godina: 2013.
scenario i režija: Brian Helgeland
uloge: Chadwick Boseman, Harrison Ford, Nicole Beharie,
Andre Holland
Postoji nekoliko stvari koje su večite u američkom filmu:
sport i biografije. Obe kategorije služe da prikažu psihičku (neretko i
fizičku) izdržljivost i neposustajanje, šire optimizam i kliše o nepobedivosti
ljudskog duha. Kada se sport i biografija spoje u biografiju stvarnog
sportiste, pa još nekako i istorijske ličnosti (više spletom okolnosti, a manje
samim sportskim uspesima), i kada se na to doda još jedna snažna poruka poput
borbe protiv rasizma, dobijemo film pod nazivom 42.
Centralna ličnost filma je legendarni bejzbol igrač Jackie
Robinson (njemu u čast su dresovi sa brojem 42 povučeni iz svih američkih
timova, a koriste se samo o prazniku Jackija Robinsona, kada svi igrači nose
broj 42), prvi crnac u Velikoj ligi, igrač koji je počeo da ukida rasne
barijere u sportu i društvu uopšte. Igra ga malo poznati televizijski glumac
Chadwick Boseman i to čini donekle pristojno. Film prati njegovu karijeru od
titule u crnačkoj ligi 1945, preko transfera u Brooklyn Dodgerse do ulaska u
play off 1947. godine, uglavnom Robinsonovom zaslugom. Robinson se susreće sa
mnogim preprekama, latentnim i ne tako latentnim rasizmom američkog posleratnog
društva, u godinama pre kontrakulture, mirovnog pokreta i borbe za ljudska
prava. Ključne dve osobe na njegovom pohodu su vlasnik Dodgersa Branch Rickey
(Harrison Ford) i Robinsonova žena Rachel (Beharie).
Jedan od prvih pobačaja filma je da „privede svrsi“ dvoje
sjajnih glumaca, veterana Forda i svežu Nicole Beharie. Njihovi likovi su loše
napisani, Branch Rickey je sveden na karikaturu mudrog, starog magnata koji
mudro i despotski vlada svojim klubom. Njegov cilj je privlačenje crne publike
na utakmice Velike lige i za to je spreman na sve, od dovođenja perspektivnog
crnca do obračuna sa rasistima u sopstvenim redovima. Govori promuklim glasom,
ređe u govorancijskim monolozima, a češće u mudrijaškim, pseudo-duhovitim
one-linerima. Ne ide to Fordu loše, neke od replika su napisane tako da odmah
uđu u antologiju (Dollar is not Black or White, it's Green), druge su apsurdne
(Jackie Robinson is a Methodist, I am a Methodist, God is a Methodist), treće
su samo neuspešni pokušaji. Harrison Ford se trudi koliko može, ali sa onim što
mu je dato ne može mnogo. Nicole Beharie je još više oštećena, njen lik je
štaka glavnom liku, ne postoji u bilo kakvom nezavisnom kontekstu i svedena je
na mudru ženu koja smiruje svojeg muškarca koji ponekad ne može da kontroliše
temperament, naročito kad je doveden na ivicu živaca.
Sa druge strane, Boseman ima poprilično dobro ostvarenje, s
obzirom na limitirano filmsko iskustvo i ne baš višedimenzionalnu ulogu. Jackie
Robinson je heroj sa nekoliko mana, pošten, borben i uporan, ali nepredvidljive
naravi, slab na provokacije i više oduševljen platom u velikom timu nego
činjenicom da ulazi u istoriju. Nažalost, ne vidimo baš njegovu patnju i muku
prve sezone u kojoj je suočen sa rasizmom, osim u retkim klišeiziranim
trenucima. Andre Holland kao novinar Wendell Smith donosi malo svežine u film,
njegov lik nam pruža pogled u dubinu segregacije, kada čak ni crni reporteri
nisu smeli da dele kabinu sa svojim belim kolegama. Smith tako sedi u
gledalištu, sa pisaćom mašinom na kolenima i oduševljeno piše o Jackiju
Robinsonu, crncu, sjajnom igraču i vrhunskom džentlmenu koji odoleva svakoj
provokaciji, a kasnije o Jackiju Robinsonu, idolu publike, crne i bele
podjednako.
Činjenica je da 42 najdosadnije koncipiran i izveden film u
poslednjih ko zna koliko godina. Toliko stereotipnog naklapanja i politički
korektne tupljavine nismo imali još od Invictusa, samo što 42 ide još manje u
dubinu. Rasizam je pokazan kao nešto strašno-strašno, ali se on ničim ne
objašnjava. Nekoliko scena ipak razbija taj koncept. Alan Tudyk kao Ben
Chapman, prvi trener filadelfijskog tima, uporno provocira Robinsona
ponavljajući skoro celi varijetet uvreda i uvredljivih stereotipa za crnce.
Chapman nije izmišljen lik (Tudyk ga sjajno portretira), bio je poznat i kao
večiti provokator, a kao igrač je nervirao jevrejske igrače i čak koristio
nacistički pozdrav. Treba još izdvojiti i scene sa Leom Durocherom (Christopher
Meloni), moralno upitnim prvim trenerom Dodgersa. Razgovori između njega i
Rickeya su originalni i zabavni.
I pored stereotipnosti i popovanja, 42 se iznimno lako prati
i vari, a poznavanje bejzbola je prednost, a ne obaveza. Kako se prati, tako se
i zaboravlja, tako da ja pišem kritiku 12-ak sati kasnije i podsećam se radnje
online, što jako retko činim. Kao i bejzbol na Arena Sportu, i ovaj film je
dobar kada su mu direktna konkurencija serije domaće produkcije i reality
program. Dobar je i za nedeljno popodne, naročito ako je kišno. Ali ne
zaboravite se nalivati, ipak je to bejzbol.
No comments:
Post a Comment