tekst originalno objavljen na: monitor.hr
2014.
scenario
i režija: J.C. Chandor
uloge:
Oscar Isaac, Jessica Chastain, Albert Brooks, David Oyelowo,
Alessandro Nivola, Catalina Sandino Moreno, Peter Gerety, Jerry
Adler, Eyles Gabel
Aktivno
gledajući sasvim prosečne filmove ili one tek dobre, ali ne za
padanje u nesvest, nekako sam došao do zaključka da ni Akademija, a
ni uvažena gospoda strani novinari koji dodeljuju Globuse vrlo teško
mogu prepoznati i ispoštovati dobar film ako im se nekim slučajem
ne sruši na glavu. Zvuči neverovatno i arogantno, ali moj utisak je
sve više takav, a nisam od onih kritičara koji u nebesa dižu jedne
nagrade, a zanemaruju druge. Primer za to je film A Most Violent
Year, kao i generalno karijera J.C. Chandora, jednog od temeljitijih
i inteligentnijih autora u prvoj filmaškoj ligi danas. Ako ćemo
iskreno, svašta je moglo poći po zlu u slučaju A Most Violent
Year, u smislu tempiranja premijere, distribucije i marketinga, što
malo liči na slučaj Selma, ali to ne objašnjava polomiju prethodna
dva Chandorova filma u sezoni nagrada, iako ih je distribuirao
eminenti Lionsgate.
Chandor
je autor tri filma u poslednje četiri godine. Margin Call (2011) je
remek-delo i vrlo uverljiv portret poslednje finansijske krize. All
is Lost (2013) je bio eksperimentalan film koji je sve karte bacio na
glavnog junaka i glumca Roberta Redforda, često ne baš potpuno
verovatan u priči i detaljima, ali i on je možda mogao biti
simbolički povezan za realnim svetom: frajer koji se sam otisne
finim brodom preko okeana nije ništa drugo do neoprezni bogataš
koji misli da će se izvući sa svakim rizičnim i nepromišljenim
potezom i to predstaviti kao svoju hrabrost. A Most Violent Year je,
opet, na svoj način film o kapitalizmu, sa pozicije liberala starog
kova koji se bazira na tezi da je pošteni biznis na stalnom udaru
nelojalne konkurencije, te da je blizu nemogućeg. U generalno
konzervativnim (ili tek salonski liberlanim) krugovima poput Akademije, takav stav može zvučati
skoro blasfemično, a ako ne to onda barem previše politički
profilirano.
Dakle,
drugi razlog zašto se ovaj film nije našao na listi nominacija je
Chandorov lik i delo. Treći razlog je isto vezan za politiku, ovog
puta internu i, hajdemo reći, anti-retro estetsku dogmu nekakvog
moderniteta i inovativnosti po svaku cenu koja u poslednje vreme
vlada tim akademskim krugovima. A Most Violent Year je upadljivo
retro film, i vizuelno i narativno, sa reliktima prošlih vremena kao
što je punokrvni filmski heroj, čovek sa vrlinama i manama, ali
svejedno onaj za koje navijamo jer je okružen gorima od sebe.
Ovde
je to Abel Morales (Isaac), vlasnik brzorastućeg biznisa koji se
bavi trgovinom naftnih derivata za kućne potrebe. Naslov filma se
odnosi na 1981. godinu kada je u New Yorku zabeleženo najviše
ubistava i nasilnih zločina uopšte. Bilo je to vreme kada su
Brooklynom i Queensom suvereno vladali mafijaši, kada je metro bio
iscrtan grafitima i kada su oružane pljačke bile svakodnevna
pojava. Abelove cisterne su česta meta, ali ne znamo da li ih
napadaju organizovane kriminalne strukture ili bande očajnika. Pored
toga, on je pod istragom zbog finansijskih malverzacija od strane
ambicioznog tužioca (Oyelowo) i trenutno je na poslovnoj
prekretnici: položio je masnu kaparu za investiciju u skladište na
obali reke i ima mesec dana da vlasnika isplati u potpunosti, a nema
novca da ide do kraja.
Ono
što sledi su scene razgovora, dogovora i pregovora u zamračenim
sobama. Zaposlenike obučava kako da se ponašaju u prodaji. Sa šefom
sindikata (Gerety) pregovara oko eventualnog naoružavanja vozača.
Jedan od vozača (Gabel) ima tendenciju da upada u nevolje i njegove
odluke mogu ozbiljno uzdrmati celo poslovno carstvo. Pored toga, tu
je i veoma sposoban advokat – savetnik (genijalni Albert Brooks),
prijateljski nastrojen mafijaš (Nivola), ali pre svega Moralesova
veoma neobična žena Anna (Chastain).
Ona
je tek lik za sebe, gangsterova kćerka koja je očito kuvala kafu i
hvatala beleške na sastancima, pa zna kako se postupa u datim
situacijama i često je spremna da ide dalje i da se uprlja više od
svog muža. Opet, ona je ograničena patrijarhalnom kulturom, pa može
pomagati više iz senke, savetima. Štos je u tome što je Abel
pošten, gnuša se nasilja i oružja i u svom poslu želi ostati
potpuno čist. Nije on neki naivac, sjajno zna kako stvari
funkcionišu, voli grubu igru i dobru borbu, ali jednostavno nije
sklon tome da se bavi kriminalom.
U
Abelu ćete bez problema prepoznati Michaela Corleonea, onog koji je
razvio sposobnosti kao u drugom delu Godfather trilogije, ali je
očuvao ideale i poštenje iz prvog dela. Coppolina trilogija izbija
pre svega vizuelno kroz ceo film, od frizure glavnog lika, preko
njegovog stila oblačenja, pa do zatamnjenih enterijera u
žuto-smeđe-zelenim nijansama i jednog mafijaško-poslovnjačkog
kodeksa i meta-jezika kojim likovi govore. Prepoznaće se tu uticaj
Mameta kroz kriptične, ali izuzetno britke i inteligentne dijaloge,
Lumeta kroz celu priču i portret New Yorka, donekle i De Palme iz
Carlito's Way faze, kroz umor i potrošenost glavnog lika. I pored
brojnih uticaja i posveta, Chandor nije nekakav postmoderni DJ koji
ih samo preslaguje, nego kompletan autor koji stvara jedno sasvim
originalno delo.
Bez
potrebe za prevelikim naglašavanjem, Oscar Isaac je glavnu ulogu
odigrao apsolutno savršeno. U svojim poslovnim kontaktima, on je
hladan, racionalan i odlučan, spreman da se domisli onoga što je
najbolje. Na privatnom nivou, od detalja poput pogleda prema svojoj
ženi, pa do promena u tonu, on je strastven barem koliko i ona i
spreman da brani svoju poziciju. Jessica Chastain mu sjajno sekundira u scenama u kući, kao i van nje i uspešno ostvaruje jednu od
svojih najboljih uloga (još je nisam video lošu). Ovde je stvarno
fantastična i prava je i jedina glumica za takav lik. Njih dvoje su
kolege sa studija i imali su svaki za sebe dugu karijeru u indie
filmovima pre nego što su se probili u “prvu ligu”. Ovo im je
prva zajednička saradnja, ali se po količini njihove hemije u
zajedničkim scenama to ne vidi. I epizodisti, veći ili manji, su
odlični i svako od nih ima scenu ili dve (a neki i više) da naprave
karakteran portret. Svi odreda uspevaju, jedino ćemo jedne pamtiti
više nego druge.
Ako
ste se ponadali da je A Most Violent Year savršen film, reći ću
vam odmah da nije. Ima tu koncepcijskih nedoumica i iznuđenih
rešenja, i pored fenomenalne glume, scenarija, montaže i kamere.
Problem je to stalno gibanje između drame i trilera koje češće
prevagne na stranu drame. S tim u vezi, sledeći problem je tempo
priče koji je ponekad toliko usporen razgovorima, razgovorima i
razgovorima da je sasvim moguće da će gledalac izgubiti interes za
pojedinostima. Moguće je priznati dojam da neće sve te pojedinosti
biti važne za kasniji tok filma, iako neke možda i hoće, pa ovako
zatrpani ne možemo tek tako odvojiti. Treći problem je realističan
portret rastuće kompanije u problemima, što nije naročito filmična
tema, a posebno kada reditelj iz nekog razloga ne želi potencirati
osećaj vremenske stiske i urgentnosti koji je sam sebi omogućio u
scenariju.
I
pored tih nekoliko mana, A Most Violent Year je bolji film od većine
onih u Oscar konkurenciji. Ovo je zahtevniji film, za filmofile
kojima klasici sada već umirućeg žanra krimi-drame i mafijaškog
filma znače nešto. Posebno će u njemu uživati pasionirani
ljubitelji Novog Hollywooda i kinematografije 70-ih. Ovo je film
kojeg treba ispratiti, kojem se treba vraćati i koji će vas za to
nagraditi.
No comments:
Post a Comment