2016.
režija:
Andrej Končalovski
scenario:
Andrej Končalovski, Elena Kiseleva
uloge:
Julija Visockaja, Peter Kurth, Philippe Duquesne, Viktor Sokurokov,
Christian Clauss
Drugi
svetski rat. Ponovo. Iz različitih perspektiva. Ponovo. Troje junaka
različitih nacija na različitim stranama. Svi oni traže ili čekaju
na svoj raj i svima je život pakao. Ponovo. Po ko zna koji put. Ali
kod Končalovskog su oni, hm, šaroliki i ne baš potpuno standardni:
ruska plemkinja – pripadnica francuskog pokreta otpora koja spasava
jevrejsku decu, francuski policajac – žovijalni buržuj i
kolaboracionista, te nemački plemić – nacistički vernik i
oficir. I njihovi isprepleteni životi.
Radnja
počinje u okupiranom Parizu. Olga (Visockaja) je na saslušanju kod
Gillesa (Duquesne) pod optužbom da je članica pokreta otpora. Ovaj
debeljuškasti i naoko dobroćudni porodični čovek ne krije interes
za nju, kao i to da bi je možda i mogao poštedeti čak i da ne
cinkari saborce. Olga to oseća i pokušava da se izvuče flertom.
Ali, sticajem okolnosti, od tog internog dogovora nema ništa, pa ona
svejedno završava u neimenovanom istočnoevropskom logoru smrti.
Posle
nekog vremena, tamo će sresti Helmuta (Clauss), svoju nekadašnju
ljubav iz bezbrižnog, predratnog perioda, a sada nacističkog
oficira koji je tamo došao da proveri glasine o korupciji i
lopovluku u redovima zapovednika i osoblja. Helmut će joj ponuditi
spasenje, prvo u okviru logora, pa onda i van njega, ali...
Prvo
što upada u oči je prilično inventivno poigravanje sa vizuelnim
identitetom filma. Crno-bela slika, u uskom, skučenom formatu 4:3
kao da je izletela iz tog perioda, snimljena analogno na 16 i 35 mm,
ali distribuirana u DCP varijanti. Povremeno se čak čuje zujanje
kamere, a oštri rezovi koji simuliraju prekid filma su namerni.
Kadrovi su uglavnom statični, ali Končalovski i njegov direktor
fotografije Aleksandr Simonov (poznat po saradnji sa Balabanovim) se
ovog puta ne boje da unesu malo dinamike, za razliku od prošle
njihove saradnje, The Postman’s White Nights, koji se ceo
utopio u fetišizaciji statičnih kadrova.
Takvi
kadrovi su najefektniji u minimalističkim scenama okvirnog nivoa
priče u kojima troje naših junaka koje pratimo sede za stolom i
govore direktno u kameru kao na saslušanju. Nekom pametnom i
treniranom neće dugo trebati dok ne otkrije ko ih i zašto
saslušava, scenario koji reditelj potpisuje sa Elenom Kiselevom
ubija misteriju negde na trećini filma. U logoru, međutim, takvo
snimanje nema smisla nakon Son of Saul, tim pre što ovde
nemamo dinamičko okruženje, nego prilično klasičan “tragedy
porn” na kakav smo navikli u filmovima na tu temu.
Tehničke
brljotine se nastavljaju sa pasažama / flashback momentima /
pseudo-arhivskim materijalom od pre rata koji deluje groteskno
amaterski, verovatno namerno prokazujući dekadenciju preostalog
evropskog plemstva. Takođe, u problemu smo i sa sinhronizacijom,
pošto je film sniman realistično na tri jezika, a pojedini glumci
ne govore jezik na kojem treba nešto snimiti. Najgore od svega,
scena u kojoj je to najupadljivije, ona sa Himmlerom, čak nije ni
naročito potrebna i u principu samo opterećuje ionako problematičnu
epizodičnu strukturu.
Srećom,
gluma je dovoljno dobra da se da preživeti i epizodična struktura i
usporeni tempo, a i okvirna priča kao ne baš najuspelija misterija.
Julija Visockaja je ekspresivna i uverljiva kad god joj to scenario
dozvoljava (ima barem jednu scenu koju, htela to ili ne, mora
odafektirati), dok Philippe Duquesne uverljivo kanalizira
prostodušnost čoveka koji samo radi svoj posao, a Christian Clauss
fanatičnu naivnost u moralnu ispravnost nacional-socijalizma i
nemačkog duha.
Sve
bi to bilo u redu, Paradise bi bio još jedna od ratnih drama
koja ograničeno pokušava da originalno predstavi ratne strahote, da
propagandni ključ u kojem ga se može čitati nije previše
očigledan, naročito na kraju i u trenutku posvete filma Rusima,
članovima pokreta otpora u Francuskoj. Prvo, oni su specifična i ne
naročito mnogobrojna skupina, pa teško može biti univerzalno
reprezentativna naročito ako se uzme u obzir da je solidan broj
“belih” Rusa podržavao nacizam kao neprijatelja svog
neprijatelja. Drugo, ako se film bavi marginalnim stranama u ratu,
zašto onda nemamo francuskog komunistu, a ne kolaboracionistu
(doduše, ne baš entuzijastičnog, ali svejedno servilnog i nimalo
subverzivnog), i zašto nemamo nemačkog antifašistu?
Jasno,
Končalovski radi propagandu, jasno je i za koji svetonazor i čiji
račun. Njegovo pravo. Ali neskriveni ili loše skriveni tragovi ne
govore o iskrenosti autora, koliko o tome da mu nije stalo. Moje je
pravo da mi takav tendenciozan film pomalo vređa inteligenciju, iako
ima poneki momenat vredan poštovanja.
No comments:
Post a Comment