2017.
scenario i režija: Sally Potter
uloge: Kristin Scott Thomas, Patricia Clarkson, Timothy Spall, Bruno
Ganz, Cherry Jones, Emily Mortimer, Cillian Murphy
Već od same pretpostavke The Party je film koji obećava
zabavu i ljubav na prvi pogled svakom gledaocu koji u sebi gaji makar
zrnce cinizma i nepoverenja u ljudsku vrstu. Prvo, traje samo 71
minut, pa nema izgovora da ga se ne pogleda od početka do kraja.
Drugo, crno-bela fotografija je izvrsna i apsolutno je uživanje
gledati pokrete kamere. Treće, film je sveden na jednu kuću sa
dvorištem i sedam likova, uglavnom intelektualaca koji se sve vreme
svađaju i prepiru o svojim željama, uspesima i svetonazorima.
Sally Potter, inače poznata po slabo komunikativnim, izuzetno
umetnički nastrojenim filmovima, ovde je uspela da napravi oštar,
bespoštedan presek današnje Velike Britanije i njenih političkih
tokova, ali i da napravi jedan izuzetno prijemčiv film, kako u
smislu festivala (premijera u glavnom programu Berlinala), tako i sa
priličnim komercijalnim mogućnostima. The Party jednostavno
pogađa vremenski okvir i žicu, a opet je dovoljno bogate teksture
da nije za jednokratnu upotrebu, niti podilazi publici
simplifikacijom.
Naslovna zabava je okupljanje nekoliko prijatelja u kući kod Janet
(Scott Thomas) i njenog muža Billa (Spall) radi proslavljanja njenog
životnog dostignuća: izbora za ministarku zdravlja u vladi u senci.
Imajući u vidu ko je na vlasti u Velikoj Britaniji i kako je prošla
pizdarija zvana Brexit referendum, te u kakvom je stanju opozicija,
Janet ne gaji neke velike iluzije o operacionalizaciji uspeha, ali ga
shvata kao potvrdu za svoj dosadašnji predani rad i lični
integritet. Bill je od starta u sasvim drugom filmu, premda nam je iz
konteksta jasno da Janet ne bi napredovala bez njegove podrške, ali
on se osamio, sedi za gramofonom, pušta ploče i naliva se
alkoholom, dok Janet sve vreme zvoni telefon sa porukama od
kurtoaznih čestitki do izjava ljubavi od strane, pretpostavljamo,
njoj poznate osobe. Jako je važno reći da Janet, iako se smatra
feministkinjom, nije nimalo gadljiva na to da se pokaže i u kuhinji.
Gosti pristižu. Prva je njena prijateljica April (Clarkson) koja joj
pruža najglasniju podršku, raduje se njenom uspehu i ohrabruje je
da smoždi sve pred sobom. Ona dolazi u pratnji svog “budućeg
bivšeg” muža Gottfrieda (Ganz), “life coacha” neke vrste koji
na svaku provokaciju odgovara “fortune cookie” filozofijom i
otrcanim aforizmima, propagirajući pozitivnost po svaku cenu da bi
ga April promptno ukorila i ućutkala. Tu je, zatim, lezbejski par
koji čine stara feministkinja Martha (Jones) i njena ne-akademski
nastrojena partnerka Jinny (Mortimer) koja je upravo saznala da nosi
trojke. Ekipu zaokružuje tip koji očito ne pripada tom
profesorsko-feminističkom društvu, prezgodni i prebogati mladi
finansijski mešetar Tom (Murphy) čija je jedina poveznica sa Janet
trenutno odsutna njegova žena Marianne, Janetina asistentkinja koja
kasni. Tom se pojavljuje sa mnogo kokaina i pištoljem, stalno trči
u kupatilo, radi na svojoj “toaleti” i proverava oružje.
Čehovljevski, zar ne?
Ostaje nam da vidimo hoće li pištolj opaliti na ekranu ili van
njega, ali situacija je svejedno napeta i čudna, pa decentno
zamišljena zabava ne klizi polako u pičvajz već od starta iskače
iz šina. Prvo, Jinnina prijava može zaseniti zabavu, a Martha nije
baš toliko oduševljena svođenjem svoje partnerke na telesnu
funkciju. A dotle tihi (ako se izuzme muzika) i povučeni Bill ima
dve vesti koje će svima pokvariti zabavu.
Slažem se, postavka stvari prilično podseća na teatar, na komediju
koja izmenjuje farsu i satiru, a i replike su često jake i citatne,
kao da se likovi obraćaju direktno publici, a ne jedni drugima.
Takav ugođaj se korenito prepravlja izuzetno kinetičnom kamerom
Alekseja Rodionova i brzim smenama krupnih i, koliko se da, širokih
kadrova na čemu insistira autorica i u čemu ima veliku pomoć
montažera Emilie Orsini i Andersa Refna. Jaka strana filma su i
glumci, neki u svom tipu, neki potpuno kontra njega, sve sami
britanski prvoligaši na filmu i u teatru, i, što je posebno važno,
svesni razlika između dva medija. U filmu koji se toliko oslanja na
glumačku interakciju, tajming je sve i ansambl je apsolutno na
visini zadatka.
Od takvog scenarija Sally Potter punog referenci i zajedljivih
bombica najviše profitira Patricia Clarkson čija je April možda ne
najzanimljiviji lik, ali je svakako najciničnija i najotrovnija
osoba u prostoriji, pa glumica ima priliku da zablista. Replika
“Zagolicaj aroma-terapeuta i dobićeš nacistu” bi možda bila
uvredljiva da Nemca Gottfrieda igra bilo ko drugi osim Bruna Ganza,
ali, ma kako ovde kontra svog agresivnog tipa, on ostaje upamćen po
portretu Hitlera. Takođe, “Ti si prvoklasna lezbejka i
drugorazredni mislilac” upućena Marthi može ući u anale filmskih
uvreda i verujem da je deo gledališta izašao sa projekcije
planirajući da je upotrebi u konverzaciji.
Međutim, The Party nije samo najbolji i najefektniji film
svađe od Carnage naovamo, nego se ispod površine krije oštra
opservacija fenomena koji nisu ograničeni samo na britanski
kontekst. To je više od filma o salonskoj levici u svoj svojoj
pravedničkoj nemoći pred svetom za koji ti napredni buržuji
nominalno saosećaju, a zapravo o njemu nemaju pojma. To je film o
srazu visokih ideala i niskih strasti. Jalovost nikada nije bila
smešnija nego u ovih sat i nešto vremena.
No comments:
Post a Comment