2014.
režija:
Jean-Marc Vellée
scenario:
Nick Hornby (prema memoarskoj prozi Cheryl Strayed)
uloge:
Reese Witherspoon, Laura Dern, Thomas Sadoski, Keene McRae, W. Earl
Brown, Gaby Hoffmann, Kevin Rankin
Postoje
neke stvari koje će nas uvek fascinirati, poput preživljavanja u
kojekakvim nemogućim uslovima, na splavu koji pluta morem, u
svemiru, na pustom ostrvu ili generalno u divljini. Još više nas
fasciniraju ljudi koji se na takve pohode upute sami, od svoje volje.
Slažem se, ima nečeg magičnog u preživljavanju udesa, ali ipak
svesni rizik svog života za neki cilj je ipak ultimativna
inspirativna priča. U školi smo učili o Columbu, Magelanu,
Amundsenu, ekipi sa Kon-Tikija i mnogim drugim hrabrim ljudima koji
su se usudili ići tamo gde niko nije, možda samo zbog tog izazova,
a možda i da bi proširili granice saznanja o našem svetu.
Pohod
Cheryl Strayed nije od te vrste, nije čak ni deo neke “waldenovske”
ili kakve već filozofije. Ona nije otišla u nepoznato, ona je
otišla stazom lične odiseje i samospoznaje. Ona je testirala i
gradila svoj karakter pešačeći celom Pacific Crest stazom, od
pustinje Mojave na meksičkoj do Mosta Bogova na kanadskoj granici.
Sve je to dokumentirala u dnevničkim beleškama, usput citirajući
svoje literarne heroje i pretresajući svoj prošli, turbulentni
život. Knjiga je nekako na fahu Oprah Winfrey, ljigavo-inspirativna
i postala je hit među polu-čitalačkom publikom. Usledio je otkup
prava za ekranizaciju, angažman popularne figure poput Nicka
Hornbija da napiše scenario i poveravanje režije kanadskom
reditelju Jean-Marc Valléeu koji je već ostvario impresivni start u
američkoj kinematografiji sa Dallas Buyers Club u kojem je
glumce Matthewa McConaugheya i Jareda Leta doveo do Oscara.
Pristup
je ovde isti, opet istinita priča, opet jedna ličnost u centru
pažnje i opet jedna pamtljiva epizodna uloga, samo su ovog puta te
dve ličnosti žene, Cheryl (Witherspoon) i njena majka Bobbi (Dern).
Širi kontekst je opet prisutan, ovde ima i socijalnih i psiholoških
i kulturoloških i ekoloških i feminističkih pod-tonova. Cela priča
deluje primamljivo u kontekstu nagrada, posebno se ciljalo na
salonske liberale i ostarele hipike u okviru Akademije, a uspeh je
tako-tako: dve nominacije za Oscare, obe za glumice, obe bez
ozbiljnih šansi.
Možda
je to zbog toga što priča glavne junakinje u najboljem slučaju
jedva ima smisla, tek nešto više od segmenta filma Forrest Gump
u kojem naslovni junak besciljno trči po Americi ili od onih legendi
o lumenima koji su išli pešice na Titovu sahranu. Iz sličnih
razloga sam prošle godine slatko zaobišao australsku varijaciju na
temu pod imenom Tracks i nešto se ne ubijam od kajanja zbog
toga. Nemojte me krivo shvatiti, uživam u šetnji uz reku, po šumi
ili po parku, nemam problem sa tim da odem u planine, nekoliko puta u
životu sam prespavao u šatoru, više puta u parkiranom autu. Ali
ipak nemojmo preterivati.
Imate
legitimno pravo da me proglasite za lenjivca, ali to i dalje ne menja
činjenicu da Wild nije naročito ubedljiv film. Junakinja
Cheryl se uputila na svoj pohod kako bi pronašla sebe i svoj
unutrašnji mir nakon majčine smrti i autodestruktivne narkomanske i
opasno promiskuitetne faze koja je rezultirala razvodom sa njenim
inače dobrim i stabilnim mužem (Sadoski). Ona je sebi zadala cilj i
nije odustala (nije spoiler, napisala je jebenu knjigu o tome), usput
se naučila o sebi, prirodi, opasnostima koje vrebaju, unutrašnjem
miru i ravnoteži i tim nekim stvarima. Super za nju, ali šta mi kao
gledaoci imamo od toga što je neka ženska pešačenjem batalila
heroin?
Ne
puno, zapravo. Možda možemo saosećati s njom, i u tome nam dosta
pomaže veoma hrabra, ogoljena psihički i fizički, uloga Reese
Witherspoon i njena transformacija od neiskusne i izgubljene devojke
do mlade žene koja je i umorna i zadovoljna i stabilna, sve preko
flasback momenata autodestruktivnog ponašanja i sistematskog
sjebavanja svog života. Vallée i Witherspoonova ne primenjuju tu
jeftine trikove, poput nakaradne šminke i poigravanja sa telesnom
težinom glumice, u prvom planu su facijalna ekspresija i pokreti
tela. I Laura Dern je fantastična kao njena eterična, večito
nasmejana i smirena “hippie” majka koja ne posustaje čak ni na
samrti, ali ovde je Reese Witherspoon u prvom planu, sposobna da
pokaže krhkost, slabost, ali i čeličnu volju. Njena se karijera
nakon Oscara za ulogu June Carter u biografskom filmu Walk The
Line nikada nije digla u očekivane visine, ali izbor uloga u
poslednje dve-tri godine joj je uglavnom sjajan, od Mud, preko
ovog filma do Inherent Vice Paula Thomasa Andersona. Ostaje
nam da se pitamo zašto joj je kao producentkinji izmakla uloga u
Gone Girl i čije je to maslo, ali imam osećaj da bi bila
bolja “Amazing Amy” nego Rosamund Pike.
I
epizodni glumci koje ona sreće po putu ili u flasback scenama su
odlični i sjajno pogođeni svaki za sebe, ali ostaju sa nama
prekratko da bi smo se na njih vezali ili da bi napravili razliku.
Ono što nedostaje u priči je nadoknađeno u drugim segmentima, pre
svega u muzici i fotografiji. Simon and Garfunkel i Greatful
Dead stoje u sjajnom kontrastu sa alternativom 90-ih, tako da je
nabavka soundtracka sasvim legitimna opcija. Fotografija je
impozantna, posebno kada se radi o kadrovim prirode, od pustinje do
snega i kiše, i sjajno uklopljena sa retro izgledom u jednim
flasbackovima i mračnim tonovima u drugim.
Režija
i montaža su takve kakve moraju biti. Brzim i konfuznim
flasbackovima se nabija tempo i ide se na asocijacije sa zbivanjima u
glavi naše junakinje, njenim traumama i sećanjima. To izgleda
daleko od optimalnog na kraju, čak je često pretenciozno i ljigavo,
ali scenario koji kao da je pisan tehnikom toka svesti ne ostavlja
druge mogućnosti. Scenario je, valjda zbog nedostatka realne drame u
izvornom materijalu, ustrojen tako da nas zasipa svim i svačim, od
“voice-overa”, preko umetnutih citata iz knjige i drugih knjiga,
pa do previše prekratkih flasback momenata, sve u cilju tipičnog
“hornbijevskog” prodavanja magle i pseudo-filozofije i
self-helpa. Ima tu i iskrenih emotivnih momenata, čak i nekoliko
zaista humornih scena (ona sa ambicioznim reporterom koji razgovara
sa beskućnicima po putu je gotovo genijalna), ali to nije dovoljno
da bi se popravio utisak popovanja i preseransa.
Wild
je film koji polazi od gledaočeve premise. Na neke gledaoce je lakše
ostaviti utisak, na neke je teže. Zahtevnijoj publici Wild ne
nudi ništa novo i ništa naročito pametno i apsolutno ne pomera
nijednu granicu, osim možda granice živaca. Opet, onima koji vole
Oprah, Hornbija ili Paola Coehla, Wild će biti impozantan
film koji će pamtiti do nečeg sledećeg na tu foru. Ipak, dobra
gluma i nekoliko trikova ne mogu sakriti činjenicu da se radi o
kalkulantskoj konfekciji tempiranoj za sezonu nagrada.
No comments:
Post a Comment