2014.
režija: Marjane
Satrapi
scenario: Michael R.
Perry
uloge: Ryan
Reynolds, Gemma Arterton, Anna Kendrick, Jacki Weaver, Ella Smith
Iransko-francuska
autorica Marjane Satrapi je podigla dosta prašine sa svojim
debitantskim ostvarenjem Persepolis (2007). Ovaj animirani
autobiografski film je privukao pažnju publike i kritike širom
sveta svojim iskrenim pristupom i nimalo apologetskim stavom o
odrastanju devojčice u Teheranu uoči brutalne islamske revolucije.
Od tada je Satrapijeva snimila još dva filma u svojoj novoj
domovini, romantičnu dramu sa elementima komedije Chicken With
Plums (2011) koja je pokupila solidne kritike, ali je bila daleko
od hit ili kultnog statusa i krimi-komediju The Gang of Jotas
(2012) koja je prošla uglavnom nezapaženo. The Voices,
nastao po scenariju renomiranog TV autora Michaela R. Perrija je njen
prvi pokušaj u Americi. Kritika je oštro podeljena po pitanju ove
uvrnute horor-komedije, a publika će tek reći svoje, film verovatno
neće biti hit, ali će sa vremenom samo dobivati na ceni.
U pitanju je hrabar
i bizaran film. Već na prvi pogled sve izgleda čudno: muškarci u
roze uniformama pakuju igračke u kutije u fabrici u fiktivnom
američkom gradiću. Sve deluje kao bizarni "period piece",
s tim da period nije precizno određen, najviše liči na 50-te, ali
ima elemenata i kasnijih dekada sve do današnjeg visokotehnološkog
vremena. Naš junak Jerry (Reynolds) se u taj svet skoro savršeno
uklapa, ali jasno nam je da mu nisu sve daske na broju. Naprosto,
suviše je prijatan tako da sve to izgleda pomalo neprijatno nekome
sa strane. Potvrdu za to ćemo dobiti u scenama u kojima Jerry
posećuje svoju terapeutkinju (Weaver), a svaka sumnja će biti
otklonjena kada on dođe kući i počne da razgovara sa svojim
ljubimcima, riđim mačorom i ogromnim psom. I kad oni počnu da mu
odgovaraju.
Jasno nam je da je
Jerry lujka, ali verovatno od one bezazlene, povučene vrste. Okidač
za radnju sastavljenu od niza bizarnih i nesretnih izbora i obrata će
biti sastanak oko godišnjeg roštilja, gde je Jerry pozvan u
organizacioni odbor. Tamo će upoznati Fionu (Arterton), jednu od
onih žena koje dobro izgledaju, svesne su toga, pa kada se nađu
među običnim smrtnicima dozvoljavaju da im nos para oblake. Jerry
će njenu hladnjikavu ljubaznost krivo protumačiti i zaljubiti se u
nju, iako ničim izazvano njena koleginica Lisa (Kendrick) gaji
simpatije za njega. Međutim, na jednom povuci-potegni sastanku
stvari između Jerrija i Fione će otići dovraga, Fiona će završiti
pod njegovim nožem, a njena glava u frižideru. Treba li napomenuti
da i glava govori kao i ljubimci i da joj je dosadno i želi društvo,
na primer Lisu...
Sve ovo deluje kao
"trope" i jeste "trope". The Voices
kombinuje elemente Dr. Doolittla, Psycha i Dextera
u urnebesno smešan i zapaljiv miks koji se gleda otvorenih očiju,
neretko i usta (više u smislu čuđenja "ma ne, neće valjda,
ipak hoće!" nego u smislu glasnog smejanja). Ovo je šokantan,
provokativan film koji često ide preko granice dobrog ukusa, recimo
da je pomera, a ne otvoreno ruši, ali cela ta provokacija i trashina
imaju itekako razloga pre svega u pod-tekstu i kontekstu filma. Ceo
film je tako zasićen, kičast, trashy i uvrnut jer je perspektiva
jasna: gledamo isključivo iz Jerrijeve pozicije i potpuno je
normalno da sve izgleda tako distorzirano. To možda nije nova stvar
na filmu, ali je svakako dovoljno malo rabljena da može izgledati
sveže, posebno ako to radi autorica kalibra Satrapijeve.
Izbor glumaca, a
naročito glumica je fenomenalan. Ryan Reynolds je doskora imao
reputaciju bezličnog hollywoodskog glumca kome je samo do masnih
honorara, ali njegova karijera je skrenula na drugu stranu, prema
zahtevnijim i zanimljivijim ulogama u manjim filmovima. U The
Voices doživljava svoj vrhunac kombinujući komičarsko umeće,
snažnu psihološku komponentu i talent glasovnog glumca – pozajmio
je svoj glas svim životinjama i lutkama koje govore u filmu i to
izgleda i zvuči sjajno. Gemma Arterton je odličan izbor za kučkastu
zavodnicu, a Anna Kendrick je više nego solidna kao usamljena i
lagano nesigurna Lisa. Jacki Wever se čak i ne mora truditi previše
za ulogu stroge, a ipak saosećajne, u konačnici prestrašene
terapeutkinje koja ima nesreću da se mora baviti Jerrijevim
problemima.
Scenario je
dovitljiv, a režija primereno ludačka. Čini se da Marjane Satrapi
ima osećaja za apsurd i "over the top" pristup, a tome
pomažu i standardni postupci iz animiranih filmova. The Voices
je jedna luda vožnja, možda po relativno poznatom terenu i možda
nije baš za svakoga, posebno za osetljive gledaoce nenaviknute na
eksplicitnost, ali će pravim fanovima pružiti odgovarajuću dozu
uživanja. Od mene ima preporuku.
No comments:
Post a Comment