godina: 2012
scenario: Paul Laverty
režija: Ken Loach
uloge: Paul Brannigan, John Henshaw, Gary Maitland, Jasmin
Riggins, William Ruane, Roger Allam, Siobhan Reilly
Kada se spomene Ken Loach, prva asocijacija sa njim su
duboko angažovani, a opet legitimni (ne-pamfletski) izrazito politički filmovi
koji se vrte oko „grehova“ zapadnog sveta prema slobodarstvu i socijalizmu.
Loach je na taj način obradio sve bitnije neuralgične tačke: irski građanski
rat oko mirovnog sporazuma sa Velikom Britanijom, španski građanski rat,
intervenciju u Nikaragvi, sukobe u Severnoj Irskoj, pitanje (ilegalnih)
imigracija u Evropu i Ameriku i na kraju najsvežiji rat u Iraku. Loachovi filmovi
su listom bitni filmovi koji ispuštaju disonantne tonove u odnosu na politički
mainstream.
Ono što se, međutim, zaboravlja je to da je Loach majstor
pre svega socijalne i ljudske priče. Njegov manir je tu jasan, jednako
ne-pamfletski on ljude iz nižih slojeva
društva (kriminalne tipove, nesnađene i zbunjene ljude, sirotinju i nesrećnike)
doživljava najpre kao ljude sa vrlinama i manama, i tretira ih sa smehom i
suzama, nimalo propovednički. Tehnički, njegov realizam se manifestuje u
snimanju iz relativno velike daljine sa teleobjektivom, kao kod dokumentaraca o
prirodi. Druga njegova odluka kojom podvlači realizam je izbor „skica“ i faca
koje ne odudaraju od sredine za glavne uloge, umesto oslanjanja na zvezde. The
Angel's Share je takav film, sa skicama i facama, bajama iz kraja, a kraj je
Glasgow i uopšte Škotska, zemlja kontrasta predstavljena u sjaju i bedi.
Film počinje sa suđenjem tim skicama uglavnom za prekršaje i
sitni kriminal. Takvi likovi se po pravilu izvuku od robije i bivaju osuđeni na
društveno-korisni rad. U kažnjeničkoj grupi će se upoznati i likovi ovog filma,
nadzornik Harry (Henshaw), entuzijasta za viski će ih povesti na ekskurziju u
distileriju i pomalo uputiti u tajne dobre kapljice. Neformalno liderstvo će
preuzeti Robbie (Brannigan), čovek bez prave šanse u životu, mali i prgav
veteran lančanih uličnih tuča, ali inteligentan tip koji brzo uči i razvija
talente i ima želju i potrebu (ženu i novorođenog sina) da se promeni, kada bi
samo znao kako. Ostatak ekipe čine Albert, genijalan u svojoj dubokoj gluposti
i ignoranciji, Mo, svadljiva kradljivica, i Rhino, čovek bez plana koji može da
realizuje tuđi plan. Da li će ih upoznavanje sa viskijem oplemeniti i izvesti
na pravi put?
Uostalom, nije ni bitno da li ima šanse za happyend ili su
ti ljudi toliko zabrazdili u kriminalno ponašanje ili su rođeni u pogrešnim
okolnostima. Barem ne za ovaj film, jer se ispod tih otvrdlih maski kriju
ljudi. Kada smo kod okolnosti, samo bih nakratko razjasnio o čemu se radi.
Britanija, a naročito Škotska, je društvo kontrasta. Situirani ljudi mogu da
imaju skupe hobije i visoke ideale. Novobogataši mogu da se kriju iza
pristojnih kuća, ali njihova suština je onakva kakvi su bili pre sticanja
bogatstva – u prevodu, najčešće su u pitanju bitange. Oni koji se rode u
siromaštvu su u principu osuđeni na spiralu siromaštva: loše poslove, muljanje,
kriminal i sukobe sa sebi sličnima oko mrvica sa bogataških stolova ili skoro
bez razloga. U svojoj knjizi Popular Music from Vittula, švedski pisac Mikkael
Niemi na nostalgičan način priča o omiljenoj provincijalnoj zabavi njegovog
detinjstva: lančanim tučama. Počinje sa klinačkim koškanjem u školskom
dvorištu, gde veći i jači klinac prebije manjeg i slabijeg. Poraženi se onda za
pomoć obrati starijem bratu koji prebije siledžiju. Prebijeni siledžija pozove
svog oca ili suseda i taj prebije pomenutog starijeg brata. Onda ovaj pozove
svoju ekipu da bi prebili toga koji je njega prebio. Tuča se eksponencijalno
širi na celi kvart ili celu varoš, i u njima skoro da nema neutralnih. U varoši
su u svakom trenutku u toku barem tri lančane tuče, i prelazak sa jedne strane
ulice na drugu postaje poduhvat koji zahteva hrabrost. Robbie je u takvoj
situaciji, samo što škotske tuče imaju jednu nezgodnu karakteristiku: umeju da
traju po nekoliko generacija.
Preživljavanje u takvom miljeu, a naročito bežanje iz njega
zahteva određenu vrstu genijalnosti, i naši junaci je imaju. Robbie će se bez
problema nositi sa snobovskim i korumpiranim stručnjacima za viski, ali će se
na smrt plašiti osude svoje devojke ili ulične bande od koje beži. Ono što u
The Angel's Share (inače, u pitanju je folklorni termin za viski koji ispari iz
bureta u toku prve godine „ležanja“) pleni je duhovitost i igrivost. Videćemo
naše junake kako putuju kroz Škotsku divljinu peške i autostopom i u pozadini
ćemo čuti The Proclaimers i njihov hit I'm Gonna Be (500 Miles), i to je pravi
duh ovog filma.
Loach će se tako vratiti jednom od svojih korena, filmu Riff
Raff (1991), koji je uspostavio autentično britanski žanr zvani dreamedy,
komediju snova o boljem životu. Filmovi tog tipa su, recimo, Full Monty i
donekle čak i Trainspotting i filmovi Guya Ritchieja. Junaci komedije snova će
se izvlačiti iz svojih sranja na način na koji najbolje znaju, usput će se
zajebavati ili će nekoga zajebavati, to nije ni bitno.
U jednom intervjuu Loach je rekao da politička ubeđenja
određuju sve vezano za film. The Angel's Share slavi levičarske, socijalističke
ideale solidarnosti i tihe borbe protiv sistema. Ali pažnja: tu nije u pitanju
ni radikalno ni osvešćeno levičarstvo, još manje je to put bilo u anarhiju bilo
u tvrdi diktatorski socijalizam na delu. Čini se ipak da Loach sanja više
socijaldemokratsku Skandinaviju nego Sovjetski Savez ili Kubu. Jedan od
pokazatelja toga je Robbijeva želja za poštenim, ali pristojnim životom,
predanost zabavi, hedonizmu i igri nasuprot propovedima. Uostalom, kada
oduzmemo zabavu, hedonizam ili igru, šta nam vredi jednakost?
Nalijte si viski, bez leda molim, ako baš morate, sipajte
par kapi obične vode unutra, i odgledajte ovaj film. Odmorite se, zaslužili
ste!
No comments:
Post a Comment