kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
John Lee Hancock
scenario:
Robert Siegel
uloge:
Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Laura Dern, Linda
Cardellini, Patrick Wilson, Kate Kneeland, B.J. Novak
Ma
kakav stav danas zauzeli o McDonald’su, bilo da se radi o hrani ili
o korporativnoj kulturi i poslovanju, treba imati na umu da je upravo
ova firma s razlogom sinonim za “fast food”. McDonald’s je bio
prvi u barem tri segmenta. S njim počinje “fast food” kao takav
i to zbog genijalnog sistema za brzometno serviranje hrane ništa
lošijeg kvaliteta nego što se mogla naći na sličnim štandovima.
McDonald’s je takođe prva prava franšiza u poslu brze hrane koja
je postala sveprisutna u celoj Americi, pametno se fokusirajući na
jednu sasvim drugu pojavu koja je tada eksplodirala – predgrađa i
način života koji uz njih ide. Na kraju krajeva, McDonald’s je
prvi “američki hamburger” koji je izašao van granica te zemlje
i ostao uniforman ma gde se prodavao, a prodaje se u preko sto
zemalja sveta.
Danas
je korporacija McDonald’s među najvećim poslodavcima u Americi i
u svetu i među najvećim korporacijama po profitu, iako u svojoj
osnovnoj grani posla ima ogromnu konkurenciju. Istina, hrana je
upitnog kvaliteta i može ostaviti posledice na zdravlje, a ni brzina
više nije tolika komparativna prednost. Ali je svejedno i dalje
sinonim za “fast food”. Kako je samo jedan štand koji su držala
dva brata izrastao u ogroman brand? Odgovor na to pitanje naći ćete
u filmu The Founder.
Naslovni
osnivač nije nijedan od braće McDonald, nego Ray Kroc (Keaton)
kojeg upoznajemo kao vlasnika malog biznisa za distribuciju miksera
za milkshake. Njegove potencijalne mušterije koje obilazi po
Srednjem Zapadu uglavnom smatraju da su im njegovi miskeri nepotrebni
ili preskupi, te stoga rizična ulaganja, sve dok jednog dana jedan
restoran u Kaliforniji ne poruči šest, zapravo osam komada
odjednom. Ray odlazi da upozna vlasnike i ima šta za videti: potpuno
nov koncept serviranja hrane u roku od nekoliko minuta u papirnim
vrećicama. Braća McDonald, introvertni Dick (Offerman) i prijazni
Mac (Lynch) ga čak povedu na “turneju” po kuhinji da vidi kakav
su sistem smislili.
Kroc
dobija ideju za franšizu, braća pristaju samo ako to ne bude
narušavalo njihov koncept i filozofiju, zbog čega sastavljaju vrlo
pedantan ugovor. Ispostavlja se da je Kroc ne samo sjajan prodavac
tuđe ideje, već je u stanju da razmišlja van ustaljenih šablona,
da traži mogućnost za kombinaciju i da je ambiciozan više nego što
braća mogu ispratiti. Uskoro će doći do nesuglasica, partnerstvo
će pući i (spoiler, ha ha) imperija će izrasti.
Ne
očekujte ovde nekakvu anti-kapitalističku tiradu ili satiru pohlepe
kao prenaglašene ambicije koja leži u korenu biznisa kao takvog.
Razlog za to je jednostavan i analogan paradoksu anti-ratnog filma.
Kao što je teško na platnu napraviti uspešnu izjavu protiv rata i
nasilja, tako je teško izneti slučaj protiv biznisa generalno. Rat,
nasilje i akcija, odnosno ambicija i zgrtanje novca su naprosto
filmični, dok su, recimo, skromnost i poštenje ako ne dosadni, a
onda makar prilično nedogađajni. Uspešni anti-ratni i anti-biznis
filmovi su retki i zato se često koriste kao primer.
Opet,
The Founder nije nikakav hvalospev kapitalizma i ljudske
pohlepe, kako se to na pojavnom nivou može uočiti, a Ray Kroc, ma
koliko ga sa žarom i prirodnom simpatijom igrao u poslednjih
nekoliko godina preporođeni Michael Keaton, nije uopšte pozitivan
lik. Vođen preciznim scenariom Roberta Siegela (The Wrestler)
koji vrca od britkih dijaloga kako u trouglu između braće i Kroca,
tako i u odnosu Kroca sa ženom (Dern) i sekretaricom (Kneeland),
reditelj John Lee Hancock (Saving Mr. Banks) vrlo vešto i
diskretno uvodi Krocovu mračnu stranu. Kako radnja odmiče, The
Founder postaje simulacija okršaja dva modela kapitalizma:
starog, konzervativnog, domaćinskog modela i novog na tragu
neoliberalizma (film se završava upravo sa izjavom predsednika
Ronalda Reagana zašto voli McDonald’s i smatra ga kvintesencijalno
američkim). Zaključak je da smena modela možda nije etična, ali
je savršeno logična kao nadogradnja ako je pogonsko gorivo
ambicija, odnosno pohlepa.
Film
ima svoje nedostatke u pogledu ritma koji se mogu povezati sa
klasičnom strukturom od tri čina. Nakon vrlo dinamičnog prvog dela
koji kulminira u flashback sceni na teniskom terenu u kojoj braća
slažu nacrtani model kuhinje i treniraju radnike kako da se efikasno
kreću, film pada u tempu. Možda je to logično imajući u vidu da
se radi o izgradnji franšize, ali svejedno umrtvljuje radnju. U
istom tempu, Siegel i Hancock razrađuju još jedan nivo priče,
privatni, udaljavanje od kućevne prve žene čija je podrška
ograničena i čija je ambicija viđanje sa prijateljima iz kluba, a
koju Laura Dern igra sa savršenom merom, i zaljubljivanje, odnosno
zavođenje Joan (Cardellini), žene njegovog poslovnog partnera. Taj
ljubavni obrat nije izveden naročito spretno, ali je značajan u
izgradnji Krocovog karaktera.
The
Founder je svakako solidan, čak i dobar film u celini i po
većini komponenti. Ono o čemu se da raspravljati je pitanje
očekivanja koja zavise od naših individualnih shvatanja i stavova
po pitanju ambicije, upornosti, biznisa i kapitalizma. Možda je to
mogla da bude oštrija satira, materijal ostavlja tu mogućnost, ali
to bi onda bio sasvim drugi film koji bi možda patio od teške ruke
ili neke druge boljke. To bi nekome više odgovaralo, a nekome ne.
Uostalom, kao i hamburgeri, pomfrit i milkshake iz McDonald’sa.
No comments:
Post a Comment