kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Olivier Assayas
uloge:
Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz, Anders Danielsen Lie,
Ty Olvin, Nora von Waldstatten
Olivier
Assayas voli da snima filmove sa internacionalnim glumačkim
postavama. Obično se to moglo ugurati u žanrovski okvir globalnog
trilera i bilo je tek nešto bolje od konfekcije kakvu obično viđamo
na tu temu. Međutim, kad Assayas ubode temu koja mu leži ili se
uhvati nekog cross-genre pristupa, to može biti zanimljiv film.
Takođe, ne treba smetnuti sa uma da imamo posla sa autorom koji zna
da se nepotrebno zapetlja, pa se izvlači na opšta mesta. Personal
Shopper stoga može da ode na bilo koju stranu.
Zapravo,
opis u kojem stoje pojmovi poput priče o duhovima, napetog trilera,
modnog podzemlja i socijalne drame zvuči jako difuzno. Srećom pa iz
scene u scenu pratimo jednu od najboljih glumica današnjice, Kristen
Stewart i njen lik obeležen anksiozom, rastrzan između sveta
materijalnog, odnosno posla koji ne podnosi za osobu koju ne voli u
svetu koji joj nije nikako po guštu, spiritističkih i spiritualnih
ambicija i osećaja tuge i praznine. Njena Maureen jedan je od
najkompleksnijih likova ove godine i verovatno par godina unazad. I
Kristen Stewart je u životnoj formi.
Maureen
je naslovni lični kupac za površnu i praznu, a izrazito bogatu
manekenku Kyru (von Waldstatten). Znate da su takvi ljudi obično
“prezauzeti” da bi se bavili svakodnevnim banalnostima poput
izbora odeće čak i kad od tih svakodnevnih banalnosti žive.
Naravno, to nije posao njenih snova nego posao koji plaća račune i
omogućava joj da bude u Parizu. Opet, Pariz takođe nije njena
destinacija iz snova i njen situirani dečko (Olvin) je zove da mu se
pridruži u Omanu, što ona odgađa, jer “čeka na znak”.
Ne,
Pariz je mesto muke i tuge, mesto na kojem je umro njen brat blizanac
Lewis i to od srčane mane koja im je zajednička. A “znak” je
znak od njega, sa onog sveta. Naime, Maureen za sebe smatra da je
medijum koji komunicira sa svetom duhova, a i Lewis je za sebe bio
uveren u isto. Njegov duh se možda skriva u kući u kojoj je živeo
sa Larom (Bouaziz), a možda i lebdi slobodan okolo.
Maureen
svejedno mora da učini nešto, da ga potraži ili sačeka, da čuje
informaciju ili da se od njega oprosti. Stvari postaju čudne nakon
što Maureen u toku službenog puta u London počne da prima
uznemirujuće i intrigantne SMS poruke od nekog nepoznatog sa
skrivenog broja. Je li to Lewis i taj famozni znak? Ili je to ipak
Ingo, poslovni saradnik i bivši ljubavnik njene gazdarice koji joj
se već prilikom prvog susreta udvarao i u poslovnom i u personalnom
smislu?
Ne
ulazeći u metafizičke rasprave, držeći spiritualni aspekt u
kontekstu svoje heroine i iz njene perspektive pričajući priču,
Assayas pažljivo i polako gradi atmosferu. Ima tu sitnih,
filigranskih detalja kako iz vanjskog sveta mode i taštine, tako i
iz unutarnjeg obeleženog grčem, tugom i nervozom i sa njima
reditelj vrlo vešto žonglira. Gotovo androgino držanje Kristen
Stewart za koje nam je jasno da je samo maska mu je sasvim dobar
saveznik na tom putu. Dok je film atmosfere i raspoloženja, reklo bi
se film ni o čemu, Personal Shopper izuzetno drži pažnju.
Problem
nastaje u manjoj meri u vizualizaciji te spiritualne komponente. U
suštini, fora su komadići trivije da je Victor Hugo bio medijum, te
da je eksperimentalna fotografija nastala na seansama zazivanja
duhova. Nekako ćemo čak i progutati film-u-filmu o izgnanstvu
poznatog pesnika koji je kratio vreme seansama sa duhovima, ali će
nam se “pravi” duh u kući učiniti kao nesuptilno rešenje i
pritom u kontekstu snimanja celog filma na 35 mm i u kišno-sivim
tonovima, izuzetno nespretno izvedeno.
Problematična
je i misterija oko SMS-poruka. Odnosno, nakon jedne partikularne
poruke, misterija je zapravo i ubijena. Autor dva klimava kraja
pokušava da poveže u jedan i to otvoreni i kanda višesmisleni, ali
zapravo prilično prozaični i jasni. Sve što tako vešto podigrava,
Assayas uspeva zabrljati u operacionalizaciji koja možda čak i nije
bila potrebna.
Opet,
Personal Shopper je film o kojem se može dugo razmišljati i
raspravljati. Delom je to stvar Assayasa kojeg festivalski selektori
i žiriji vole više čak i od festivalske publike (film je izviždan
u Cannesu, ali je svejedno podelio nagradu za režiju u zvaničnoj
konkurenciji). Delom je to zbog maestralne Kristen Stewart i njene
karijere koja ide u pravom smeru, dostiže neverovatne visine i
ponire duboko u ljudske emocije. Međutim, Personal Shopper je
film koji postaje sve bolji što duže razmišljamo o njemu. Uvlači
se pod kožu i prati nas.
No comments:
Post a Comment