2016.
režija:
Pablo Larrain
scenario:
Noah Oppenheim
uloge:
Natalie Portman, Peter Sarsgaard, Greta Gerwig, Billy Crudup, John
Hurt, Richard E. Grant, Caspar Phillipson, John Carroll Lynch, Max
Cassella, Corey Johnson
U
sezoni nagrada, biografski filmovi su svojevrsni evergreen. Svaka
makar solidna imitacija nekog slavnog i istorijski važnog može
pokupiti nominacije, a svako cementiranje uvreženog mišljenja je
favorit za nagrade. Treba li nam zaista još jedan “televizijski”
film za najširu moguću publiku, još jedna beseda o
ženi/majci/kraljici/svetici Jaqueline Bouvier Kennedy? Dobra vest je
da Jackie nije takav jednako kao što Pablo Larrain nije takav autor.
Loša vest je da ovako nešto neće odjeknuti dalje od arthouse
publike niti je za očekivati da Larrain tako skoro dobije novu šansu
u Americi.
Larrain
se u svojim filmovima opsesivno bavi istorijom, ali ne na onaj
dosadni, školski način. Njegovo oruđe je reimaginacija što
velikih događaja (No!), što velikih ličnosti (Neruda),
što rubnih pojava (Tony Manero), što posledica pojedinih
praksi i njihov odjek u sadašnjem trenutku (El club). Jackie
će upasti u prve dve kategorije, a rediteljeva ikonoklastična
oštrica nije ni za nijansu otupila u novom, američkom i globalnom
kontekstu, pa Jackie prirodno nastavlja niz sjajnih filmova.
Naravno,
Larrain će proći kroz poznate detalje, od atentata u Dalasu, preko
protagonistkinjinog lica umazanog krvlju i njene savršene roze
haljine sa komadićima mozga ubijenog američkog predsednika,
Johnsonove brze zakletve u avionu, ubistva Harvey Lee Oswalda, pa do
sahrane, odnosa sa Johnsonovim timom i sa bratom ubijenog, tužiocem
Robertom Kennedyjem koji će kasije i sam pasti pod vatrom usred
svoje predsedničke kampanje. Ma koliko sistematski bila obavijana
velom tajne i usmeravana krivim informacijama i malicioznim
interpretacijama, istorija oko samog atentata je jasna i Larrain nema
ambicija da se njome eksplicitno bavi.
Naravno,
ona je tu ikona stila i manira, žena (mlada udovica koja je upravo
izgubila voljenog muža), majka koja se mora sama brinuti o dvoje
dece i koja je već dvoje sahranila pre toga, kraljica (po nekoliko
nivoa, i kao rođena aristokratkinja, i kao prva dama koja je
temeljno i ukusno preuredila Belu Kuću ne da bi podigla spomenik
sebi, nego da bi podvukla njeno nasleđe i značaj njenih prethodnih
stanovnika, i kao atipična pojava u ionako atipičnoj Kennedyjevoj
administraciji zvanoj Camelot, nekako epskoj u smislu misije i sa
aurom dobrohotnog plemstva) koja je upravo izgubila svoj društveni
status, i kao svetica na misiji da po svaku cenu očuva nasleđe svog
velikog muža.
Međutim,
ona je takođe i grešnica, što ovde nije nužno negativna
konotacija. Njen greh gordosti nekako prirodno ide uz moderne svece
jer je upravo gordost ono što pokreće na velika dela. Na otpor
konvencijama i na vernost idealu. Ali Larrainova Jackie nije
funkcija, nego pre svega osoba, osoba koja pati i koja se bori, koja
krije svoje poroke, koja uređuje intervju sama sa sobom, koja se
pita gde je Bog nestao u međuvremenu i koja, čak i kad je
najumornija i najslomljenija ne odustaje zbog važnosti svoje
pozicije koju možda nije tražila, ali koju želi što bolje
iskoristiti za dobrobit američkog naroda i čovečanstva.
U
takvom filmu apsolutno briljira Natalie Portman u naslovnoj ulozi.
Ali njena Jackie, osim savršeno “skinutog” karakterističnog
hoda i govorne sheme, nije ona istorijska Jackie kakvu smo viđali po
dokumentarcima i arhivskim snimcima, već autorova vizija kakva bi
Jackie mogla biti privatno, iza zatvorenih vrata. Ostatak ansambla u
epizodnim ulogama istorijskih ličnosti uglavnom ne može otići
dalje od ponekih manirizama svojih likova, ali to zapravo i nije
njihov film. Izuzetak je jedino donekle Peter Sarsgaard u ulozi
Roberta Kennedyja čiji je odnos sa Jackie za mnoge bio atipično
blizak. Larrain ni u tretmanu tog odnosa nije vulgaran, niti ga
zanimaju senzacije i pikanterije, koliko sinergija dvoje ljudi koji
pred sobom imaju isti cilj i istog protivnika.
Interesantne
intervencije Larrain radi i u strukturi filma koja je sve, samo ne
linearna. Razgovor sa neimenovanim novinarom (Crudup) verovatno
napisanom po modelu Theodora H. Whitea koji je sa udovicom radio
intervju za Life Magazine, donekle je konvencionalan okvir u kojem ne
samo da Crudup ima priliku da igra paralelno sa raspoloženom Natalie
Portman i ne bude nadigran, nego ga Larrain kadriranjem polira do
detalja, polako razrađujući psihologiju i emocionalnu podlogu svoje
junakinje. Ostatak radnje je izložen pomalo haotično na preskok,
što je podvučeno oštrim montažnim rezovima. Znamo zašto,
traumatična sećanja nisu ni bistra niti se mogu izložiti hladne
glave. Čak ni u razgovoru od apsolutnog poverenja, onom sa
sveštenikom (John Hurt u svojoj poslednjoj ulozi), Jackie ne uspeva
da se potpuno sabere, ali svejedno nije spremna da popusti kontrolu,
birajući pre da “propita” Boga.
Međutim,
osim tretmana događaja oko atentata, Larrain rekreira CBS-ovu
televizijsku emisiju u kojoj Jackie Kennedy “vodi” televizijsku
kameru kroz Belu Kuću i govori o tome kako je i za koga to uredila i
tako nas još više uvodi u svet protagonistkinje i otkriva je kao
političko biće, a ne ukrasnu figuru. Jackie je bila svesna svoje
pozicije, znala je da njen muž radi nešto veliko i bitno i odlučila
je da mu pomogne aktivno, pa zato i nije otišla u tišini pre nego
što je uspela u naumu da Kennedyjeva zaostavština bude uporediva sa
Lincolnovom.
Ono
što Larrain implicira kroz melanholični ton filma i naročito
muziku sablasnu Mice Levija (jednu od tri nominacije za Oscara, uz
Natalie Portman za glavnu ulogu i kostim) čiji ton govori u prilog
tome da užasi tek predstoje, jeste činjenica da se pozitivno
nasleđe troši ili menja do neprepoznatljivosti. Od Kennedyja je
ostala poza forsiranog optimizma koju predsednički kandidati i
političari uopšte ponavljaju bez razumevanja, kao nabubanu formulu.
Od Jackie – njen stil. To što su novi stanovnici Bele Kuće jedan
prebogati džiber i njegova žena provincijalka koja se, ironije li,
na inaoguraciji pojavila u istoj haljini kao i Jackie, je samo tužno
podsećanje na sposobnost ljudskog roda da ne prepozna suštinu.
No comments:
Post a Comment