2016.
režija:
Hans Petter Moland
scenario:
Nikolaj Arcel (prema konceptu Mikkela Norgaarda i romanu Jussija
Adler-Olsena)
uloge:
Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pal Sverre Hagen, Amanda Collin, Soren
Pilmark, Jakob Oftebro, Johanne Louise Schmidt
Dobro
su se skandinavski trileri i ovoliko održali na filmu: zov
televizije je sve primamljiviji kako vreme prolazi, a i nekako je
televizija pogodnija za ekranizaciju književnog štanca prisutnog
već nekoliko decenija. Vreme je ipak prošlo, filmska publika je
zahtevnija od televizijske i “anything goes” nije opcija.
Poslednji pokušaji postaju sve beskrvniji, štedljivi u ideji više
nego u produkcionim vrednostima. Dok trileri i njihovi autori traže
uhlebljenje na televiziji, novi žanrovi poput filmova katastrofe i
horora se javljaju kao bioskopska opcija.
Pokušaj
da se ta televizijska logika ograničenih produkcionih vrednosti uz
koncept prebaci na film u obliku danskog serijala o Odeljenju Q koje
se bavi nerešenim slučajevima iz prošlosti delimično je uspela.
Prve dve ekranizacije romana Jussija Adler-Olsena finansijski su
prošle savršeno, a Fasandraeberne je čak generalno gledano
sasvim dobar film. Ulozi za treći nastavak Flaskepost fra P
su čak podignuti: budžet od oko 5 miliona dolara, raširen
koprodukcioni potencijal i tržište, novi reditelj, norvežanin Hans
Petter Moland odgovoran za jedan od poslednjih bljeskova
skandinavskog trilera sa crnohumornim Kraftidioten i Pal
Sverre Hagen (Kon-Tiki) kao izbor za negativca uz već uhodanu
ekipu policajaca. I pored toga, Flaskepost fra P je korak
unazad.
Jedan
od razloga je štancerska i petparačka (i to ne u smislu kulta)
priroda knjige u kojoj je ono neverovatno važnije od motivacije, pa
čak po cenu da to ispadne smešno. Ne samo da scenario (koji
potpisuje regularni scenarista Nikolaj Arcel) ne radi, nego ne radi
skoro ništa. Dinamika među likovima je nikakva (manjkava je i u
najsvetlijim trenucima franšize) a Morck (Lie Kaas) je ovde doveden
na rub karikature, ponekad i prebačen preko. Njegova interakcija sa
šefom Marcusom (Pilmark) i kolegama je mumljava, dok se sa partnerom
Saidom (Fares) kontinualno raspravlja o (be)smislu vere.
Postavka
sa starim slučajevima otmice dece u čiji se modus sadašnja
operacija suviše zgodno uklapa je blesava i naivna i očito
namenjena gledaocima sa poremećajem pažnje kojima će jedino
psihopata koji ubija decu jedini pritegnuti pažnju. Priča
nerazrađena, psihopatina motivacija upitna (ne zbog toga što je
psihopata, već zbog toga što se za to traži opravdanje u traumama
iz detinjstva), postupci slučajni, toliko da blesavi ispadaju i
panduri i on, a naročito glumac Pal Sverre Hagen koji ga igra kako
zna i ume, najčešće u čudu. Krajnji rezultat je bliži razvučenoj
epizodi neke američke mutave serije tipa Criminal Minds, nego
filmu o serijskom ubici, pa makar televizijskom.
Imajući
priču i scenario kakav već ima, Moland pokušava da se pokrije
čistom kinetičnošću i oslanjanjem na akciju. To ima smisla u
nekim razduženim sekvencama gde reditelj vešto gradi napetost, ali
se u većini slučajeva svodi na po nekoliko atraktivnih kadrova,
recimo iz helikoptera, nek’ se vidi raskoš, pre nego što se vrati
na tragove školskog, korektnog, ali neimpozantnog odšljakavanja
posla.
Fanovi
serijala će Flaskepost fra P pogledati i bez moje preporuke,
tako da s te strane nemam brige. Oni koji se nisu do sada uključili,
iskreno govoreći, zapravo i ne moraju, naročito na trećem i
svakako ne najboljem nastavku. Dodatni razlog za oklevanje je i to da
je po prvi put jedna od ekranizacija knjiga o Q Odeljenju podbacila u
zaradi na domaćem tržištu, pa se za nastavak ne zna ni ko će ga
raditi, ni kada, pa ni to hoće li ga uopšte biti.
No comments:
Post a Comment