2014.
režija: Kevin
Greutert
scenario: Robert
Ben Garant
uloge: Sarah
Snook, Mark Webber, Joelle Carter, David Andrews, Amber Stevens
Dva su razloga
zašto sam se prihvatio ćoravog posla gledanja još jednog u moru
horora sastavljenog isključivo od recikliranih rezervnih delova
poput Jesabelle. Prvi je “southern gothic” atmosfera,
okruženje Louisiane (doduše, snimano je nešto severnije i
istočnije, ali svejedno je to Jug), močvare, akacije i prostrane,
zapuštene, zlokobne kuće. Drugi je glumačka postava predvođena
Sarom Snook (kupila me je za sva vremena ulogom u filmu
Predestination) i Markom Webberom, versatilnim i pouzdanim, na
momente čak i izuzetno kreativnim glumcem koji fura indie/art priču
koliko i žanr. Moj njuh po tom pitanju je bio dobar, Jesabelle
se dosta vozi na tu “southern gothic” atmosferu, a ni glumci nisu
razočarali. Problem je drugde, ne samo u reciklaži, nego i u
temeljnoj nesposobnosti autora da pogode pravi ton, čak i kada je on
jedini logičan izbor.
Naslovna
junakinja (Snook) odmah na početku filma ostaje bez svega što je
mogla smatrati svojim životom, njen dečko gine u saobraćajnoj
nesreći, ona gubi dete i ostaje vezana za invalidska kolica.
Nemajući gde, vraća se u rodnu kuću na osami kod svog hladnog,
ćutljivog i otuđenog oca (Andrews). Majke se ne seća, ona je umrla
dok je Jesabelle bila beba, ali svejedno dobija njenu sobu u
prizemlju kuće iz, je li, tehničkih razloga. Majka je navodno umrla
od posledica tumora na mozgu, ali to, naravno, nije cela priča, pa
će naša junakinja otkriti štek video-kaseta koje je njena majka
snimala u poslednjih nekoliko meseci svog života. Isprva su one u
relativno veselom i sentimentalnom tonu, kasnije skreću u
mračnjaštvo objašnjivo fizičkom bolešću, da bi na koncu potpuno
zabludele u misticizam, sektaštvo, voodoo i misteriju. Uporedo sa
tim, Jesabelle otkriva da se u kući skrivaju dva “prisustva”,
odnosno duha. I oni nisu nimalo prijateljski raspoloženi.
Scenografija i
sama ta kuća su najjači aduti filma, ma koliko to bio standardni
horor motiv, ovde to izgleda više nego dobro. Čak je nekako moguće
progutati i sav taj VHS trip koji je prisutan još negde o japanskog
Ringa, a u poslednje vreme se nemilice troši. Duhovi kao takvi nisu
ništa novo, služe za “jump scare” momente koji su nekako i
očekivani iz iskustva sa horor filmovima, ali su pristojni, ni
manje, ni više. Problemi počinju sa popriličnim režijskim
promašajem da kapitalizira na prostoj činjenici da je Jesabelle
nepokretna. Film naprosto nije ni dovoljno strašan, ni dovoljno
snažan da nam ukaže na njenu ranjivost i izloženost, da nas pogodi
u emocije i utera nam nesvesni strah. Istini za volju, Sarah Snook je
dobra, ne toliko u scenama u kojima se od nje očekuje tipična
“scream queen” uloga, koliko u scenama gde ima prostora za
emotivnu reakciju, kao što su to trenuci u kojima gleda majčine
kasete ili kada pokušava da izgradi emocionalni odnos sa ocem čija
tišina ne sluti na dobro.
Drugi problem je
sa standardnom horor premisom “očekujte neočekivano”, gde to
neočekivano usled iskustava očekivanja postaje ne samo očekivano
koliko standardno. Gledalac sa iskustvom će sve predvideti ne na
vreme, nego pre vremena, na početku filma. Portret voodoo kulture i
afroameričke zajednice je toliko plitak da graniči sa rasističkim,
oni su skoro bezimeni i bezizražajni, pa služe kao nekakvi bauci.
Jesabellino istraživanje je takođe nešto što smo dosta puta
videli i prolazi kroz svaki zamislivi suspense/horor kliše. U
najnezahvalnijoj poziciji je tu Mark Webber čiji je lik, inače
Jesabellin bivši dečko, samo štaka glavnoj junakinji u invalidskim
kolicima. Čini se da on nema previše ličnosti, a ima previše
vremena da bi se upuštao u njene misterije i istrage. Sa takvim
likom čuda nisu moguća.
Zapravo, kada
pogledamo autorski dvojac, znali smo da čuda nisu moguća. Robert
Ben Garant je potpisao scenario za brojne komedije, od kojih se
izdvajaju serijal Night at the Museum i TV serija i filmovi
Reno 911. Sa hororom je imao dodirnih tačaka u horor-komediji
Hell Baby (2013), ali teško da je to ozbiljna referenca.
Reditelj Kevin Greutert je bivši montažer, zapažen na Saw
serijalu, a poslednja dva nastavka je i režirao. Jesabelle je
možda njihov limit, možda čak i ispod limita, jedan relativno
gledljiv, ali dosadan hororčić koji je u svojim najboljim trenucima
tek prosečan. Sarah Snook malo popravlja statistiku, ali sa ovakvim
materijalom njene mogućnosti su ograničene.
No comments:
Post a Comment