scenario i režija: Olivier Assayas
uloge: Clement Metayer, Lola Creton, Felix Armand, Carole
Combes, India Salvor Menuez, Hugo Conzelmann
O, glupog li prevoda?! Mislim, znam da bi bukvalni prevod
zvučao još gluplje, isto tako prevod ne mora da bude doslovan, pesničke slobode
i tako dalje. Ali „Something in The Air“, to zvuči primamljivo i ništa ne
znači. Idealno... Da, idealno bi bilo za romantičnu teen komediju, a Apres mai
to nije.
Apres mai, iliti „posle maja“ je sintagma koja samo na
francuskom jeziku nešto znači, post-revolucionarno vreme '68. Zapravo ne mogu
da se setim prevoda na engleski ili neki drugi jezik. Možda „Varljivo leto
'68“, ali to postoji. Naravno, Assayasova verzija je relevantnija i višeg
dometa od domaćeg filma u realizaciji tandema Mihić-Paskaljević,
polu-autobiografska je i odnosi se na autorova iskustva te presudne '68.
Iako je poznavanje šesetosmaštva i šesetosmašenja poželjno,
za Apres mai nije nikako neopshodno, u pitanju je pre svega film o odrastanju i
sazrevanju u pomalo čudnim okolnostima. Jedina značajna razlika između zapadne
i jugoslovenske šesetosme je bila u tome što je zapadna značila nešto i
izvojevala je poneku sitnu pobedu, dok je jugoslovenska bila lagano pomodna,
potpuno neartikulisana u zahtevima i nije donela nikakvu promenu. Francuski
Petar Cvetković se zove Gilles, marksizam mu jako dobro ide, član je neke već
srednjoškolske ćelije pri već nekom ogranku maoista, trockista, kojih već
komunjara. (Zanimljivo, u zemljama koje nisu imale real-socijalistička iskustva
su varijeteti komunizma i socijalizma šareniji, veseliji i primamljiviji. Naša
asocijacija na komunjare su sindikalci u drap odelima jeftinog kroja, njihova
asocijacije su omladinci i omladinke, seks, droga, rokenrol).
Mladi Gilles učestvuje u vandalsko-terorističko-angažovanim
akcijama, sa ekipom piše grafite, ide na demonstracije, a ni molotovke mu nisu
strane. Ipak, nije dogmatičan, čita raznu literaturu, čak i kritičku i više ga
zanima estetska i seksualna revolucija nego svetska pod vođstvom Staljina ili
Maa. Na prvom mestu je umetnik, pa tek onda revolucionar. Film prati njega i
njegovu škvadru od frke sa policijom i raskida sa Laure, preko veze sa
Christine, putovanja u Italiju, pokušaja na alter-umetničkoj sceni u Parizu sve
do povratka u školu, odnosno do prvog značajnog projekta. Od prijatelja, tu su
dve bivše cure, Laure je slobodna umetnica, sklona drogiranju i petljanju sa
starijim likovima i Christine, dogmatska komunistkinja i feministkinja koju
zanima isključivo klasna borba, tu je i Alain, umetnik u pokušaju i njegova
američka devojka Leslie, koja baš i ne zna šta bi u životu, ali ima love i
zanima je ples, a tu je drugar iz škole Jean-Pierre, koji bi pre učio „školu
života“ nego studirao... Ova šarena ekipica će provesti leto malo zajedno, malo
odvojeno, i naučiće mnogo toga značajnog za dalji život.
Da, film je nostalgičan, ali ne klizi u patetiku. Autor
tretira (svoju) mladost sa toplinom, svestan je zabluda i skretanja, ali to je
bio pravi život. Jasno je, naravno, da mladalačka „pitanja života i smrti“ nisu
nikakva pitanja života i smrti, da je to samo pozicioniranje u daljem životu.
Gilles će se na krv i nož posvađati sa ocem, televizijskim scenaristom
zaduženim za adaptacije popularnih krimi-romana u seriju. Iz odrasle,
racionalne perspektive je svađa izlišna, a pored estetskih i inih uverenja
umetnik ipak mora da bude i zanatlija, mudrost kaže da treba prvo steći znanje,
pa onda ispitivati granice.
Gilles, međutim, bira da bude odmetnik među odmetnicima,
pobunjenik u svetu pobunjenika. I to nije loše za maturanta i brucoša, kada su
ulozi dovoljno niski. Gilless će, naravno, porasti do kraja filma.
Prva asocijacija na filmsko šesetosmaštvo je Bertolucci i
njegov film The Dreamers, koji revoluciju koristi kao okvir za uvrnute
seksualne eksperimente. Apres mai nije takav film, njegovi likovi su mladi i
zbunjeni, ali nisu dekadentni, bar ne svi od njih. Nekima ideali drže kičmu
čvršće nego što je to zdravo, pa padaju na razne priče. Drugi su oslobođeni od
velikih ideala, pa se slobodnije upuštaju u eksperimente. Ali i oni su naivni,
nostalgični. Seksa u Apres mai ima u izobilju, ali nije ni uvrnut, ni šokantan,
više je iskren.
Sa tehničke strane je odličan, fotografija je jednostavno
zadivljujuća, soundtrack je pozadinski i izbor je relevantnih prog rock numera
iz tog doba. Glumci su uglavnom naturščici ili mladi glumci bez previše
iskustva, ali sa zdravom naivnošću i strašću za film, što je za ovakav film i
potrebno.
Poznavaoci Assayesovog opusa će odmah primetiti da su imena
likova ista kao u L'eau froide, filmu slične tematike, koja se može nazvati čak
Assayesovim lajtmotivom. Za verovati je da to nije slučajno, Apres mai figurira
i kao paraleni film i kao nastavak L'eau froide. Ipak su filmovi o odrastanju
Assayesov prirodni teren na kome se on bolje snalazi nego u globalnim
trilerima, francuskom ekstremnom filmu ili istorijskim melodramama, koje je
probao. Kao i njegov junak Gilles, i autor je pronašao pravi jezik svoje
umetnosti i pravu dozu politike.
Ima nešto sa ovim filmom. Jeste panoramičan, ne ide previše u dubinu, iako se bavi političkim uverenjima, ne bavi se politikom. Možda je plitak, možda običan, možda zadržan, ali svakako je simpatičan. Moguće je povezati se sa likovimo sve i ako niste šesetosmaš i te matoranske neuspele revolucije vas ne zanimaju. Šarmantan film, pre svega.
No comments:
Post a Comment