2016.
režija:
Urlich Seidl
scenario:
Urlich Seidl, Veronika Franz
Prošli
put kada je Seidl lovio čudake za svoju kolekciju o austrijskim
podrumima, pored nacista i fetišara, uspeo je da uhvati i par lovaca
čiji je podrum vrveo od jeftinih afričkih maski i glavatih trofeja
rogate divljači. Kako bi nacisti bili suviše veliki zicer koji bi
vukao ka aktivizmu, a fetišari takođe zicer koji lako može
završiti na terenu lascivne provokacije, Seidl se za svoj novi film,
spiritualni nastavak prethodnika, opredelio baš za lovce. U njihovom
“prirodnom okruženju”, na safari-ranču u Namibiji, u uniformama
i sa snajperskim puškama.
Oni
manje iskusni će se možda ograđivati pričama o etici, lovačkoj
časti i poštovanju, o izazovu, sportu i dobroj borbi u kojem
“lovački pozdrav” i “lovačko hvala” znače više od fakta
da je neka životinja platila glavom za ljudsku zabavu. Pričaće se
o puškama i kalibrima, koje zveri bi neko lovio, a koje ne bi, što
iz poštovanja (čitaj diskriminacije), što iz manjka iskustva.
Međutim,
cinizam fakata je neumoljiv: impala košta toliko, gnu toliko,
bradavičasta svinja toliko, lav toliko. Zakon brojki govori i da
lovni turisti, debele Švabe koje se pre odlaska u lov mažu kremom
za sunčanje, za nekoliko dana potroše novca koliko bi “obični”
turisti potrošili za nekoliko meseci. Kako to kolonijalno gordo
zvuči! Kao i tautološka iskrenost vlasnika ranča koji kaže,
parafraziram: “Kažu nam da mi ubijamo životinje. Ja im odgovaram
‘pa da.’”.
Ono
što upada u oči su savršeno namešteni, simetrični kadrovi. Kada
lovci sede u foteljama okruženi trofejima i sa žarom i iskrenošću
govore direktno u kameru, stiče se utisak da su oni ovde zapravo
autorova lovina i trofeji. Dok se za sam proces lova može reći da
je prikazan verodostojno, sa sve čekanjem i taktiziranjem, pucanjem
i traganjem za pogođenom životinjom, ono što sledi je takođe
namešteno: pozicioniranje lešine i naslikavanje lovačke družine
oko nje.
Nakon
toga, Seidl zna promeniti ton i uputiti se u naturalističko
promatranje epiloga situacije: tovarenja na kamion, deranja kože,
obezglavljivanja i čerečenja, pečenja mesa i gozbe ređe za lovce,
a češće za zaposlenike ranča. Možemo se tešiti da će makar
nusprodukti lova biti iskorišteni od strane onih kojima su oni
potrebniji.
Problemčić
sa Safarijem leži u neizbežnosti poređenja sa prethodnikom.
Hladna estetika, “matter of fact” stav i “deadpan” humor
nastao iz simulacije objektivnosti su tu. Međutim, austrijski
podrumi nude širi spektar tema i fenomena nego turistički safari i
lov u Africi. Jer u procesu se jedino mogu menjati životinje i Seidl
tu diže uloge od antilopa i svinja do zebre i čak žirafe. Što je
veća životinja, intenzivniji je i efekat njene nepotrebne smrti,
ali i osećaj pobede kod njenih ubica. Ali i pored toga Safari
sasvim dobro radi kao prokazivanje svesti po kojoj te neka količina
love može od ubice učiniti sportistom.
No comments:
Post a Comment