2014.
režija:
Rob Marshall
scenario:
James Lapine (prema mjuziklu Stephena Sondheima)
uloge:
Anna Kendrick, Daniel Huttlestone, James Corden, Emily Blunt, Lilla
Crawford, Meryl Streep, Johnny Depp, Chris Pine, Billy Magnussen,
Mackenzie Mauzy, Tracey Ullman, Lucy Punch, Tammy Blanchard,
Christine Baranski
Odmah
da kažem, nisam neki fan mjuzikala na filmu. U teatru još i nekako,
sve ide uživo (barem oko glume i plesa, a često i pevanje i
orkestar) i taj stepen sinhronizacije i izvežbanosti u najmanju ruku
zahteva određenu dozu poštovanja. Dodajmo na to da često mjuzikli
nisu baš onako bedasti i blesavi kao što se to nama čini, nego da
se povremeno kroz svu tu farsu provlači i prilično ozbiljna
subverzija.
E,
sad, Into the Woods je mjuzikl, i to od one sprdačke i
subverzivne vrste koji na piku ima klasične bajke koje spaja zajedno
u jednu “hyperlink” priču, preispituje ih i izvrće. Je li
Pepeljuga originalna odbegla nevesta? Je li Jack Ubica Džinova dobar
ili loš momak pošto je on upao u džinov svet i ukrao mu zlatno
jaje, a ne džin u njegov? Šta ako je Crvenkapa tražila nevolju
svojom pohlepom i lakomislenošću? Međutim, sa druge strane, ovo je
Disneyeva adaptacija uz obavezni PG rejting, znači zabava za celu
porodicu, tako da tu ne može biti ništa od eksplicitnosti, britke
farse i subverzije. Pa dobro, skoro ništa. Još ako se uzme u obzir
da je za režiju angažiran zanatski potkovan, ali ni u kom slučaju
hrabar autor koji pomera granice, Rob Marshall (Chicago), već
u startu slutim tlaku i buduću nepovoljnu kritiku.
No,
prevario sam se. Into the Woods je zabavan i ne samo zabavan
komadić hollywoodske konfekcije. Izabrana je kompetentna glumačka
postava sačinjena od velikih imena i mladih talenata. “Mash-up”
bajki i njihovih motiva u mitskoj šumi koja povezuje svetove je
izveden znalački. Čak ni izvedba nije takva da se radi na
pacifikaciji, pojednostavljivanju i zaglupljivanju inače
intrigantnih i provokativnih tema.
Prolog
nas upoznaje sa željama naših junaka. Pepeljuga (Kendrick) po svaku
cenu želi na trodnevni (jer “tronoćni” zvuči izuzetno glupo)
bal kod princa, ali joj maćeha i njene dve kćeri mrse konce. Jack
(Huttlestone) je priglupi klinac koji samo želi da provodi vreme sa
svojom jedinom prijateljicom, belom kravom, dok se njegova majka
(Ullman) bori za preživljavanje. Crvenkapa (Crawford) je siromašna
devojčica koja mora da ide kod bake u šumu, a hobi joj je
“shoplifting” u lokalnoj pekari. A pekar (Corden) i njegova žena
(Blunt) nikako ne mogu dobiti dete, što je, ispostaviće se,
posledica kletve koju je veštica (Streep) bacila na pekarovu
familiju zbog nedela njegovog oca.
Dobra
vest je da se kletva može poništiti. Ako veštica ponovo postane
mlada, pekar će postati otac. Za ritual su potrebne sledeće stvari:
krava bela kao mleko, ogrtač crven kao krv, kosa žuta poput
kukuruza i cipelica od čistog zlata. Pekar i žena imaju tri dana i
tri noći da pribave predmete i neka im je sa srećom. Možemo
pretpostaviti kuda to dalje ide i šta će se izdešavati od “once
upon a time” do “happilly ever after”. S tim da je poslednja
stavka ovde pod lupom i pod upitnikom, jer život nosi srećne i
nesrećne trenutke, izazove i iskušenja.
S
tim u vezi značajne su dve blatantne istine pred kraj filma. Prvu
kaže Pepeljugin princ (Pine), inače serijski zavodnik, da je on
odgajan da bude šarmantan, odnosno očaravajući, a ne iskren, što
je primenjivo ne samo na okrunjene glave, pa ni političare i
biznis-lidere, nego je šarm kvalitet koji je presudan za razne
životne situacije. Drugu bolnu istinu će nam saopštiti veštica u
svom poslednjem songu, objašnjavajući protagonistima da “nisu ni
dobri, ni loši, nego fini, a ona nije ni dobra, ni fina, nego u
pravu”, tako temeljno razarajući bajkovite arhetipe kojima nas
kljukaju od najranijeg detinjstva.
Kad
smo već kod “highlighta” filma, izdvojio bih još dva. Prvi je
Johnny Depp u ulozi vuka, obučen da izgleda kao Burtonova fantazija
i njegova nimalo suptilna pedofilska pesmica koju peva Crvenkapi u
šumi. Drugi je duet dvojice prinčeva, Pepeljuginog kome nevesta
beži iz noći u noć i drugog (Magnussen), čija je princeza (Mauzy)
zatvorena u kuli bez vrata gde se on mora pentrati uz njenu kosu.
Njihov duet, poprilično radikalna stvar u mjuziklu navodno za decu,
zove se Agony i svodi se na kuknjavu dva odrasla muškarca ko
više pati. Zamenite njih dvojicu sa dvojicom pijanih zgubidana u
kafani i eto vam životne situacije.
Svojevrsni
“highlight” je i Meryl Streep. Meni je fascinantno da njoj
apsolutno sve čega se dohvati ide od ruke. Do pre nekoliko godina se
nije petljala u mjuzikle, kao što se nije petljala u uloge
jednodimenzionalnih, ali veoma upečatljivih negativaca kao u crtanim
filmovima. Ovde spaja i jedno i drugo, apsolutno je sjajna i
zaslužila je nominaciju za Oscara, iako mislim da je deplasirano
dodeljivati joj nominacije iz godine u godinu.
Into
the Woods nije film bez mane. Prva, veoma bitna za ovakav tip
filma, su efekti koji zaista nisu na vrhunskom nivou. Druga je prosta
činjenica da preširoka ciljna grupa nije nikad optimalno rešenje,
film ostaje prekompleksan, možda i pretraumatičan za decu, a opet
nedovoljno provokativan i subverzivan za odraslu i zahtevniju
publiku. Treća zamerka je stvar prirpovedačke i rediteljske tehnike
i odnosi se na tempo filma, od hektike na početku do kraja koji se
razvlači i nikako da dođe. Filmu zaista ne bi škodilo kada bi bio
15-ak minuta kraći. Ali, i pored toga je Into the Woods za
mene pozitivno iznenađenje.
No comments:
Post a Comment