2013.
režija: Richard Linklater
scenario: Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke, Kim
Krizan
uloge: Julie Delpy, Ethan Hawke
Jesse i Celine su se vratili posle još devet godina pauze.
Prvi put smo ih videli kao veoma mlade, bistre klince koji sa lakoćom gledaju u
budućnost dok se šetaju ulicama Beča tokom noći u Before Sunrise (1995). Drugi
put smo ih videli kao još uvek mlade, ali sazrele i uspešne ljude koji su
shvatili da se nenormalno vole dok se šetaju ulicama Pariza jednog popodneva u
Before Sunset (2004). Sada su odrasli par sa dve preslatke bliznakinje i na
odmoru u Grčkoj.
Zaista, nastavci i serijali su retkost van
najkomercijalnijeg filmskog sektora. Kod dokumentarnih filmova je to Up
serijal, koji proverava šta se dešava sa naizgled nasumično izabranim ljudima
svakih 7 godina. Up je sa nama već 50-ak godina, što je dostignuće. Jesse
(Hawke) i Celine (Delpy) su fikcijska varijanta, njih vidimo svakih 9 godina,
od slobodne mladosti do sada već zrelosti. Stil Linklaterove Before serije je
prepoznatljiv, sa dugim scenama, iz jednog kadra iz ruke, u okruženju sa
turističkim podtekstom. Julie Delpy je čak napravila svoj „spin off“ sa Two
Days serijalom, koji kopira Before filmove, ali to čini na način da se po svaku
cenu svidi hipsterskoj festivalskoj publici. Istina, francuska glumica ima
dosta talenta, i dosta različitih talenata, imala je možda najbolju ulogu u
Three Colors trilogiji, i ulogu na sličnom nivou u podcenjenom filmu The
Voyager, ali je sklona precenjivanju svojih mogućnosti.
Linklater je tu kao neko ko je u stanju da je sjajno usmeri.
Hawke i Delpy imaju sjajnu filmsku hemiju koju verovatno nijedan drugi par ne
može da ponovi. Ovde se to posebno vidi u pomalo promenjenim ulogama, koje su
daleko od standardnih. Naime, sredovečni parovi su retko u fokusu filmova, a
mladalačka zaljubljenost se može mnogo sigurnije odigrati. Njihovi
četrdesetogodišnji likovi nisu samo nečiji roditelji, epizodni likovi i ne mogu
se izvući sa nekoliko jednostavnih trikova.
Before Midnight nije nimalo poletan film, što zbog starosti
svojih likova i kompleksnosti problema sa kojima se susreću, što zbog njihove
prtljage koju nose. Before Sunset se završava sa nagoveštajem da će Jesse
napustiti ženu (posledično i sina) da bi bio sa Celine. Before Midnight počinje
sa Jessijem koji prati svog sina Henrija na avion, posle letovanja. Henry se
dobro slaže sa Celine, ali Jesse želi biti prisutniji u njegovim formativnim
godinama, i tu počinju okapanja.
Naravno, Jesse, kao pisac sa obavezama putovanja i
potpisivanja knjiga, nije dovoljno prisutan u Celininom životu i u životu
bliznakinja, kao ni u Henrijevom. Celine ima svoje demone, protok vremena udara
na žensku psihu možda i gore nego na mušku. Žene, čak i inteligentne, zavise
dosta od svog fizičkog izgleda, a Celine je svesna da joj se kosa proređuje, da
joj guzica raste i da ima bore. Ona ima i poprilično iracionalne fobije da
Jesse, makar podsvesno, želi da je pretvori u domaćicu. Celine se drži za
karijeru kao jedino što je odvaja od očajnih domaćica.
Naravno, svemu tome ne pomaže ni Jessijeva nesposobnost da
povremeno slaže da bi se Celine osećala bolje. Ili tako što pokušava da svaki
razgovor o problemu okrene na pokušaj humora. Njegove šale su otrovne češće
nego što su smešne, a njegova „racionalnost“ je fingirana.
Teško je otkriti bit problema zašto su njih dvoje na
prekretnici ili pred raspadom veze i zajedničkog života. Mi kao gledaoci ne
uzimamo strane, iako je i to legitimno. Mi smo svesni njihovih mana i njihovih
privatnih ludila. Problem je arbitrarno korštenje klišeiziranih rešenja. Tako
imamo film bez kulminacije, što izbegava kliše, a onda imamo scenu u kojoj
Jesse i Celine jedu zajedno sa jednim starijim i mlađim parom i pokušavaju
otkriti šta ne valja sa svetom i šta budućnost nosi. U okruženju antičkog
Peloponeza, to je slika klišea zvanog bogataški problemi. Jessijev razgovor sa
ostatkom muških možda služi da pokaže da pisac gubi maštu, kreirajući
postmoderne, disfunkcionalne konstrukcije za svoj novi roman, ali je još jedan
od klišea. Celine će to veselo ismejati kasnije u hotelskoj sobi.
Ostaje pitanje koliko su bračne svađe događaj, koliko se
mogu snimiti van uhodanih postupaka, koliko se mogu realno prikazati. Ne pomaže
ni menažerija likova koji služe kao štake za dvoje glavnih likova. Čini mi se
da je Before serija rasla zajedno sa svojim produkcijskim studijima (od skoro
gerilskog indie filma do skoro pa visoke hollywoodske produkcije), da je
scenario suviše poštiman i suviše brižljivo pripremljen i da se mladalačka
energija prethodna dva filma potrošila. Nisam čak siguran ni da je to loše.
Konačni utisak je da morate odgledati ovaj film, ako vas
ikako zanima sudbina normalnih ljudi nakon 10 godina braka. To nije nešto o
čemu razmišljate pre nego što vam se sruči na glavu, i to najčešće u klasteru
sa brojnim drugim problemima, a možda bi trebalo. Sklad i harmonija su mogući
ali retki, „happily ever after“ je nemoguća varijanta. Before Midnight je
relevantan film, uprkos svojim manama. A moguće je i da sam se manijački
navukao na seriju. Dešava se.
No comments:
Post a Comment