2014.
režija:
Pascale Ferran
scenario:
Pascale Ferran, Guillaume Bréaud
uloge:
Josh Charles, Anaïs Demouster, Roschdy Zem, Geoffrey Cantor, Raddha
Mitchell, Clark Johnson, Mathieu Almaric (narator)
Bird
People je čudna ptica među filmovima. Da, znam, ovo je bilo kao
za loš aforizam, ali nisam mogao odoleti. Za razliku od drugih
ptica, običnih ili čudnih takođe, poput Birdmana, ovde vam
neće biti baš jasno koji film gledate. Zašto se događa ono što
se događa i zašto vi to pratite? Možete li ga smestiti u žanr ili
žanrove? Možete li pronaći temu ili zajedničku nit u tim raznim
nekim pričama koje govore o različitim ljudima i različitim
situacijama? Je li ovo više socijalna kritika ili studija privatnih
života dvoje ljudi koji dolaze iz različitih socijalnih okolnosti,
ali su im problemi sličniji nego što mislite? I šta radi narator
Mathieu Almaric kad ga najmanje očekujete?
Hajdemo
kratko o radnji. Mesto radnje je hotel Hilton na pariskom aerodromu.
Prolog se svodi od produžene sekvence u pariskom javnom prevozu, do
i od aerodroma, a mi imamo nekakvu božju perspektivu putnika: čujemo
im misli, najčešće operativne, možda čak i banalne. Iskreno,
vozio sam se pariskim metroom, ima tome mnogo godina, nikada mi nije
palo na pamet šta ti ljudi misle, bio sam previše fasciniran time
da i po gužvi vlada mir u kojem jedan batica savija cigaretu za
cigaretom i puni tabakeru, drugi ljudi rade nešto drugo, a neki
optimista čita dnevnu vremensku prognozu iako je debelo popodne i
pritom letnje doba (te godine je leto u Parizu bilo idealno i
predvidljivo, bila je to dobra godina i za Pariz i za ostatak sveta).
Čitanje vremenske prognoze je najjednostavniji i najlenji oblik
finijeg prosjačenja; trudne stomake, sakate ruke i musavu decu
pokazuju samo najsvežiji i najneiskusniji imigranti.
Odlutah
od teme, ali to je takav film. Uljuljka vas i tera da slobodno
asocirate. Nego gde smo bili... U prevozu, znači. Dobro, tim
prevozom putuje Audrey (Demouster), studentkinja ili sveža bivša
studentkinja i sobarica u hotelu koja možda i ne mora da radi duge
sate i prekovremeno, niti je oduševljena da pomaže upravi i
“spasava im živote” (zapravo ih rešava malo većeg cimanja),
ali sve je bolje nego da služa pilanje svog oca. O njoj ćemo
kasnije, ona je, na jedan čudan način u centru drugog dela filma.
Kako
Audrey dolazi na posao, tako se u hotel posle brzopoteznog sastanka
dogega i Gary (Charles, serija The Good Wife), američki
poslovnjak iz Silikonske Doline na kratkom predahu između dva leta.
Sledeći je za Dubai, a posao je, logično, izuzetno bitan i izuzetno
vredan u lovi. Naizgled regularan i redovan napad anksioze će
pokrenuti lančanu reakciju: Gary će čvrsto rešiti da se reši
pritiska posla u firmi u kojoj je su-osnivač, da da otkaz i proda
deonice, da napusti ženu i decu i vidi šta će. Nije to tek tako
bezveze, iako će ga i kolega (Cantor) i advokat (Johnson, serije
Homicide: Life on The Street i The Wire, ovde u
odličnoj “hotshot” epizodi) ubeđivati da je to ishitrena i ne
baš pametna odluka, da stvara rizik i sebi i firmi, a posebno ženi.
Oni jesu i prijatelji, ali opasno sumnjaju u njegovu uračunljivost
do tačke da to može završiti na sudu. Ni sa ženom (Mitchell)
stvari nisu nimalo idilične, a Garijev, realistični deo filma će
kulminirati u Skype sceni sa njom. Nije da ćemo otkriti punu
pozadinu, ali znate već, sve za efekat.
Drugi
deo filma takođe počinje realistično, i vidimo Audrey u dnevnoj
rutini. Ali pomisao na socijalnu priču će nas odvesti na krivi
trag. Kao i Gary, i Audrey želi pobeći od sebe i svog besmislenog
života, samo nema novca, a mi nećemo tu dobiti ono što smo
očekivali, komadić teškog filma o stalnoj borbi ma koliko bila
besmislena. Audrey nije takva osoba. Zato će naslov priče postati
od važnosti, jer skoro do kraja filma pratimo perspektivu jednog
mladog vrapca kome je letenje još uvek izazov i koji “govori”
Audreyinim glasom i prati hotelske goste i osoblje, kao i avione sa
obližnjeg aerodroma. Ovaj deo je poetičan, gotovo fantastičan, na
momente komičan, a sve vreme vizuelno efektan, čak zadivljujući.
Fora je možda jeftina i providna (neću je otkriti, ipak), ali sama
za sebe nekako pali.
Ono
što ne pali je toliko labava povezanost to dvoje likova i njihovih
priča, taj svojevrsni “hyperlink” koji se ispoljava i kroz to da
su oni na istim mestima u različito vreme, ili da imaju kontakta sa
istim ljudima, pre svega vratarom Simonom (Zem), oko kojeg će se
izvrteti i jedna epizoda vrapčevog leta. Da, imamo dva lika koji su
u sličnim problemima, ali autor nam ne daje nikakav odnos između
njih, niti priču intonira kao ljudsku, niti kao socijalnu dramu,
niti kroz realizam, niti kroz fantaziju. Ponajpre je u pitanju
studija stresa u modernom kapitalizmu koji napada i one pri dnu i one
pri vrhu društvene lestvice.
Iako
je lagano promašen i bespoentan glede razrade ideje, rekao bih da
ovde imamo slučaj larpurlartizma, Bird People nije nimalo
nezanimljiv ili, daleko bilo, negledljiv film. Josh Charles je
pouzdan kao Gary i pokazuje utreniranost stalnog televizijskog
glumca. Problem je sa konceptom i tretmanom lika, jer u sećanje
priziva relativno skorašnji film Locke, ali Bird People
nije ni izbliza toliko hrabar i radikalan u tretmanu. Anaïs
Demouster je stabilna kao Audrey u scenama u kojima ima interakciju
sa drugim likovima (to se menja u zavisnosti od njihove hijerarhijske
pozicije), pa i kad je sama. Njen hendikep je što se od nje traži
konačan niz ekspresija i relativno ravan ton, a u najzanimljivijem
delu (svog) filma, ona je ograničena na glas. Drži pažnju, ali se
teško može porediti sa Scarlett Johansson kao Samanthom u filmu
Her. Što se epizodista tiče, odlični su u svojim malim i
karakternim ulogama, ali kod njih je vidljiva zavisnost
upečatljivosti izvedbe od proste minutaže. Neki su dobili više,
neki manje. Narator je sumnjiva odluka, ali narator je uvek rizik.
Ovde je problem u tome što se pojavljuje kad je najnepotrebniji.
Recimo
da je scenario lagano pretenciozno napisan i da se ide na utisak
uglavnom festivalske publike, a i režija okreće na tu stranu,
oslanja se na poznate formule radi maksimalnog efekta. Dinamički
akcenti su na mestu, film ima uspone i padove tempa, te deluje da je
pod potpunom kontrolom, baš onakav kakav je autor želeo.
Ja
ga, eto nisam baš skroz “kupio” i pored zanimljivih tema i
francuskog “artsy” šarma, ali možda je zaista problem u tome
što Bird People nema konzistentnost ni na kraj pameti. Ovo je
jedan od onih filmova koji će vas zapahnuti sjajnim detaljima i
nadati se da nećete provaliti da se kockice baš nekako ne uklapaju
ili se uklapaju arbitrarno. Kao celina, Bird People je
zanimljiviji za analizu nego za gledanje iz zadovoljstva i
relaksacije.
No comments:
Post a Comment