2016.
režija:
Tamara Drakulić
scenario:
Ana Rodić
uloge:
Tamara Stajić, Eroll Bilibani, Darko Kastratović, Tamara Pjević
Leto,
pesak, sunce i more. Hoteli sa mermernim pločicama ili improvizacije
splavova i bungalova bez struje i tekuće vode. Luksuzna ili hippie
varijanta, kako kome odgovara, svaka roba i svaka iluzija nađu svog
kupca. Vetar, treći filmski uradak i prvi potpuno igrani film
Tamare Drakulić, bavi se letovanjem, njegovom opojnom atmosferom i
emocijama koje se kuvaju ispod površine.
Mina
(Stajić) je srednjoškolka koja je pala na popravni ispit iz
filozofije, ali svejedno letuje sa svojim ocem Andrejem (Bilibani) na
Adi Bojani na samom jugu Crne Gore. Andrej je stari hipik koji uživa
u spartanskom smeštaju i netaknutoj prirodi. Mina je površna i
materijalistički nastrojena cura ili se makar pravi da je takva.
Njihova komunikacija se svodi na verbalni ping-pong i zajedničku
ljubav prema marihuani.
Leto
može biti leto kao i svako drugo, a može biti i nešto posebno, ono
čuveno leto koje će promeniti sve. Razlog za to je Saša
(Kastratović), Andrejev drug sa kojim pušta zmajeve, ljubitelj
prirode i sportova na vodi. Štos je u tome da Saša ne odgovara
“tipu” koji je Mina sebi zacrtala kao idealan, a pritom ima i
devojku Sonju (Pjević), ali privlačnost nije nešto sa čime se
može upravljati.
Tamara
Drakulić je navikla da radi svedene filmove sa malo sredstava i da
usled toga razvija takvu no budget estetiku i nedogađajnost. Njeni
raniji radovi su više bili na tragu dokumentarne forme nego li
igrane, ali su se više bavili raspoloženjem i atmosferom nego nekom
fiksnom temom ili događajem. To se prenosi i na vetar kojem je
atmosfera jača strana, često oslikana svedenim statičnim kadrovima
prirodnih boja u kojima se uglavnom ništa ne dešava osim prirodnih
fenomena.
Zvuči
pretenciozno, ali to je leto, to su lenji dani na plaži, i ma koliko
ljudi maštali o letnjim romansama, njihova čar je upravo u toj
zagonetnosti, sporosti i lenjosti. Istina, likovi bi mogli biti
izgrađeniji, kao i odnosi među njima koji se zasnivaju na
dramaturškim “štakama” i klišeima, što u nezgodnu situaciju
dovodi više glumice nego glumce koji isijavaju nekom nehajnom
opuštenošću, ali autorica uspeva u svojoj osnovnoj nameri da
napravi film koji podražava leto kao takvo.
Na
koncu, valja primetiti i jedan trend. Vetar je jedan od dva
art-filma snimljenih prošle godine na delti Bojane, čiji
jedinstveni eko-sistem tako dolazi u fokus ne samo filmskih
stvaralaca i eko-aktivista, nego i šire javnosti. Hoće li to
polučiti rezultate u vidu zaštite životne sredine ili obnove
ulcinjske solane, videćemo. Za sada možemo samo primetiti da Ada
Bojana postaje trend na koji se polako kači i populistička
kinematografija. Medijska izloženost nije loša, ali nemojmo se
zavaravati da trend neće proći jednog dana, kako je i došao, samo
brže...
No comments:
Post a Comment