2016.
režija:
Brad Furman
scenario:
Ellen Brown Furman (po knjizi Roberta Mazura)
uloge:
Bryan Cranston, Juliet Aubrey, Amy Ryan, John Leguizamo, Joseph
Gilgun, Yul Vazquez, Diane Kruger, Michael Paré, Benjamin Bratt,
Elena Anaya
Mnogi
bi svoj prikaz filma The Infiltrator započeli sa opaskom da
bi, da su se slučajno sreli u nekom paralelnom univerzumu, Walter
White, ikonički protagonista serije Breaking Bad i lik koji
je propelirao Bryana Cranstona u prvu glumačku ligu, našao sebi
ravnog u liku Roberta Mazura, carinskog agenta i naslovnog
infiltratora koji je raskrinkao tokove novca Medelin kartela, “firme”
Pabla Escobara, 80-ih godina prošlog veka. Poređenje je sada malo
deplasirano i u suštini nepošteno prema Cranstonu koji se već
probio sa televizije u Hollywood i dokazao svoje nesvakidašnje
glumačko umeće. The Infiltrator, odnosno uloga Roberta
Mazura je vrlo specifičan zadatak, dvostruka uloga koja se simultano
igra (jer Cranston igra Mazura koji pozira kao “perač novca”
Robert Musella) i kao takva zaslužuje zaseban pogled. Cranston je,
naravno, savršen i to je glavni adut filma.
Osim
Cranstonove glumačke bravure, malo toga zavređuje posebnu pažnju.
Priča je relativno poznata iz medija i Mazurove memoarske knjige,
preuređena tako da deluje filmičnije, pa stoga i poznata iz ranijih
filmova na temu infiltracije u mafijaške redove. Najsolidnija
referenca tu bi bila film Donnie Brasco, još jedan od onih
izrazito glumačkih filmova, sa centralnom problematikom podeljene
lojalnosti i odnosa ličnosti i izmišljenog lika. Međutim, za
razliku od Brasca, Mazur tih problema uglavnom nema jer zna da je na
misiji, da je prijateljstvo sa mafijašima rizik i da se to može
završiti samo na par načina od kojih nijedan nije lep.
Osim
Cranstona, uloge za pamćenje imaju i Juliet Aubrey kao Mazurova
supruga, John Leguizamo kao njegov ludi kolega, Diane Kruger kao
koleginica i lažna verenica / žena, dok nešto manju minutažu vrlo
lepo koriste Amy Ryan kao lajava šefica i Michael Paré u kratkom
cameu. Rad sa glumcima je i inače Furmanova (The Lincoln Lawyer)
jača strana, uporedo sa osećajem za detalj perioda i za stil
generalno. Furman će na par mesta citirati De Palmin Scarface
(ipak smo na Floridi okupanoj suncem usred šarenih 80-ih) i dobar
deo Scorseseovog mafijaškog opusa, uključujući i potpisne
steadicam vožnje i muzičke “hintove”.
Ali
vrhunska gluma, poneka citatna replika i nešto stila ne mogu pokriti
nedostatak u samoj supstanci. Scenario koji potpisuje rediteljeva
majka, i to kao svoj prvenac, naprosto nije dovoljno dobar. Uvode se
zanimljivi likovi, pa puštaju niz vodu da bi se ponovo iz vedra neba
pojavili i zbog toga se osećaju strašni problemi sa kontinuitetom.
Ni same procedure i tokovi novca nisu uhvaćeni detaljno, što deluje
kao potcenjivanje gledalaca. Znamo da su to zapetljane stvari, ali
možda smo se baš zbog toga odlučili na gledanje filma, pa nije fer
da nas se uskraćuje.
U
odbranu Furmana i njegove gospođe majke, ritam i tempo su uhvaćeni
sasvim solidno, sa nekoliko vrlo strpljivo izgrađenih scena poput
Mazurove inicijacije u kartel, nesvakidašnjeg početka prijateljstva
sa Escobarovim šefom operacija Robertom Alcainom (Bratt) i daljeg
porodičnog druženja s njim i njegovom ženom. Upečatljiva je
napetost koju unosi osebujni operativac Javier Ospina (Vazquez) koja
se gradira sa svakim njegovim pojavljivanjem. Furmanovi, međutim, ne
uspevaju da kapitaliziraju jedan pravi mali dragulj do tada neviđen
u filmovima o infiltraciji: upoznavanje Mazurove prave žene i žene
“po zadatku” čiji je povod lažno venčanje koje je ujedno i
kruna operacije.
Logično
je za pretpostaviti da je takva nemogućnost filtracije bitnog od
nebitnog plod scenarističkog neiskustva i čak amaterizma, ali možda
je stvar u nečemu sasvim drugom. Uopšte me ne bi začudilo da je
film skraćen na silu i bez osećaja, te da je, ko god ga je
skraćivao, u glavi imao samo brzinu kojom se odvija radnja. The
Infiltrator je redak primer filma koji bi bio bolji da je koju
desetinu minuta duži jer svejedno ne bi bio dosadan, kao što nije
ni ovako. Možda bi čak bolje izgledao kao jedna kraća serija.
No comments:
Post a Comment