godina: 2012.
scenario: Andrew Stern
režija: Henry Alex Rubin
uloge: Jason Bateman, Hope Davis, Jonah Bobo, Frank Grillo,
Michael Nyqvist, Alexander Skarsgard, Paula Patton, Andrea Risborough, Max
Thieriot, Colin Ford
Postoji jedan lagano stereotipni, propovednički momenat pred
kraj filma, gde se montira dramatična muzika i tri odvojene scene nasilja, što
se dalja nastavlja u neku vrstu katarze. Ok, to smo viđali u većini hyperlink
filmova, od Magnolije nadalje, ali to
ne smanjuje uverljivost filma Disconnect.
U pitanju je jedan od najuverljivijih, najaktuelnijih i najpronicljivijih
filmova u poslednje vreme. Sjajno je napisan, režiran i odigran, likovi su
višedimenzionalni, životni i uverljivi. Stalo nam je do njih, pratimo ih,
razumemo njihovu patnju i ekstremne mere koje potežu u krizi. Učinite uslugu
sebi i pogledajte film.
Imamo tri priče. Cindy (Patton) i Derek (Skarsgard) su
naizgled savršen američki par, ali ispod površine se skrivaju problemi. Nedavno
su izgubili sina, Cindy pati na ekstrovertan način, a Derek nije u stanju da
komunicira s njom. Zato se Cindy uključuje u online grupe za pomoć i posebno
komunicira sa udovcem koji joj se predstavlja kao Ben. Derek stvari rešava na
manje konstruktivan način – internet kockanjem. Jednog dana shvate da su ostali
bez sveg novca koje su imali na računu, da je izvučena druga hipoteka na
njihovu kuću i da su, po svemu sudeći, žrtve krađe identiteta na internetu.
Druga priča prati lokalnu novinarku Ninu (Risborough) i
njenu potragu za pričom o online prostituciji i pornografiji u koju su
uključeni nestali tinejdžeri. Nina započinje online komunikaciju sa jednim od
njih, Kylom (Thieriot), u nadi da će ga otvoriti, izvući od njega priču o
metodama funkcionisanja online pornografskih chat soba, i u krajnjoj liniji
spasiti od takvog života u čeljustima eksploatatora. Problem nastaje kada
priča, iako sa potpunom zaštitom izvora, postane hit prilog na CNN-u, pa se u
nju uključi i FBI.
Treća priča prati dva pajsera, Jasona (Ford) i Frya, koji
uživaju u praktičnim šalama. Njihova najnovija žrtva je Ben (Bobo), školski
alternativac i samotnjak, kome podvale lažni facebook profil cure koja navodno
gaji interes za njega. Nakon javnog sramoćenja, Ben pokuša samoubistvo i završi
u komi, a njegov otac, korporativni rob Rich (Bateman), pokušava da istraži
slučaj do konca. Njemu ne pomaže to što je Jasonov otac bivši policajac i
sadašnji privatni detektiv za kompjuterski kriminal (Grillo)...
Priče su blago povezane kroz dva lika. Rich je advokat
Ninine TV stanice, Mike je detektiv koji istražuje prevaru čije su žrtve bili
Derek i Cindy. Imajte u vidu da se celokupna radnja praktično događa na
internetu, likovi komuniciraju preko laptopa, i-Pada, smartphona i sličnih
zezalica, stariji koriste manje ili više standardni jezik, mlađi sve više
internet žargon, a pravopis im je užasan. Oni se preko interneta svađaju,
zaljubljuju, otkrivaju tajne, koriste jedni druge i čine krivična dela mnogo
pre nego što se sa ljudima iza nadimaka ikada vide, na staromodni način, licem
u lice.
Uostalom, koliko nas je naselo na „trolla“ na internetu, na
fikcionu osobu koja samo traži pažnju/reakciju? Koliko nas poznaje nekoga koga
su „navozali“, bilo iz razloga blesave šale, bilo za lovu? Jedan sportista je
pred svim svetskim medijima održavao vezu sa devojkom koju nikad nije ni video,
čak je i ožalio njenu smrt od raka, a kada se okrilo da je devojka potpuno
izmišljena je izbio skandal solidnih razmera. To likove ovog filma čini
životnim, a dramatiku manje neverovatnom. Ispada da smo mi, ljudi današnjice,
tehnički obrazovani od detinjstva ili mladosti, naviknuti na „gadgete“ i druga
pomagala, koji polako zaboravljamo analogne veštine, poput čitanja mape ili
gledanja na analogni sat, što se tiče pomenute tehnike jako naivni i
povodljivi. Na internetu nismo sigurni, neko prati svaki naš klik, svaku
pretragu, svaki „like“neko veštiji od nas prati. Poznato je da na web-igricama,
pirateriji i pornografiji može svašta da se pokupi, a opasnost tu ne prestaje.
Opet, da li smo toliko ovisni od komfora stalne komunikacije, ma kako nemušta i
svedena postajala?
Autorski dvojac je pokrenuo neka ozbiljna pitanja. Scenario
je inteligentan, intrigantan i vešto napisan od strane malo poznatog Andrew
Sterna. Režija je sjajna, vidljiva, sa gomilom inovativnih i pravih rešenja.
Čujemo kucanje po tastaturi, vidimo tekst na ekranu, filmski snimak se meša sa
amaterskim snimcima sa kamera i telefona. Osećamo internet kao neimenovani,
sveprisutni entitet u filmu. Poruka je prenesena na najbolji mogući način. To
nije ni čudno za reditelja Henrija Alexa Rubina, veštog dokumentaristu sa
jednom nominacijom za Oscara (film Murderball
o paraolimpijskom ragbi timu) iza sebe. Ono što obično ne ide u paketu sa
dokumentaristima (iz očitih razloga) je rad sa glumcima. Ovde su glumci ne samo
uverljivi, iz njih je izvučen maksimum.
Alex Skarsgard se komotno snalazi u ulozi naizgled hladnog
ratnog veterana, koji ima PTSP i kome nedostaje adrenalina. Paula Patton nosi
tugu očajne majke koja je izgubila sina i radost do ponovo probuđene
komunikacije sa mužem. Jason Bateman izlazi iz okvira komedija i limunada u
kojima obično igra. Grillo je odličan kao detektiv kome je više stalo do
slučaja nego do sina. Colin Ford i Jonah Bobo su možda otkriće za buduće
filmove, možda potrošna hollywoodska roba, ali svakako su sjajni kao klinci.
Dinamiku između starije Andree Risborough i mladog Maxa Thieriota je uživanje
gledati, njen šarm „stare koke“ i njegovo šepurenje mladog pauna, koji skriva
potpuno normalnu nesigurnost od koje pate mladi momci.
Priče su možda predvidljive i očekivane, ali su ispričane na
očaravajući način i nose emotivni naboj. Dok pratite Disconnect, potpuno ste predani filmu, toliko da ne mislite ni na
šta drugo, a ostaje jako dugo u glavi. Veoma poučan i aktuelan film, otporan na
starenje. Obavezna literatura, ako je moguće odmah.
No comments:
Post a Comment