godina: 2012.
scenario i režija: Terrence Malick
uloge: Ben Affleck, Olga Kurylenko, Javier Bardem, Rachel
McAdams
U svom video-blogu Richard Roeper se pita može li film biti
istovremeno zadivljujuće lep i otupljujuće dosadan. Površno gledano, To The
Wonder se uklapa u ovaj paradoks. Osnovni problem filma je manirizam, ono čemu
Malick nikada nije bio sklon, odnosno ponavljanje apsolutno iste stilske vežbe
sa potpuno istim elementima (glas-šapat, pseudo-filozofija, eliptični
voice-over, poetizacija banalnosti) na jednu drugu temu. Samo godinu i po dana
nakon The Tree of Life (2011), vizuelno zadivljujućeg epa o ontogenetskom i
filogenetskom razvoju od „big banga“ do danas, Malick nam daruje novi film koji
izgleda kao dodatak prethodnom. Ovog puta centralna tema je ljubav...
Ispričana priča? Svakako, o ljubavi je snimljeno toliko
filmova i većina su na sličnoj liniji. Originalnost? Da, što se same teme tiče,
ali ako shvatimo da je pristup do najsitnijeg detalja isti kao i kod prethodnog
filma na malo drugačiju temu, onda originalnost pada u vodu. Ali kakav je film
kao case-study jedne sasvim obične ljubavne priče (sa autobiografskim
elementima)? Na momente snažan, na momente slabiji, ali čini se da nema
dovoljno narativnog materijala za bolji film.
Narativna osnova je jasna i jednostavna, posebno vidljivo u
prvoj, boljoj, polovini filma, Amerikanac Neil (Affleck) u Parizu upoznaje
Marinu (Kurylenko), u nju se zaljubljuje i oni odlaze do samostana Mont
Saint-Michel na ostrvcu pored normandijske obale (u francuskom folkloru
nazvanog Čudo Zapada), gde se zavetuju na večnu ljubav. Neil dovodi Marinu i
njenu kćer Tatianu u svoju domaću Oklahomu, gde ljubav počinje da se topi. Film
nije jasan u pitanju okolnosti: da li je u pitanju sudar kultura, da li dosada,
da li se svaka romantična ljubav jednostavno troši kroz vreme, ali u svakom
slučaju, Neil se zadubljuje u posao inspektora za zaštitu životne sredine, a
Marina tone u depresiju. Kada joj istekne turistička viza, ona se sa kćerkom
vraća u Pariz, a Neil se zbližava sa ženom iz svoje prošlosti Jane (McAdams).
Muškarac rastrzan između dve potpuno različite žene (domaća-egzotična,
plava-crna, praktična-sanjar) je možda najstariji melodramatični kliše, ali
Malick ide rizičnim putem i to ne predstavlja kao dramski sukob, nego kao
unutrašnje vaganje. Kada sazna da je Marina u problemima u Parizu, da ju je
kćer napustila i da ne može da nađe posao, Neil pristaje da je oženi i dovede
nazad u Ameriku. Međutim, njihova ljubav nije jednako snažna kao na početku i
kolotečina depresije i svađe se nastavlja. Jedini ko Marinu iole razume je
sveštenik Quintana (Bardem), i sam imigrant, i sam sumnjičav do svoje ljubavi i
odanosti Isusu, i sam usamljen...
Dalje film ide krajnje nenarativnim tokom, sa gotovo
slučajno poređanim scenama, da se više ne prepozna šta je flashback, a šta deo
toka radnje, sa natuknicama o idejama i emocijama koje gaje glavni likovi, bez
objašnjenja motivacije. Da li je to moralo tako? Očito da ne, Malick je snimio
mnogo više materijala, ali je odlučio da izbaci cele segmente (tako je Jessica
Chastian ostala bez uloge u ovom filmu, iako je svoj part već snimila) koji bi
možda dali psihološku sliku likova. Umesto toga, reditelj nam servira The Tree
of Life formulu koja možda funkcionira kada je u pitanju sanjivo i nostalgično
sećanje na detinjstvo , ali teško se može primeniti na ljubavnu priču koja se
trenutno dešava. Izražajna sredstva nisu dijalozi (što ima smisla, ljubavnici
retko govore na filmu, a kad već govore, to znaju činiti u frazama i klišejima),
nego montaža, muzika i voice-over, ponekad pokret... U praksi to izgleda ovako:
Ben Affleck je malo povijen, gleda pred sebe i hoda ravno, Olga Kurylenko skače
po krevetu, trči po livadi, ili mlati sa
metlom kao hokejaškom palicom ili izvodi baletske instalacije. Bardemov lik se
isto može svrstati u razočarane ljubavnike, on kroz celi film komunicira sa
Bogom, ali ipak mu je očuvano dostojanstvo: on utehu nalazi u dobrotvornom radu
sa robijašima, nepismenima i sirotinjom. Jane je relativno verbalna, ali i
praznjikava.
Ipak, To The Wonder nije sasvim neuspeli eksperiment. Postoji neka rediteljska iskrenost i neposrednost, istinska, a ne hinjena. Uostalom, da li nam je potrebno objašnjenje za sve? Za tuđu intimu? Možda su Neil, Jane i Marina arhetipi. Možda klišeji.
Sa druge strane, film je previše eluzivan, rediteljski
pristup rizičan i prema kraju možemo samo očekivati čudo da film sa nama
iskomunicira razumljivu poruku. Opet, nisu li pitanja duše primamljiva baš zato
što se ne mogu formulisati?
No comments:
Post a Comment