2016.
režija:
Argyris Papadimitropoulos
scenario
Argyris Papadimitropoulos, Syllas Tzoumerkas
uloge:
Efthymis Papadimitriou, Elli Triggou, Yannis Tsortekis, Pavlos
Orkopoulos, Marcus Collen, Dimi Hart, Milou Van Groesen, Hara
Kostali, Maria Kallimani, Syllas Tzoumerkas
Nekoliko
stvari je preživelo u Grčkoj uprkos aktuelnoj ekonomskoj krizi.
Film je čak i uznapredovao uokviren “grčkim bizarnim valom”
koji ne jenjava još od Lanthymosovog Dogtootha, a i turizam
se kako-tako drži. Sudeći po radnim biografijama autorskog dvojca,
Argyrisa Papadimitropoulosa (Wasted Youth, Bank Bang) i
Syllasa Tzoumerkasa (A Blast, jedan od retkih grčkih
“bizarnih” filmova koji se krizom bavi direktno, i to manje-više
kroz žanr trilera), Suntan je film koji budi interes i
očekivanja. Nadamo se i ispitivanju krize i turizma kao oblika
kolonijalizma, možemo računati na predivne morske pejzaže sa otoka
Antiparosa, i na ljubavnu priču kao okidač za ispitivanje moderne
sociološke i antropološke dihotomije mladosti i sredovečnosti.
Nadanja
su jedno, a realnost nešto sasvim drugačije. Premda, Suntan počinje
intrigantno, pozicionirajući svog protagonistu, otočkog doktora
Kostisa (Papadimitriou) u milje lokalnih ridikula, pijanaca i moćnika
i to usred zime koja za turistička mesta po pravilu znači dosadu na
rubu depresije. Međutim, kad ogreje sunce i kada se sjate turisti
nekih desetak minuta od početka (prolog je od ostatka filma efektno
odvojen špicom), Kostis ne samo da će imati posla preko glave, nego
će se njegova debeljuškasta, proćelava sredovečnost naći pred
iskušenjem kada mu u ordinaciju uđe banda internacionalnih turista.
“Vođa
čopora” Ana (Triggou) koja je povredila nogu i dovela svoju
bulumentu da ometa doktora u toku rutinske intervencije će pobuditi
interes kod njega, a i pokazati interes za njega. Kostis, “nerdy”,
smotan, čak socijalno retardiran nesrećni muškarac, brzo će se
uplesti u druženje sa grupom mlađih turista i zameniti panseksualnu
energiju njihovih eskapada i žurki sa Aninim iskrenim interesom.
Zaljubljena šeprtlja neće samo postati sprdnja svih na otoku, kako
turista, tako i domaćih, nego će se odati pravom manijačenju...
Naravno,
lepo to izgleda, atraktivno, bilo u gužvovitom gradiću, bilo na
plaži, bilo na izletima, bilo na žurkama i po diskotekama kamo se
naprasno živnuli Kostis muva. Kamera Christosa Karamanisa sve to
lepo hvata, kiteći “lense flare” detaljima i kreirajući
atmosferu letnje opojnosti. Zvučna podloga sačinjena od
“nabijajućih” tonova raznih sorti muzike, od iritantnih božićnih
melodija koje pojačavaju ironiju, preko grčkih narodnjaka do svih
sorti “turističke” muzike, od elektronskog popa do prog-rock
verzije Bolera takođe privlači i zadržava našu pažnju. Iskreno,
ni obilje neusiljene golotinje nije na odmet, a nije ni “out of
character”, mladi uživaju...
Problem
sa Suntanom nastaje na moralnoj liniji. Generalno, kada se ispituje
neka tema, uopšte nije neophodno da se ponude simpatični likovi
koji će gledaocima služiti za identifikaciju. Dakle, nije frka što
su turisti zapravo nesimpatični u svojoj bahatosti i usiljenoj
demonstraciji ničim izazvane sreće, što gradonačelnik misli samo
na lovu, a ridikuli na “pičke”, što su meštani nadrkani, pa ni
to što je Kostis manijak. Činjenica da ga igra najsimpatičniji u
bandi antipatičnih protagonista Chevaliera, jedine do kraja
uspele studije muške potrebe za besmislenim nadogornjavanjem, takođe
ne igra naročito bitnu ulogu dok se ne zagrebe malo ispod površine.
Pravi
problem je u tome što Papadimitropoulos i Tzoumerkas koji čak ima i
cameo-ulogu u filmu očekuju da mi kao gledaoci “kupimo” Kostisa
i da saosećamo s njim samo zato što je ugrožen i na neki način
nasamaren, odnosno mator, smotan i cendrav. To ne ide iz jednog vrlo
prostog razloga: on se ponaša kao jebeni manijak i seksualni
prestupnik misleći da je pronašao svoju Lolitu sa kojom će
ispuniti fantazije. U redu, sjeban je. U redu, protraćio je svoju
mladost, pa pokušava da je nadoknadi. U redu, neiskusan je i
slučajno je naleteo na žensku izvan svoje lige, pa nije znao kada
da stane i preigrao se. Ali to svejedno nije opravdanje ni za njegovo
ponašanje, ni za žicanje naših simpatija prema njemu, ma koliko ga
Papadimitriou dobro igrao i pokušavao da mu sačuva dostojanstvo čak
i kad ga scenario pretvara u karikaturu.
Nesreća
sa tim je što se reditelj Papadimitropoulos kroz Suntan možda
bavi svojim ličnim problemima i dilemama, pa medij filma koristi kao
terapiju i poligon za iživljavanje sredovečnih muških fantazija,
treniranje mizoginije i zapravo mizantropije. Jednom kad “žal za
mladošću” poprimi razmere patologije, iz filma nestaju svi oni
drugi, fini slojevi koji bi ga učinili zanimljivijim i socijalno
relevantnijim. Pokušaj da se te teme makar stidljivo vrate u fokus u
trenutku Kostisovog pada ne uspeva, već deluje na silu umetnut. I to
je šteta jer i pored svog potencijala Suntan ostaje nezrela
fantazija sredovečnih muškaraca o jebanju klinki, a možda i
fantazija grčkih “galebova” o guženju bezobraznih turistlkinja.
No comments:
Post a Comment