2016.
režija:
Lisa Azuelos
scenario:
Lisa Azuelos, Jacques Pessis, Orlando (po Orlandovoj knjizi)
uloge:
Sveva Alviti, Ricardo Scamarcio, Jean-Paul Rouve, Nicolas
Duvauchelle, Alessandro Borghi, Valentina Carli, Brenno Placido,
Niels Schneider, Vincent Perez
Kako
sam već pokazao u kritici za Queen of Spain sa Berlinala,
neko ko se ovim poslom bavi makar polu-profesionalno ima dovoljno
kilometraže i predznanja da prepozna o čemu se tu radi na osnovu
prve polovine filma, komotno izađe i napiše kompetentan tekst,
naročito ako je film od one sorte da valja prastare štoseve. Neka
vas to ne čudi, pravi majstori će napisati sasvim dobar tekst i kad
prespavaju veći deo filma ili ga gledaju na preskok. Inače, kad smo
već kod priznanja i tajni zanata, najveća moja majstorija pre toga
bila je gledanje filma na jeziku koji ne govorim sa titlovima na
jeziku koji ne razumem. Doduše, u pitanju je bio ceo film.
Red
je podići stvari na novi nivo i napisati nešto o filmu kome sam,
sasvim slučajno, stigao na poslednjih 40-ak minuta. Kako se to
dogodilo, nije moja krivica (osim možda bezobrazluka da o tako
nečemu pišem, pa makar za blog, ali ništa se ne baca!), već splet
okolnosti da novinarska projekcija na jednom festivalu kasni usled
nestanka struje u zgradurini koja je nekada služila kao pokazna
vežba iz moderne arhitekture, ponos i dika jednog relativno velikog
grada. Upozoravam, dakle, da je ovo eksperiment, više blogpost nego
li relevantna filmska kritika, pa vas molim da mi u komentarima
slobodno napišete da sam ne-etičan, pacer, dunster, seronja ili da
me popravite ako sam slučajno nešto krivo uhvatio.
Film
je, dakle, Dalida, biopic istoimene (“istonazvane” zvuči
glupo, ali je ispravniji termin) pop-pevačice i glumičice čiji je
život bio obeležen ljubavlju od strane publike i nesrećnim
ljubavima sa uvek pogrešnim muškarcima. Tako to često biva. Film
hvata raspon od jednog pokušaja samoubistva u ranoj mladosti do onog
uspešnog u srednjim godinama. Depresija je zajebana bolest. Deo koji
sam ja uhvatio obuhvata raspad veze sa jednim od njih, depresiju,
čupanje iz nje i pokušaj povratka na tron, a propraćen je i sa
priličnom količinom muzike lakih nota, čuju se cele pesme čiji
tekstovi korespondiraju sa osećajima protagonistkinje, te sa
prilično arhivskog materijala.
Čitam
da u ranijem stadijumu film čekira kućice za flashback na
(nesrećno) detinjstvo i prve scenske uspehe, nisam gledao, pa ne
mogu da sudim o kvalitetu izvedbe. Kako nisam, božesačuvaj, Dalidin
fan i nisam upoznat sa stvarnom biografijom i izvornom knjigom, ne
mogu da sudim ni o vernosti prikaza, ali mogu pokazati dobru veru
pošto je njen rođeni brat autor te knjige i ko-scenarista kojeg se
verovatno dosta pitalo.
Ono
što sam, jebiga, video u principu je linearno i školski odrađeno,
pevljivo toliko da je skoro mjuzikl, romantično i razmahano, pa
skoro melodramatično. Jedina zapravo hrabra odluka je izbor
nepoznate italijanske glumice Sveve Alviti za glavnu ulogu. Iako taj
štos ne pali baš uvek, recimo zbog svoje mladosti vrlo teško može
“prodati” godine i zamor materijala, pa koliko god šminke da joj
tutnu, sama činjenica da ona zaista govori francuski sa jakim
italijanskim naglaskom je dovoljna da opravda izbor. Uz to, po onome
što vidim, ona zapravo liči na Dalidu i sasvim solidno joj “skida”
nastup i kretnje.
Glumci
koji igraju njene muškarce i epizodisti su korektni, ali ne iznad
tog nivoa i zapravo je začuđujuće videti Vincenta Pereza, oficira,
džentlmena, vampira i Vranu 2 u tom krugu (mada i nije, čovek
snima CSI klon na televiziji). I kada se podvuče crta, Dalida
postaje i ostaje repertoarska konfekcija za devojčice i domaćice
koja se gleda bez paljenja mozga. Bez želje da bilo koga uvredim,
takvi filmovi imaju svoju funkciju, ali nije mi jasno šta oni traže
na festivalima, posebno na novinarskim projekcijama koje kasne, zeznu
nečiji raspored i učine da im jedan tekst padne u krilo.
No comments:
Post a Comment