godina: 2012.
scenario i režija: So Yong Kim
uloge: Paul Dano, Jon Heder, Margarita Levieva, Shaylena
Mandigo, Jena Malone
U centru filma For Ellen se nalazi Joby Taylor (Dano),
prototip luzera. Prvo ga vidimo u neko rano jutro u autu kako se vozi po zavejanom
putu. Ima istanjenu, iskrzanu nešto dužu kosu ofarbanu u tamniju nijansu, tanku
bradicu, naušnice, uske farmerice, kožnu jaknu i novčanik vezan na lančinu.
Rockerski izgled mu stoji kao kontakt sa sopstvenom, valjda boljom i veselijom
prošlošću. Ostareli rockeri postoje dve vrste: jedni su uspešni ljudi, da li u
muzici ili u nečemu drugom, a rockerski imidž im je izjava; drugi su naprosto
ostareli rockeri, muzičari koji se nisu probili i neodrasli muškarci kojima je
„pobuna“ pokriće za neuspeh. Joby je iz druge grupe, jako tužan prizor.
On ide da na razgovor o finalizaciji razvoda sa ženom Claire
(Levieva), u prisustvu dvojice advokata. Jobijev advokat Fred Butler (Heder) je
mlad i neiskusan, za verovati je i da ne naplaćuje mnogo, a da mu je klijent
kao Joby vrhunac trenutnih mogućnosti. Claire ima iskusnijeg advokata,
rutinera. Cilj rasprave je da par ne ode na sud, jer Joby ima slabe šanse, a ni
Claire se ne bi gnjavila sa suđenjem. Joby treba da se odrekne starateljstva
nad kćerkom Ellen (debitantkinja Shaylena Mandigo), koju nije ni pošteno video,
a Claire bi ga rado isplatila za polovinu njihove zajedničke kuće. Ako odu na
sud, Joby će verovatno izgubiti, jer nije plaćao rate kredita, nije slao ni
alimentaciju ni novac za Ellen. Ipak, Jobiju se ne sviđa takav odnos snaga, i
on bi rado „izgurao“ povoljniji deal.
Joby, tužan kakav već jeste, je primer onog rockerskog
stereotipa o polupismenom, neelokventnom glupanu koji se muči sa sastavljanjem
rečenica ili čitanjem teksta dužeg od članka u tabloidima. Imidž lošeg momka
prestaje da bude sexy kada momak postane sredovečan, a ne promeni modus
operandi. Joby možda iskreno veruje da je proboj iza ugla, da samo treba
pričekati... Iz telefonskog razgovora se vidi da mu se band raspada, a da je on
najverovatnije višak u njemu. Uspeha, znači, nema nigde na vidiku, a Joby baš i
ne zna šta bi radio, jer se usmerio na (rizičan) izbor da bude rock muzičar po
svaku cenu.
For Ellen nije bajka, zapravo je više horor-priča o starenju
bez razvijanja. Joby je na prekretnici, ali zapravo, kao ni on, ni mi kao
gledaoci ne vidimo kuda bi on mogao dalje. Nekoliko scena je sjajno, recimo na
večeri kod Butlera i njegove majke, koja Jobija analizira kao neku barabu koju
njen sin dovede kući, recimo u srednjoškolskom periodu. Joby daje sve od sebe
da deluje normalno, ali mu ne uspeva. To se nastavlja sa scenom u baru u kojoj
vidimo Jobija u pravom svetlu: kao da je ostao na nivou tinejdžera. Scena sa sa
ubedljivo najviše naboja je scena sa Ellen, u kojoj Joby ne zna kako biti otac,
čak ni kako komunicirati sa detetom. Ellen je predstavljena kao neopisivo
slatka mala pametnica i odmah kuži da njen tata nije baš mnogo bistar, i nije
baš mnogo odrastao, pa sa njim razgovara kao sa nekim tužnim, samim napuštenim
dečakom.
Sjajni aspekti filma dolaze iz glume, Dano je odigrao svoju
do sada najbolju ulogu (da, pogledao sam There Will Be Blood i Dano je sjajan
tamo, ali ovde je čak i bolji) i polako izbija u prvi plan izbora za
„hipstersku indie zvezdu trenutka“. Shaylena Mandigo se pokazala kao čudo od
deteta, ali ne bih joj prognozirao karijeru. U svakom slučaju, ima potencijala
za napredak uz nekoliko dobrih prilika i puno učenja. Pozitivno je što nije pod
nekakvom lupom publike i kritike, pa nema suvišnog pritiska. Levieva i Heder su
dobro iskoristili vreme na ekranu, posebno Heder koji je ostvario izbalansiranu
ulogu kao provincijski advokat bez šansi za veliku karijeru. Jena Malone kao
Jobijeva nova devojka ima jako mali manevarski prostor, pa je i njeno
ostvarenje samo pristojno, u granici uloge.
Ipak, gluma, emotivni naboj i tek načeta socijalna i
psihološka priča nisu dovoljni elementi za dobar film. Ni stilizovana kamera u
ruci i nekoliko pejzaža hladne pustare ne prave film sami od sebe. Prvi problem
je scenario. Priča je donekle zanimljiva, ali nije scenaristički razrađena. Za
početak, ne događa se mnogo toga, Dano je često sam u kadru, šeta se,
gestikulira, afektira, čačka po mobilnom telefonu... To ima smisla u romanu,
gde nam pisac opisuje tok svesti svog junaka, ali u filmu to retko uspeva da
bude smisleno. Narator tu ne bi popravio stvari, rešenje je suviše jednostavno
i otrcano. Nedopisan scenario je autorica Park pokušala nadomestiti u režiji, i
uradila je šta je mogla. Kao bikulturalna osoba, ona se sjajno snalazi i u istočnom
i u američkom filmu, njeni filmovi imaju akcenat na emotivnom naboju i
univerzalnim ljudskim emocijama. Ipak, kraj u stilu Five Easy Pieces je
pogrešan koliko je i otrcan. Naprosto, ne odašilje istu poruku.
For Ellen je vizuelno atraktivan, osećajan i sjajno
odglumljen film na veoma klimavim osnovama. U pojedinim delovima i scenama
maestralan, ali u celini dosta slabiji. Svejedno ga treba pogledati, pre svega
u filmsko-edukativne svrhe.
No comments:
Post a Comment