2012.
režija: Ramin Bahrani
scenario: Ramin Bahrani, Hallie Elizabeth Newton
uloge: Dennis Quaid, Zac Efron, Red West, Clancy Brown,
Maika Monroe, Kim Dickens, Heather Graham
Ramin Bahrani je dobro poznat festivalskoj publici, od
Sundanca i Tellurida do Cannesa i Venecije. U pitanju je američki autor
iranskog porekla koji se bavi temama koje Hollywood često ne primeti. U svom
američkom prvencu (snimao je u Iranu pre toga) Man Push Cart (2005) u centru priče je imigrant, vlasnik pokretne
tezge sa nakitom. Chop Shop (2007)
donosi priču od snalažljvom dečku sa ulica Queensa koji ima strast za
auto-otpade. Goodbye Solo (2008)
priča priču o afričkom taksisti i njegovoj američkoj mušteriji, o dvojici ljudi
različitog porekla, klasne pripadnosti, iskustva i samim tim stava. Bahrani,
iako rođen u Americi i solidno, odlično razume imigrante i marginu, reklo bi se
čak na nekom intuitivnom nivou. At Any
Price, njegov najnoviji film pomalo odstupa od marginalnih tema i bavi se ikoničkim
američkim temama: velikom poljoprivredom i auto-trkama, ispitujući kliše
američke kulture da se mora uspeti po svaku cenu.
Obojica glavnih likova, otac Henry (Quaid) i sin Dean
Whipple (Efron) počinju sa istom premisom uspeha i vrlo lako bi mogli da se
utope u klišeje koji su stari koliko i pioniri, kauboji i ostali mitološki
likovi. Bahrani, naravno, zna bolje od toga, pa sa ovim filmom imamo pogled u
njihovu dušu, vaspitanje i kulturni model. Tokom filma će se preispitivati i
jedan i drugi i doći do možda očitih, a opet revoluciornanih zaključaka. Treba
imati u vidu da ovaj film nije pamflet niti moralna lekcija, da samo postavlja
pitanja retko nudeći odgovor. Skoro nemoguće je tačno reći o čemu se tu radi, i
film budi asocijacije na jedno lepše vreme za film, na Novi Hollywood, jake
autore i skoro bezuslovnu studijsku podršku kritičkom promišljanju društva.
Obojica glavnih glumaca su u pomalo atipičnim ulogama u
odnosu na svoj standard. Quaid igra velikog farmera i prodavca GMO semena,
njegov osmeh „od milion dolara“ je ovde karikiran, Quaid ima nastup „mudrog“
trgovačkog putnika, nasmejanog ljigavca koji služi kao poster za uslužne
delatnosti. Taj osmeh skriva jedno duboko nezadovoljstvo, jednu frku i nostalgiju
za vremenima kada se život činio jednostavnijim. Henrija će u filmu njegov otac
i još uvek gazda porodičnog biznisa (West) podsetiti kako je biznis izgledao
ranije, pre moderne mehanizacije i GMO-a, da je danas za farmera možda
složenija poslovna situacija („Get big or get out!“), da čovek možda mora niže
da padne, ali da kičma manje strada i da u traktorima i kombajnima danas
postoji i klima i radio. Henrijev problem na poslu je ogroman, ali je problem
sa sinovima još veći...
Ni stariji Grant, ni mlađi Dean ne žele da se bave
poljoprivredom i familijarnim generacijskim biznisom. Grant je na tipičnom
američkom „soul-searching“ putovanju po Južnoj Americi, verajući se po
planinskim vrhovima. Dean je očeva nada za nastavak tradicije, ali slaba vajda
od toga: mali je potpuno napaljen na trke i san mu je da uđe u Nascar. Kad
ovako pogledam, malo podseća na Branu Floyda koji bi da se kurtališe Nacionalne klase. Otac će mu reći da je
trkanje sjajan hobi za vikend, ali da nije nešto od čega se živi. Uostalom, i otac
je batalio američki fudbal posle koledža, ali Dean ga ne sluša. Mladi ljudi
imaju običaj da sanjaju na veliko.
Međutim, Dean će shvatiti da nema „ono“ da bi postao
profesionalni vozač, iako uspeva da namakne sponzore i iako pobeđuje u „maloj
ligi“. On nije sposoban da bude toliko nemoralan vozač kakav se zahteva za
Nascar i doživljava krizu identitet, „preumljenje“ i pokušava da pomogne ocu
koji se suočava sa istragom za malverzacije sa sememnom...
Da ne prepričavam dalje, nema smisla, film traje nešto preko
100 minuta i lakše ga je odgledati nego prepričati. U pitanju je slojevita
drama sa mnogo sporednih priča i paralelnih tokova radnje različitog kvaliteta.
Film je snimljen u američkom „Heartlandu“, u Iowi, na pejzažu koji je već
upotrebljen u američkim mitskim ostvarenjima. Naravno, moderni film, kao i
moderni svet, razlikuje se od mitoloških arhetipa. Moralni kodeks likova koje
su igrali John Wayne i slični danas je skoro mrtav u Hollywoodu, nema razlike
između heroja i antiheroja, i jedni i drugi ubijaju „zlikovce“ ili jednostavno
protivnike kao Bata Nemce. I mi za njih kao „navijamo“... Kuda ide ovaj svet.
Upravo je to centralno pitanje Bahranijevog filma, imamo li
više ikakve etičke kočnice ili se samo broje pobede i porazi.
Film je snimljen prekrasno, vizuelna komponenta je apsolutno
savršena. Farme nisu idilične, nego radne. Trkališta nisu glamurozna, nego više
prašnjava i provincijalna. Groupie devojke nisu silikonke, nego obične
provincijske curice i pokoja radodajka. Što se glume tiče, performanse su
nejednake. Dennis Quaid je karikaturalan, ali odličan, Zac Efron podglumljuje i
uglavnom je bezizražajan, što dovodi do zaključka da je glumac uskog spektra.
Red West je sirov i idealan za ulogu familijarnog patrijarha, Maika Monroe je
iznenađenje večeri, cura se trudi da oživi manje-više jednostavan lik i u tome
uspeva. Njena uloga Candance, Deanove devojke malo podseća na Jennifer Lawrence
u Winter's Bone, ima taj lagano
prostački, provincijalni šarm. Kim Dickens kao Henrijeva žena i Heather Graham
kao Henrijeva, ali i Deanova ljubavnica (lokalna drolja, reklo bi se) imaju
preslabo razvijene likove da bi se iskazale kao glumice, iako imaju ponešto
referenci od ranije. Najveći problem sa filmom je u scenariju, koji je dosta
neujednačen i rasplinut na mnogo strana, neke teme su načete, ali samo načete,
kao da autori nisu znali šta bi s njima. Odgovor je jasan, Hallie Elizabeth
Newton je debitantkinja, i treba joj još malo iskustva, a film bi bio bolji sa
malo više hollywoodske discipline u pisanju scenarija.
Filmovi Ramina Bahranija nisu jednostavni i jednosmerni,
nema konvergentnog kraja, ritam je malo sporiji, stil neorealistički. U pitanju
su refleksivni, misaoni filmovi, koji od gledaoca zahtevaju uključivanje,
misaoni proces i ispitivanje. At Any Price
ne odudara od toga, jasno. Stvari se otpliću jednostavno i po šablonu. Iako je
na momente rasplinut, na momente trapav i nezgrapan, At Any Price je sjajan film o američkoj moralnoj krizi koji prosto
morate pogledati.
No comments:
Post a Comment