2012.
režija: Ben Wheatley
scenario: Alice Lowe, Steve Oram, Amy Jump
uloge: Alice Love, Steve Oram
Sightseers obiluje veoma morbidnim crnim humorom, što nije
ništa neobično za Bena Wheatleya, trenutno nezvaničnog šampiona Engleske u ovoj
disciplini. Wheatley je potpisao veoma morbidne krimi-komedije, ne bojeći se
mešanja žanrova i čudnih rešenja. Sightseers je tako delom putopisni road movie
kroz Yorkshire, a delom pohod masovnih ubica. Likovi Tina (Lowe) i Chris (Oram)
ulaze u panteon filmskih ubilačkih parova uz Kita i Holly (Badlands, 1973) i
Mickeya i Mallory (Natural Born Killers, 1994).
Nije odmah jasno da je Chris ubica, izgleda kao malo čudan,
a ipak prijatan momak koji bi išao na letovanje sa svojom novom devojkom Tinom
po kampovima, obilazeći znamenitosti srednje i severne Engleske. Njegov problem
je što ne može da se opusti i otrpi stvari koje ga nerviraju. A to su
nepristojnost, samoljublje i prepotentnost. Kada ubije bogataša koji mu drži
predavanje da mora da pokupi govance za svojim psom i preti komunalnom
policijom, Chris samo kaže da nije u pitanju čovek, nego čitalac Daily Maila,
konzervativac i verovatno aristokratskog porekla. Tina se u tom pohodu
pridružuje, ali ona je drugačija ptica. Ona je odrasla pod budnom paskom majke
i sada je konačno slobodna i seksualno aktivna, smatra da je seks odličan
verovatno zbog adrenalinskog uzbuđenja prilikom ubijanja.
Chrisova metodičnost iza ludila implicitno otvara pitanja
poput: šta znači biti Englez danas? Chris je engleski, a i inače ispravan u
svojim stavovima: nemoj biti nepristojan, nemoj profitirati na tuđoj nesreći.
Setting filma je prelepa engleska priroda, nekada kolevka istorijskih i
mitoloških kraljevstava, kasnije kolevka industrijske revolucije. Integralni
deo „britanskog načina života“, understatementa, mirnog čekanja u redovima,
„ne, ne, prvo vi“. Chris je u ratu sam sa sobom, umoran je da ga nametljivci
izguravaju iz života, dok on igra po pravilima lepog ponašanja. I želi im
pokazati zube. On je današnja, zapuštena i zanemarena verzija viktorijanskog
gospodina, ali veze između džentlmena i Chrisa su zamagljene.
Tina je drugačija, njena motivacija je drugačija. Nakon
perioda skoro bez slobode, novostečena sloboda deluje omamljujuće. Kada vidi
hipike iz Portsmoutha, ima neodoljivu želju da im se pridruži i pleše oko vatre
do jutra. Ona bi samo da se prepusti, i prepušta se Chrisu, ne shvatajući
„strukturu“ i „organizaciju“ iza njegovog ubilačkog pohoda. Ubistvo je za nju
sloboda, njene žrtve su slučajne, a akcije impulsivne i aljkave. Pitanje je,
naravno, koliko takav ubilački par može potrajati. Kraj filma je jedini
logičan.
Glavni glumci su za svaku pohvalu. U pitanju su skoro
anonimni, lokalni stand-up komičari iz srednje Engleske. Oni su autori
scenarija, a njihovi likovi su i inače njihovi likovi, minus ubijanje. Njegova
stand-up ličnost je ekološki osvešten, pristojan, malo čudan i nesiguran u sebe
riđokosi (ginger) tip. Njena stand-up ličnost je živčana i impulsivna žena.
Sightseers je počeo kao serijal skečeva, možda za zajednički nastup. Kolekcija
skečeva je dopala u ruke Edgaru Wrightu, reditelju zombie komedije Shaun of The
Dead, koji ju je prosledio Wheatleyu kao interesantni materijal u njegovom
stilu. Wheatley ima iskustva sa čudnim spojevima, posebno u prethodnom filmu
Kill List (2011). The Sightseers je za sada njegovo najbolji film, neobična
mešavina žanrova koja će vas zabaviti ne uzimajući zarobljenike.
No comments:
Post a Comment