godina: 2012.
scenario i režija: Michael Haneke
uloge: Emmanuelle Riva, Jean-Louis Trintignant, Isabelle
Huppert
Sramota, tek sad gledam ovogodišnjeg dobitnika Oscara za
strani film. Opet, film je razdelio kritiku, zapadna kritika ga hvali,
istočnoevropska je malo rezervisana. I pre nego što sam odgledao film, imao sam
pojma o čemu se radi i skupljao hrabrost. Ne znam da li se isplatilo.
Moj problem nije istočnoevropski, apsolutno mi je jasan
kulturni model srednje i zapadne evrope, da stari ljudi odlaze da žive u dom,
koji košta skoro koliko i penzija, a gde su uračunati pun pansion i bolnička
nega. Taj model radi svoj posao, svakako bolje od balkanskog modela gde po
staru osobu ne dolazi ni hitna pomoć, jer je nisko na listi prioriteta, gde su
stare osobe prepuštene na milost i nemilost zubu vremena i familiji, gde se sa
platom ili penzijom čovek teško probije kroz mesec, gde su lekovi skupi, gde
dobar deo sredovečnih ljudi nema svoj stan... Moj problem je elementarna
filmska logika: umiranje od starosti se teško može nazvati događajem, a od
ne-događaja je teško sastaviti film.
Haneke pokušava i treba mu odati priznanje. Najpre za
hrabrost da se uhvati u koštac sa dva filmska klišea. Prvi kliše je kliše
ljubavi koja je samo ili isključivo za mlade. Dobro, reći ćete, a Falling in Love, gde se ljubav sručuje
na glavu ljudima koji su sredovečni i oženjeni? Ništa, oni se za svoju ljubav
moraju izboriti sa stigmom preljubnika koju im društvo nameće. Jedina ljubav
koja se na filmu smatra prirorodnom i moralno ispravnom je ljubav među
omladinom, a taj kliše Romea i Julije je stariji i od filma. Starci na filmu
mogu da pokažu naklonost ili da se zažele društva, ali njihova ljubav po
pravilu nije romantična. Haneke je već obrađivao devijacije u vezama (Piano Teacher, na primer) i sada se
hvata u koštac sa nezahvalnim zadatkom prikazivanja prirodnog kraja jedne
ljubavi.
Drugi kliše je star koliko i bajke, a na filmu se pojavljuje
veoma rano. U pitanju je uobičajeni happy end „i živeli su srećno do kraja
života“. Haneke negira mogućnost za takav kraj. Ljudi gotovo nikad ne umiru
srećni. Odvaljeni od droge, iznenada u nezgodi, u naletu adrenalina, od srčke
za vreme seksa, to sve da, ali nikada nisu istinski srećni u trenutku smrti.
Starost je neminovna i neminovno donosi propadanje fizičkih i mentalnih
funkcija, stari ljudi se mogu samo sećati svoje snage i moći i to je
frustrirajuće. Drugo pitanje je šta je dostojanstvena smrt i da li to postoji.
Hanekeov postupak je hrabar. Amour je imun na spoilere jer počinje se sa spoilerom: vatrogasci
upadaju u stan u kome nešto smrdi i pronalaze staricu mrtvu na krevetu, pored
nje je sasušeno cveće. Ostatak filma je flashback koji vodi do smrti... Starica
je Anne (Riva), penzionisana profesorka klavira. Ona i muž Georges (Trintignant)
žive mirnim penzionerskim životom sve dok Anne ne doživi prvi šlog, i ostane
paralizirana na desnoj strani. Georges se brine o njoj koliko može, unajmljuje
i pomoć u kući, doktor dolazi u redovne posete itd. Njihova kćer Eva (Huppert)
ima svoj život u Londonu, ali počinje da se upliće u život svojih roditelja i
insistira da njena majka bude premeštena u medicinsku ustanovu, bolnicu ili
starački dom, gde će dobiti adekvatnu negu. Anne ne veruje da će joj to
popraviti kvalitet preostalog života, Georges ispunjava njenu želju da joj
osigura koliko je moguće dostojanstvenu smrt. Stvari se pogoršavaju nakon
drugog šloga, i ulozi se povećavaju, kćerka više navaljuje, otac se više opire,
majka rapidno gubi sposobnosti, fizičke i mentalne...
Ostatak je u detaljima, posetama doktora, medicinskih
sestara, u pomoći suseda pri nabavci, u menjanju pelena, upišavanju, usravanju,
hranjenju i pranju. „Srećno do kraja života“ ne može biti dalje od istine.
Treba imati u vidu i jednu specifičnost, jedno ograničenje filma. U ovom filmu
je dilema o dostojanstvenoj smrti moguća zbog backgrounda glavnih likova. Oni
su, očito, imali najviše moguće sreće u životu: proveli su život zajedno u
ljubavi, materijalno su situirani, radili su poslove koje su voleli... Drugi,
koji su dobili lošije karte, ne mogu ni da sanjaju da biraju svoju smrt, nemaju
luksuz da biraju hoće li biti na teret nekome i kome će biti na teret, nemaju
opciju za starački dom koju će odbiti.
Problematika Amoura
je problematika više srednje klase. Radnja filma se skoro potpuno odigrava u
prostranom buržoaskom stanu u centru Pariza, daleko od predgrađa u kojima
automobili gore, a imigranti se sukobljavaju sa policijom, daleko od Balkana
gde penzioneri jedva preživljavaju. Amour
nije moguć van tog buržoaskog okruženja, jer dileme koje su tamo ne postoje kod
siromašnijih ljudi ili su izlišne.
Haneke je hrabar i inovativan reditelj koji se rado hvata u
koštac sa tabuima modernog društva. Njegov prethodni film The White Ribbon je izvisio za Oscara u najoštrijoj konkurenciji (od
pet filmova, bio je, po mom sudu, na četvrtom mestu po kvalitetu i aktuelnosti,
a sjajan je film), i tu se Haneke na pomalo staromodan način obračunao sa
„nemačkim načinom života i razmišljanja“, a The
White Ribbon je uvijena studija o korenima nacizma. Prethodni filmovi
uključuju Funny Games u austrijskoj i
američkoj verziji, koji tretira sadizam, Piano
Teacher o zabranjenoj vezi starije žene i mladog muškarca, Cache koji tretira voajerizam, sadizam i
ucenu. Može se reći da je jedan od festivalskih favorita i miljenika kritike,
jedan od većih i konzistentnijih autora danas. Njegovi filmovi će privlačiti
pažnju, otvarati teme i pokretati rasprave. Amour
je, nažalost, previše hrabar pokušaj ekranizacije nefilmične teme i svakako
nije Hanekeov najbolji film.
Ali svejedno nije loš film. Da, tema je naporna i zahteva
dobar stomak. Naracija je jednostavna i svodi se na ređanje borderline
ne-događaja u jednom morbidnom okviru gde znamo kako se sve to završava. Stvar
će donekle izvaditi dvoje glavnih glumaca, Jean-Louis Trintignant pokazuje
širinu svog glumačkog spektra. U pitanju je veteran evropskog filma, sa više od
100 većih uloga u raznim kinematografijama koji u 80-i-nešto ima energije za
zahtevnu ulogu čoveka koji gleda kako mu se ljubav života gasi pred očima.
Emmanuelle Riva je isto tako veteranka francuskog filma, najpoznatija po ulozi
u Hiroshima mon amour, poznata po
izboru uloga u hrabrim i radikalnim filmovima, i zahvaljujući Hanekeovom Amouru, najstarija glumica nominirana za
Oscara. Njen naturalistički portret starice koja se polako gasi je strašan,
potresan i veličanstven. Isabelle Huppert ima nezahvalnu tipsku ulogu zaposlene
kćeri, ali sa njom čini šta može.
Moguće je snimiti film bez pozitivaca i negativaca. Moguće
je snimiti film sa apstraktnim neprijateljem, poput vremena, smrti, prirodne
katastrofe. Moguće je snimiti film bez radnje, bez obrata, bez napetosti.
Pitanje na koje Amour, i pored
velikog truda, nije odgovorio, glasi: treba li tako nešto raditi. Umiranje od
starosti prosto nije za film, i to se ne može maskirati velikim idejama. Amour
će možda biti značajan kao granični film koji menja standarde, ali svejedno je
utisak o njemu polovičan...
No comments:
Post a Comment