2014.
režija:
Rupert Wyatt
scenario:
William Monahan
uloge:
Mark Wahlberg, Jessica Lange, Michael Kenneth Williams, Alvin Ing,
John Goodman, Brie Larson, Anthony Kelly, Emory Cohen, George
Kennedy, Andre Braugher, Domenick Lombardozzi, Richard Schiff
Zimsko
je vreme i to na filmskom planu znači nekoliko stvari. Prvo, sezona
je nagrada, pa se prave prigodne bioskopske i televizijske revije,
šuška se i piše i tome. Drugo, filmski studiji se u tom periodu
rešavaju đubreta, niske produkcije, fulanih strategija i filmskih
polu-proizvoda žanrovskog tipa (don't get me wrong, žanrovski film
izuzetno cenim kad je kvalitetan) u nadi da će privući ekipu kojoj
cela ta Oscar scena ide na živce. Treće, izvesno je da ćemo imati
film s Markom Wahlbergom, što nije neka garancija kvaliteta, ali je
garancija kakvog-takvog finansijskog uspeha. Pre dve zime, to je bio
Broken City, film pristojan koliko može biti kada je scenario
loš i aljkav, prošle se guslalo na patriotske teme sa Lone
Survivor.
Ove
godine s nama je The Gambler, remake istoimenog filma iz 1974.
godine sa Jamesom Caanom. Sigurno je samo jedno: “Marky Mark” ove
godine neće biti kralj januarskog box office-a, verovatno ne svojom
krivicom, već krivicom Eastwoodovog Snipera koji se gura i u
akademskim krugovima i među običnom rajom. Pa ipak, The Gambler
je zanimljivo štivo u ovom zimskom periodu (mada kalifornijske
osunčane lokacije nikako ne pašu na našu geografsku širinu i
dužinu), jedan “stylish” trilerčić (“style over substance”
ovde itekako važi) pogodan za raspravu valja li čemu ili ipak ne.
Imajte na umu da zanimljiv i stylish ne znači automatski pogođen i
dobar.
Mark
Wahlberg igra fakultetskog profesora i kandidat je za “miscast”
godine već samo po tom osnovu. Prosto, nemoguće ga je zamisliti
kako igra iole inteligentnog lika. Dodajmo na to da je profesor
književnosti, razmaženi bogataš, pisac od jednog romana i da se
sam sebi gadi i to vrlo elokventno pokazuje, barem u teoriji. U
praksi, Wahlberg se dere kao magarac kada želi nešto poentirati. On
svoje studente (uglavnom sportske stipendiste koji njegova predavanja
koriste za lake poene) vređa i zajebava, tražeći među njima
genija kojeg neće naći. Osim možda u Amy (Larson) u kojoj vidi
potencijal i talenat, ali ne koliko ona, iz nekog neobjašnjivog
razloga vidi u njemu. Serem, razlog je kliše: matori profesor i
studentkinja sa manjkom samopouzdanja, “go figure”, što bi se
reklo. E, da, on je i patološki kockar (da se zaključiti iz
naslova) i u dugovima do guše, a poverioci su koloritna škvadra
vlasnika ilegalnih kockarnica i kamatara.
Zadržimo
se malo na njima, jer su zanimljiviji od profesora u Wahlbergovoj
interpretaciji. Oni su redom, tihi ali veoma preteći vlasnik
kockarnice Mister Lee (Ing), Michael Kenneth Williams (poznatiji kao
Omar iz The Wire) kao crni mafijaš-zelenaš i John Goodman
kao Frank, mafijaš-zelenaš sa kompleksom propovednika koji bez
ikakvog blama u skoro svim scenama pokazuje svoje salo. Sva trojica
glumaca Wahlberga jedu za doručak, da se čovek prosto zapita ko je
tu glavni, a ko sporedni glumac. Čak i hiperdramatična Jessica
Lange apsolutno dominira u tih nekoliko scena sa Wahlbergom kao
njegova majka, iako je njen performans često preko granice dobrog
ukusa.
Iz
ovoga ispada da je Wahlberg loš glumac, što nije sasvim istinita
tvrdnja. On je ovde kao riba izvan vode, u ulozi koja je
prekompleksna u odnosu na ono čime se on bavi, a da stvar bude
problematičnija, on dobija sve pogrešne upute i iz scenarija, ali i
od reditelja. Iako po zapletu scenario ne odudara od originalnog
filma, bitno su promenjeni detalji, umesto newyorškog jevrejskog
štiha sada imamo isprani, kalifornijski, što počinje, ali ne
završava na imenu glavnog lika. Čak je i gradivo koje kao profesor
predaje bitno izmenjeno, u originalu je opravdana fiksacija na
Dostojevskog i njegovog Kockara, ovde se bez reda i višeg
smisla izvlače Camus i Shakespeare. Čini se da je Monahan (The
Departed) ovde na misiji da ubaci što više sočnog dijaloga,
dugih monologa i brzih, dosetljivih replika, pa mu nije bilo bitno
nikakvo opravdanje za dalji razvoj događaja u filmu. Kako to da
arogantni, suicidalni profesor uvek na kraju izvuče svoje i prevesla
trojicu opasnih likova koji su na vezi jedan s drugim. Čak ni u
njegovom kockanju nema onog plemenitog gubitništva niti adrenalina,
ostaje samo pasivna mržnja prema samom sebi.
Problemi
sa scenariom su samo početak, vešt reditelj bi ih preskočio
pravilnim uputama glumcima ili nabijanjem tempa ili nekim drugim
logičnim trikom. Wyatta likovi ne zanimaju, ne gradi ih, ne boji,
pušta glumce da se snalaze ili da rade šta hoće. Nesrećna Brie
Larson apsolutno nema prostora da bude išta osim dame u nevolji i
vlažnog sna hollywoodskih pohotnika. Trojica negativaca profitiraju,
ali je Wahlberg na gubitku jer ne uspeva da se izbori i zauzme za
svog profesora, ni u jednom trenutku ni on ni Wyatt ne uspevaju da
nađu opravdanje. Umesto toga, Wyatt se bavi vizualima i izborom
muzike, ponekad toliko besmislene i neodgovarajuće dešavanjima na
ekranu da to prosto boli. Pitam se da li je sličnost sa nedavnim
“style over substance” trilerčićem Charlie Countryman
slučajna ili to postaje nekakav trend.
Opet,
The Gambler i pored zamornog tempa, nesavršenog scenarija i
bizarnih likova i odnosa među njima, može biti dobra zabava.
Posebno je zabavan za analizu i prepirku. Evo, ja se sam sa sobom
prepirem valja li ili ne. Nije još odlučeno. The Gambler je
nešto što se može bez ikakve zadrške okarakterisati kao “guilty
pleasure”, film kojim gledalac hrani svoj mazohizam, film koji ga
istovremeno nervira i privlači. Da, objektivno je loš i promašen,
pitanje je i koliko su motivi autora i studija bili plemeniti. Film
je originalno bio namenjen dvojcu Scorsese-DiCaprio, ali su oni od
tog projekta odustali, što je šteta jer bi, ako ništa drugo, to
bio ispravniji, upeglaniji i kompetentniji film koji ne poseže za
senzacijama na prvu loptu. Pa ipak, u svoj toj lošosti je nekako
dovoljno simpatičan da ne bude potpuno gubljenje vremena.
No comments:
Post a Comment