane Orsona Wellesa, što mu baš i ne uspeva,
nego ionako problematičan kraj zasnovan na nepotrebnom objašnjenju
postaje čak kičasto banalan.
Silence
tako ostaje rastrzan između objektivne žurbe da se film završi
zbog pretnje sudskim procesom zbog zadržavanja autorskih prava,
autorske veštine koja se ne može negirati i nezdrave ambicije da
jednom za sva vremena Scorsese raščisti dileme o veri. Njegovo
premišljanje “ima Boga – nema Boga” i zašto isti ostaje nem
na patnju ljudi koji mu se zaklinju na vernost odaje jedan starački
utisak ni blizu one hrabrosti i perceptivnosti koju je autor
demonstrirao ranije tokom svoje karijere. Plaši li se to Martin
Scorsese smrti?
No comments:
Post a Comment