2016.
režija: Alberto
Rodriguez
scenario: Alberto
Rodriguez, Rafael Cobos (prema knjizi Manuela Cerdana)
uloge: Eduard
Fernandez, Jose Coronado, Carlos Santos, Marta Etura, Christian
Stamm, Jim Arnold, Luis Callejo, Emilio Gutierrez Caba
Priznajem, Alberto
Rodriguez me je sa svojim prethodnim filmom La isla minima
osvojio instantno. Nije to stvar stila, koji je besprekorno emulirao
američki “backwoods noir” ili osećaja za detalj (radnja filma
se odvija u “tranzicionoj” Španiji, i to u ruralnom području,
80-ih godina prošlog veka) koliko perfektnim balansom između
poštene žanrovske priče i konteksta prelaska iz fašizma u
demokratiju i recidiva diktatorske prošlosti koji prosto odbijaju da
nestanu.
Njegov novi film
tehnički gledano nije nastavak, premda je ekipa iza kamere skoro
potpuno ista, a vremenski okvir radnje filma se može sa nekoliko
tačkica povezati u odnosu na prethodnika. Drugačija je i
(pod-)žanrovska odrednica: Smoke and Mirrors je triler, ali
globalni, špijunski, politički, oslonjen na prevaru i intrigu. Razlog zašto će
se dva filma po pravilu gledati u paru je Rodriguezova misija i
generalni stav da se društvenih gadosti ne možemo tek tako otresti,
da neke stvari ostaju. Bivše diktature nije teško prepoznati po
tome kako se gleda na moć i silu, sa dozom fascinacije, ako ne i
opsesije, te korupcija koja je možda promenila oblik, ali ne i
suštinu, čija se sofistikacija svodi na to da je počinioca teže
uhvatiti, a ne da se on u zahtevima umerio. Poznavaoci političke
scene u Španiji će potvrditi da stvari zaista stoje tako, naročito
od izbijanja ekonomske krize koja je na površinu izbacila dosta
afera bez indicija da će se trend promeniti.
Smoke and Mirrors
je, kako nam narator, pilot Jesus Camoes (Coronado), kaže, istinita
priča u kojoj će se naći i nekoliko laži jer je to priča o
profesionalnom lažovu. Dotični je njegov prijatelj i saradnik
Francisco “Paco” Paesa (Fernandez), osramoćeni operativac
nacionalne obaveštajne službe koji je lojalnost državi zamenio za
lojalnost slobodnom tržištu i klijentu koji je spreman najviše
ponuditi za svoje usluge. Centralna priča, odnosno afera, u filmu
tiče se njegove uloge u sakrivanju finansijskih sredstava koja je
mrknuo Luis Roldan (Santos), te sakrivanja i predaje istog španskim
vlastima. Film nas vodi od Madrida do Pariza, Ženeve, Singapura
tragom novca i špijunsko-političkih marifetluka u kojima je Paesa
misteriozni “shadow lord” a la Kaiser Soze, a ostali, bilo da su
klijenti, pomagači ili sile zakona, manje ili više njegovi pijuni
na šahovskoj tabli.
Dalje izlaganje
radnje bi vodilo u spoilere, afera je prava i u kratkim crtama
dostupna na internetu, premda predznanje ovde nije saveznik. Film se
naprosto bolje prati bez njega, priča je dovoljno zanimljiva,
scenario je detaljno prati, a na detalje naravnani reditelj Rodriguez
sjajno rekreira 90-te, svet pre interneta i informacionog haosa koji
je on izazvao kada je svaka plasirana lažna vest jače odjekivala i
imala svoju namenu. Takođe, Rodriguez sjajno shvata suštinu
špijunskog podzemlja u tom periodu i orijentaciju te grupe ljudi
isključivo na lovu. U njegovom viđenju, Paesa nije nikakav
super-heroj, vojnik ili čovek sa moralnom dilemom, pa čak ni
čarobnjak, koliko čovek koji zna da smulja tragove novca i da
kadrira prave očajnike ili avanturiste za određene zadatke.
Ma koliko kao komad
filmske zabave Smoke and Mirrors bio dobar film
(a dobar je jer za svoja dva sata nije ni na trenutak dosadan), neke
stvari ipak ne funkcionišu u potpunosti. Glumačke izvedbe su dobre
do odlične, ali je problem sa motivacijom uočljiv. Nije da je nema,
ali je ona površna i objašnjiva u jednoj rečenici. U tom odnosu
snaga snaga strada i protagonista koji nije dovoljno jak film, ali i
narator kojem je to važnija funkcija od one koju ima u priči.
Takođe, problem se
javlja i u pristupu samoj stvarnoj aferi. Između želje za što
većom detaljnošću i autentičnošću, i želje za fluidnošću i
pratljivošću, Rodriguez pokušava da igra na oba fronta istovremeno
i upada u nevolju. Umesto da se reši nepotrebnih rukavaca u priči,
on ih pušta da ne vode nikamo i sami od sebe presuše (nekako mi žao
dođe celog pod-zapleta sa Roldanovom ženom jer su i priča i lik
suviše dobri da bi se tek tako istrošili), pritom se previše
oslanjajući na naratora koji je čas ograničenog znanja, čas
sveznajući i druge štake poput “here’s what happened”
momenta, propuštajući da bolje objasni motivaciju iza obrata i na
tome poentira, i, na kraju krajeva, da ponudi neku univerzalniju
poentu od toga da je pravog opsenara nemoguće uhvatiti i da je sa
njim nemoguće prijateljstvo.
Iako nije fer
poređenje, Smoke and Mirrors je slabiji film od
prethodnika, što potvrđuje i manji broj nagrada bilo na festivalu u
San Sebastianu gde su oba filma imala premijere, bilo na godišnjim
Goya nagradama. Opet, slabiji uspeh ipak nije neuspeh, nagrada je
ipak bilo, kao i publike, makar u Španiji. Dakle, nešto slabiji
film od sjajnog i dalje nije slab film.
No comments:
Post a Comment