2016.
scenario
i režija: Miloš Radović
uloge:
Lazar Ristovski, Petar Korać, Pavle Erić, Mirjana Karanović, Jasna
Đuričić, Mladen Nelević, Nina Janković
Dnevnik
mašinovođe, novi film Miloša Radovića, najpoznatijeg po radu
na televizijskoj seriji Otvorena vrata, a na filmu po dva zanimljiva,
ali nedovoljno primećena naslova Mali svet i Pad u raj,
jako zavisi od ugla gledanja. Autor je izuzetno pošten, pa nam odmah
na početku daje ključ u naraciji protagoniste, mašinovođe Ilije
(Ristovski) u kojoj on govori kako je odgovoran za na desetine smrti,
ali nije kriv, samo je radio svoj posao. Ton je, dakle, melanholičan,
gorko-sladak i više od svega nadrealan, pa je tumačenje u
realističkom ključu potpuno besmisleno.
Dobrodošli
u svet železničara koji žive u depoima i napuštenim vagonima,
pričaju o gaženju kao o “skidanju mraka”, viđaju duhove svojih
najmilijih koji su poginuli na pruzi koja, pak, figurira kao smisao
života i večitog pokreta. U tom paralelnom svetu nalik na onaj iz
filmova Akija Kaurismakija i njegovom srazu sa onim realnim naći će
se i dovoljno bizarnosti, poput nekažnjenog izbijanja teretne
kompozicije iz šina, nagovaranja na samoubistvo na tačno određen
način i u tačno određeno vreme ili bizarnih pogibija, ali i
dovoljno topline i duše, čak i socijalnog angažmana.
Uostalom,
kome nije jasno odmah, biće mu nakon uvodnog dela u kojem pratimo
dve priče, jednu o Ilijinoj samotnoj egzistenciji, a drugu o malom
siročetu Simi (Erić). Ako i progutamo život pored pruge kao za
srpski film očekivani soc-realizam, sirotište je suviše
stilizirano i “gothic”, nimalo nalik na one bezlično-propale
bedne zgrade. Priče će se, naravno, spojiti, Ilija će Simu uzeti
pod svoje, a dečak će izrasti u momka (Korać) koji će više od
svega želeti da postane mašinovođa, na protivljenje svog “oca”
i mentora poučenog svojim traumatičnim iskustvima. Opet, u tom
nadrealnom svetu, sukob između oca i sina o tome ko gospodari
sinovljevom sudbinom čini se realnijim i univerzalnijim nego ikad.
Osim
nadrealističkog, crnohumornog, ali humanog ključa iz kojeg Radović
ne iskače nikad, premda povremeno preteruje sa “off” momentima i
njegovog prihvatanja, film dosta zavisi i od izvedbe, režijskih
rešenja i izbora glumaca. Lazar Ristovski je igrao u većini
Radovićevih filmova i sa rediteljem lako nalazi zajednički jezik
koji, uzgred, po tonu ne odstupa puno od većine onoga što je
Ristovski producirao kroz svoju produkcijsku kuću Zillion i od onoga
što je glumac pokušao da režira na svojim autorskim izletima.
Radović je ipak kao autor u prednosti, a Ristovskom godi što se
nalazi na poznatom terenu.
Ostatak
glumačkog ansambla se uklapa u generalni ton. Dok Pavle Erić ima
klasičnu dečiju ulogu, Petar Korać kad god ima prilike prati
signale koje mu Ristovski daje i snalazi se. Kada je sam u scenama,
međutim, povremeno dolazi do afektiranja. Jasna Đuričić i Mladen
Nelević su praktično deo scenografije i rekvizite kao Ilijine
komšije, Nina Janković uspeva da dočara nešto zavodljive
eteričnosti kao Ilijina mrtva i nikad prežaljena ljubav Danica, a
dosta inspirativnu ulogu ima i Mirjana Karanović kao žena sa kojom
Ilija održava platonsku vezu.
Ugodno
snimljen u toplim tonovima, atraktivno postavljene scenografije i sa
blesavo-veselom muzikom koju potpisuje hrvatski pisac Mate Matišić,
Dnevnik mašinovođe je izuzetno simpatičan film. Jedan od
onih koje smo nekada imali, koji neće ostaviti dubljeg traga u
domaćoj kinematografiji, a kamo li u nekom širem kontekstu, ali
koji će uvek biti pozitivno gledalačko iskustvo.
No comments:
Post a Comment