26.9.13

Sightseers


2012.
režija: Ben Wheatley
scenario: Alice Lowe, Steve Oram, Amy Jump
uloge: Alice Love, Steve Oram

Sightseers obiluje veoma morbidnim crnim humorom, što nije ništa neobično za Bena Wheatleya, trenutno nezvaničnog šampiona Engleske u ovoj disciplini. Wheatley je potpisao veoma morbidne krimi-komedije, ne bojeći se mešanja žanrova i čudnih rešenja. Sightseers je tako delom putopisni road movie kroz Yorkshire, a delom pohod masovnih ubica. Likovi Tina (Lowe) i Chris (Oram) ulaze u panteon filmskih ubilačkih parova uz Kita i Holly (Badlands, 1973) i Mickeya i Mallory (Natural Born Killers, 1994).
Nije odmah jasno da je Chris ubica, izgleda kao malo čudan, a ipak prijatan momak koji bi išao na letovanje sa svojom novom devojkom Tinom po kampovima, obilazeći znamenitosti srednje i severne Engleske. Njegov problem je što ne može da se opusti i otrpi stvari koje ga nerviraju. A to su nepristojnost, samoljublje i prepotentnost. Kada ubije bogataša koji mu drži predavanje da mora da pokupi govance za svojim psom i preti komunalnom policijom, Chris samo kaže da nije u pitanju čovek, nego čitalac Daily Maila, konzervativac i verovatno aristokratskog porekla. Tina se u tom pohodu pridružuje, ali ona je drugačija ptica. Ona je odrasla pod budnom paskom majke i sada je konačno slobodna i seksualno aktivna, smatra da je seks odličan verovatno zbog adrenalinskog uzbuđenja prilikom ubijanja.
Chrisova metodičnost iza ludila implicitno otvara pitanja poput: šta znači biti Englez danas? Chris je engleski, a i inače ispravan u svojim stavovima: nemoj biti nepristojan, nemoj profitirati na tuđoj nesreći. Setting filma je prelepa engleska priroda, nekada kolevka istorijskih i mitoloških kraljevstava, kasnije kolevka industrijske revolucije. Integralni deo „britanskog načina života“, understatementa, mirnog čekanja u redovima, „ne, ne, prvo vi“. Chris je u ratu sam sa sobom, umoran je da ga nametljivci izguravaju iz života, dok on igra po pravilima lepog ponašanja. I želi im pokazati zube. On je današnja, zapuštena i zanemarena verzija viktorijanskog gospodina, ali veze između džentlmena i Chrisa su zamagljene.
Tina je drugačija, njena motivacija je drugačija. Nakon perioda skoro bez slobode, novostečena sloboda deluje omamljujuće. Kada vidi hipike iz Portsmoutha, ima neodoljivu želju da im se pridruži i pleše oko vatre do jutra. Ona bi samo da se prepusti, i prepušta se Chrisu, ne shvatajući „strukturu“ i „organizaciju“ iza njegovog ubilačkog pohoda. Ubistvo je za nju sloboda, njene žrtve su slučajne, a akcije impulsivne i aljkave. Pitanje je, naravno, koliko takav ubilački par može potrajati. Kraj filma je jedini logičan.

Glavni glumci su za svaku pohvalu. U pitanju su skoro anonimni, lokalni stand-up komičari iz srednje Engleske. Oni su autori scenarija, a njihovi likovi su i inače njihovi likovi, minus ubijanje. Njegova stand-up ličnost je ekološki osvešten, pristojan, malo čudan i nesiguran u sebe riđokosi (ginger) tip. Njena stand-up ličnost je živčana i impulsivna žena. Sightseers je počeo kao serijal skečeva, možda za zajednički nastup. Kolekcija skečeva je dopala u ruke Edgaru Wrightu, reditelju zombie komedije Shaun of The Dead, koji ju je prosledio Wheatleyu kao interesantni materijal u njegovom stilu. Wheatley ima iskustva sa čudnim spojevima, posebno u prethodnom filmu Kill List (2011). The Sightseers je za sada njegovo najbolji film, neobična mešavina žanrova koja će vas zabaviti ne uzimajući zarobljenike.