godina: 2013.
režija: Danny Boyle
scenario: John Hodge, Joe Ahearne
uloge: James McAvoy, Rosario Dawson, Vincent Cassel
Danny Boyle se vratio korenima. Trance je njegov povratak na teritoriju britanskog trilera prevare,
poput prvenca Shallow Grave. Naravno,
Trance je i trijumf stila nad
supstancom, ali je i vrhunski zabavan. U pitanju je trashy, stylish, uvrnuti
krimić koji obiluje obratima u zapletu i čiji likovi polako otkrivaju svoje
pozicije u priči. Vizuelno upadljiv i podvučen elektronskom muzikom, film
obiluje preterivanjem, nelogičnostima i likovima za koje je nemoguće navijati.
Moralistima i cepidlakama će film biti odbojan, ostalima će biti u najmanju
ruku zabavan.
Na početku nam Simon (McAvoy) iz offa objašnjava jednu-dve
stvari o aukcijskom i galerijskom biznisu, pre svega o pljačkanju i
obezbeđenju. U pitanju je igra virus-antivirus, i metode pljačke i metode
obezbeđenja postaju naprednije i sofisticiranije. Jedna takva pljačka biva
izvedena u Simonovoj aukcijskoj kući, vođa bande Franck (Cassel) na „seljačku
varijantu“, sa puškom u ruci, od Simona otima kofer sa Goyinom slikom. E, sad,
kofer je prazan, a Simon je (spoiler alert) deo ekipe za pljačku. Međutim,
Franck ga je malo prejako mlatnuo po glavi, pa se Simon više ne seća gde je sakrio
sliku. Pošto se mučenje čini neefikasnim, Franck daje Simonu i-Pad (kao i kod
svih modernih stylish filmova, Apple je nezaobilazna estetska izjava) sa
kontaktima za hipnotizere. I tako dolazimo do Elizabeth (Dawson)...
E, sad, hipnotizer je u trilerima nešto nalik čarobnjaku u
fantazijskim filmovima, osoba sa neverovatnim sposobnostima mentalne kontrole.
Elizabeth tako odmah skuži da nisu u pitanju ključevi od auta, nego nešto
vrednije, pa ulazi u aranžman sa bandom da će im pomoći na sve moguće načine,
za deo od profita.
Naravno, niti je Simon baš toliki nesposobni idiot, niti je
Elizabeth samo hipnotizer, a film skreće od krimi-komedije prema uvrnutom,
nasilnom i šokantnom trileru. Ono što ga čini interesantnim, uprkos
neuverljivosti i preteranosti, je nihilizam glavnih aktera. Radnja se odvija
brzo, što je savršen trik za obmanjivanje publike da ne traži dlaku u jajetu,
pa se film izvlači uprkos manjku logike. Likovi će menjati svoje pozicije u
priči, od opasnih do poslovnih i od simpatičnih do strašnih.
Vincent Cassel je odličan kao Franck, uglađen, a opet
nasilan kriminalac. Odličan detalj je prava minijaturna doza francuskog akcenta
koji Francku daje šarm internacionalnog kriminalca baziranog u Londonu, a ne
stereotipnog tek pristiglog Francuza. Rosario Dawson je konačno dobila malo
zahtevniji lik kroz koji ne može da se izvuče sa činjenicom da je zgodna ženska
i da po potrebi može da se izvuče sa slaganjem slatkih faca. Njena Elizabeth je
lepotica, ali nije „piece of ass“, više je „piece of work“, intelektualna,
pronicljiva i manipulativna. Najslabija karika je James McAvoy, koji jako loše
izvodi svoje transformacije i pokazuje da nije dovoljno jak glumac za glavnu
ulogu u ovakvom filmu. Ostali likovi nisu niti vredni pomena, jer su napisani
jednodimenzionalno i odigrani OK, tako da ne bodu oči sa svojom plitkošću.
Problem sa ovim filmom se ne završava na jednom miscastu.
Problem ovog filma je ujedno i njegova osnovna marketinška strategija: to je
film Danny Boyla, i kao takav, pati od svih Boylovih starih boljki i ima sve
Boylove prednosti. Vizuelno je intrigantan na „boylovski“ način, boje su jako
saturirane, uglovi su namerno promašeni, kompozicija kadrova ekscentrična, što
sve zbunjuje gledaoca, naročito u pratnji glasnog i sveprisutnog soundtracka.
Odvraćanje pažnje je osnova mađioničarskog trika, a najbliže mađioničarskom
triku u filmu je triler prevare, obmane ili pljačke.
Boylovština se vidi i u maničnoj energiji, što njegove
filmove čini i interesantnim i ranjivim. Njegove omiljene scene su scene
trčanja. Boyle je sprinter i kao sprinter startuje snažno i energično, međutim
nema izdržljivosti da održi tempo do kraja, a da pritom nešto ne žrtvuje. Tu
nije bitna samo logika, njegovi filmovi imaju odličan prvi sat i
neprepoznatljivo loš, sterilni, generički i dosadni drugi sat. The Beach (2000) i Sunshine (2007) su primer toga da reditelj nije znao šta bi sa
filmom koji je zanimljivo počeo i privukao pažnju gledaoca. Film nije sprint, više
je maraton ili makar steeple.
Da bi izbegao zamku generičkog završetka, Boyle stvara haos
bez glave i repa u zadnjih pola sata filma. Ima tu nekoliko momenata u kojima
se menjaju (emotivne i voljne) pozicije likova, koje su preterane čak i kad su
tu namerno, čak i kad bi nešto simbolizirali. Naravno, ubačena sentimentalnost
pred kraj samo kvari ionako načetu sliku, stoji u neprirodnom kontrastu sa
nihilizmom svih glavnih likova. Možda je problem u tome što je feministička
kritika prozvala Boyla za mizoginiju u Shallow
Grave, pa nas on na neprirodan i neukusan način vabi da navijamo za
heroinu, ovaj put... Ubacivanje nekoliko velikih tema, onako odokativno, bez
potrebe i najave, u inače „pulp“ film takođe ne pomaže.
Ali ako možete da podnesete reklame za Apple i hipsteraj,
new age naklapanje, predavanje o umetnosti, proseravanje o hipnozi,
pseudo-intelektualno naklapanje o ljudskom umu i pamćenju, ako možete da
podnesete trash i stilizaciju nauštrb supstance, Trance vas nagrađuje iskrenom zabavom, što nije malo u današnje
vreme.
No comments:
Post a Comment