2014.
režija:
Michael Cuesta
scenario:
Peter Landesman (prema nefikcijskim knjigama Garija Webba i Nicka
Schoua)
uloge:
Jeremy Renner, Rosemarie DeWitt, Mary Elizabeth Winstead, Oliver
Platt, Andy Garcia, Robert Patrick, Michael Kenneth Williams, Ray
Liotta, Lucas Hedges, Paz Vega, Yul Vazquez, Tim Blake Nelson,
Michael Sheen, Richard Schiff
Kada
sam prvi put pisao kritiku za ovaj film desila mi se žestoka
blokada. Nisam znao kako da počnem, o čemu sve da pišem, da
razdvojim bitno od nebitnog i budem relativno koncizan i konkretan.
Nisam odustao, na silu sam napisao nekih 1.000 reči i pročitao
tekst. Shvatio sam da ništa ne valja, da to jednostavno nije to.
Takve stvari se obično dešavaju sa nekim lošim, neinspirativnim
filmom, generalno praznim i dosadnim, pa onda je onda i kritika kao i
film: mlaćenje prazne slame. Štos je u tome što je Kill The
Messenger dobar film koji me se dojmio kako svojom tematikom,
tako i svojom izvedbom. Možda je štos u tome da se moram opustiti,
biti otvoren i iskren, manje paziti na formu, a više na sadržaj.
Film
u meni kao gledaocu sa iskustvom (ne nužno kritičaru koji lupa
recke i hvata mane) pogađa nekoliko žica koje se mogu smatrati
ličnim preferencijama. Prvo, volim filmove sa političkom, naročito
spoljno-političkom i špijunskom tematikom. To ne znači da sam
pobornik teorija zavere, ali smatram da je državna moć i vlast
itekako zloupotrebljiva stvar iz ovih i onih razloga, od čisto
materijalnog aspekta, preko ego-tripova do ludačkih misija. Drugo,
smatram da je novija istorija Latinske Amerike fascinantna i da upada
u onu kinesku definiciju “zanimljivih vremena”. Strašne stvari
su se tamo događale, ali to ne znači da kakav istoričar ili samo
znatiželjnik neće u proučavanju toga naći neko zadovoljstvo.
Treće, film se bavi temom istraživačkog novinarstva i odnosa
između vlasti i medija, od teoretske postavke da su mediji odgovorni
samo javnosti i da služe kao organ kontrole vlasti, do prakse u
kojima su vlast i mediji povezani spletom zajedničkih interesa, a da
javnost, naročito onaj manje uticajan i bogat deo, u toj podeli
karata izvlači “pet dasaka”.
Četvrto,
Kill The Messenger je klasično koncipirana doku-drama, ne
mnogo različita od JFK ili All The President's Men. To
u prevodu znači da će se navoda iz izvornih nefikcijskih knjiga
držati čvrsto, bez “šećerenja” i izvrtanja, čak i bez
preteranog objašnjavanja gledaocima. Ovakav film treba podrobno
pratiti, a to nije težak zadatak: izlaganje je uglavnom linearno,
imamo perspektivu jednog lika i njegove borbe za istinu, ali imamo i
mnoštvo podataka, aspekata, motivacija i epizodnih likova.
Takav
pristup kada se radi o filmovima o aferama je klasičan, ali nije
jedini mogući. Setimo se samo American Hustle koji je
veseljački mešao istinite događaje i kompletnu fikciju, čak
namerno razasute faktografske i logičke greške kroz ceo film, ili
filma Fargo koji je baziran na nekoliko različitih istinitih
priča složenih u jednu, potpuno fikcijsku celinu.
Peter
Landesman, i sam istraživački novinar, nama poznat kao autor filma
Parkland koji se bavi perifernim aspektima atentata na
predsednika Kennedija, ipak bira klasičan pristup zasnovan na
činjenicama i navodima, bez potrebe da bude korektan ili lažno
objektivan, pa da uključi drugu stranu priče.
Reditelj
Michael Cuesta koji je ostvario karijeru paralelno u indie filmovima
(L.I.E, Roadie, 12 and Holding) i na televiziji
(Dexter, Homeland) uglavnom sigurno i suvereno
interpretira scenario. Televizijsko poreklo ne uspeva potpuno
maskirati, odjeci Homelanda su prisutni, pre svega u spajanju
političke priče sa porodičnom i ličnom (melo)dramom, kao i
prečesta upotreba “shaky-cama”. U konačnici, Kill The
Messenger bi bio sjajan TV film, ali ima i nešto više od toga,
onu napetost koju očekujemo od bioskopskog naslova.
Glumačka
ekipa je odlična, Jeremy Renner je vrlo raspoložen i pokazuje da se
radi o glumcu na kojeg treba računati. On je jedan od onih glumaca
koji će uspešno preneti ljudskost u ulogu kad god su u prilici. To
je pokazao i u American Hustle u ulozi gradonačelnika –
narodnog tribuna koji se ne libi nezakonitog poslovanja ako to
odgovara njegovom gradu. On je uspeo da sa lakoćom iznese veoma
zahtevnu ulogu u The Hurt Locker. Na kraju krajeva, odličan
je i u biskopskim spektaklima kojih se prihvati. U Kill The
Messenger briljira kao Gary Webb, uspeva da ga artikulira i kao
novinara sa motivacijom da dođe do dna priče bez dna, i kao čoveka
u problemu jer se uhvatio u borbu sa ljudima iznad svoje lige što se
tiče moći i kao porodičnog čoveka koji zbog svega toga pati i
propada. Naravno, gde se umeša melodrama, standardna nuspojava je
afektiranje, ali Renner to uglavnom uspešno izbegava, ali u par
scena potkraj filma afektiranje postaje očito.
Epizodnih
uloga ima previše i uglavnom su karakterne i zanimljive, pre svega
zbog mnoštva veoma sposobnih glumaca. Nešto veću minutažu imaju
tek neki. Rosemarie DeWitt igra Webbovu suprugu Susan i pravi je
izbor za tu ulogu, ali sama uloga ima ograničenje da služi kao
“štaka” glavnom liku. Slično se može reći i za Lucasa Hedgesa
u ulozi najstarijeg sina. Nešto više profila imaju i uspevaju da
iskažu Mary Elizabeth Winstead kao Webbova neposredna urednica i
Oliver Platt kao glavni urednik njegovog lista
Filmovi
dosta zavise od kvaliteta svojih glavnih likova, a Gary Webb je bio
fascinantna ličnost. On je kao novinar – istražitelj pokrivao
kriminal u Californiji i spletom okolnosti otkrio da je CIA iz “višeg
interesa” pustila “crack” u američke gradove. Ključna reč i
za film i za Webbovo pisanje i posledice koje su usledile je upravo
to “pustila”. Nema dokaza i nigde se ne tvrdi da je u pitanju
bila planirana operacija trovanja američke sirotinje, reč je pre
svega o toleranciji na narko-dilere iz Nikaragve dokle god su oni
finansirali “kontraše”, desničarske pobunjenike protiv izabrane
socijalističke vlasti. Bilo je to za vreme Hladnog rata i svakakva
sranja su se dešavala. CIA je finansirala operaciju van kontrole
Kongresa i bio joj je potreban “cash” bez traga, pa su zato
dileri imali određenu zaštitu. Bilo je tu i luđih kombinacija,
recimo afera Iran-Contra. Problem sa takvim aferama je što imaju
repove koji se vuku, a zaštićeni kriminalci neće biti kooperativni
i preći u legalne tokove kada više ne budu potrebni. Problem je u
tome što oni imaju informacije i mogu biti lajavi, pa njihova
zaštita i dalje traje.
Afera
kao afera, ništa posebno. Ono što je, međutim, strašno u celoj
toj priči je Webbova sudbina. On je kao novinar relativno sitnog
lista iz San Josea tu aferu otkrio i uobličio kroz seriju članaka.
Dobio je isprava na popularnosti, veliki mediji su ga zvali za
komentar i dobio je neke nagrade. Njegovi problemi su počeli kada su
se velike novinske kuće uključile u priču i upregle resurse da
Webbovo pisanje opovrgnu. Razlog za to može biti bilo koji, od
proste poslovne logike da je CIA važniji saveznik od lokalnih
novina, preko zavisti do intervencije sa najvišeg nivoa. Istina je
da Webb nije stigao duboko i da nije imao uverljive zvanične izvore
da pisanje potvrdi. Njegova priča se bazirala na navodima
kriminalaca za šta je dobio tek nezvanične potvrde od vladinih
službenika. U sukobu velikih i malih, Webb je izvukao najdeblji
kraj, postao je žrtveno jagnje i njegova matična kuća ga se
odrekla. To je označilo kraj njegove karijere. Webb nije odustao,
gurao je priču dalje i dalje, dobio nekakvu zaštitu od liberalnijih
političara i od afro-američke populacije i na kraju mu je uspelo da
dobije nekakvo priznanje od upletenih. Ironija cele priče je u tome
da se to kolidiralo sa drugom aferom (Lewinsky) i da je prošlo ispod
radara. Webb je nesrećno skončao, sam, siromašan, sa uništenom
karijerom.
Zanimljivo
u celoj toj priči je da Webb nije bio nekakav bundžija i mudroser,
on se držao medijskog sistema i bio etičan, pedantan i pažljiv
novinar. On je bio glasnik koji je donosio loše vesti. Kill The
Messenger je njegova priča i on ju je svojim delom zaslužio. A
ovaj film je zaslužio moju apsolutnu preporuku.
No comments:
Post a Comment