2013.
scenario
i režija: Lucia Puenzo (prema motivima svog romana Wakolda)
uloge:
Alex Brendemühl, Florencia Bado, Natalia Oreiro, Diego Peretti,
Elena Roger
Ima
nekoliko stvari na koje sam slab kada je reč o filmovima. Recimo,
imam opsesiju da pogledam svaki argentinski triler koji pobudi malo
internacionalne pažnje. Još uvek lovim priliku da ponovo pogledam
Ashes of Paradise (1997), već neko vreme se oštrim da
obnovim znanje na temu Nine Queens (2000), a The Secret in
Their Eyes (2009) mislim da sam pogledao barem pet puta, što na
DVD-u, što na televiziji. Sa Wakoldom sam imao peh da sam
propustio film na festivalskoj turneji, pa posle toga kuburio sa
verzijama i prevodima (kombinacija španskog i nemačkog jezika ipak
zahteva titlove) i baš kad sam bio spreman da odustanem, film se
niotkuda pojavio na televiziji, pa sam se osećao kao da sam dobio na
lutriji.
Priča
mi je bila veoma poznata još iz perioda festivalske turneje. Nemački
doktor (Brendemühl) se uvali familiji sa troje dece na putu prema
nemačkoj koloniji u podnožju planina gde je majka Eva (Oreiro)
nasledila pansion u kojem je odrasla. Ona je odrasla sa nemačkom
kulturom i išla u nemačku školu, pa joj je društvo nemačkog
doktora i savršenog džentlmena sasvim prijatno. Ni otac Enzo
(Peretti), zauzet traženjem samog sebe u životu (hobi su mu
porculanske lutke), ne primećuje ništa sumnjivo u vezi sa doktorom,
posebno kad mu on finansijski i idejno pomogne u poslu. Ništa se ne
menja čak ni kad ovaj razvije ne baš uobičajen interes za njihovu
kćerku Lilith (Bado) koja ima 12 godina, ali je dosta sitnija od
svojih vršnjaka. Doktor se, naime, ponudi da je tretira hormonom
rasta i između njih dvoje se razvije nekakav odnos na granici
nedozvoljenog. Iz nekog razloga, Lilith mu je profesionalno
zanimljiva, a ona je njim fascinirana. Doktorov interes za familiju
još više raste kada sazna da je Eva trudna i očekuje blizance.
Zvuči
poznato? Da, u pitanju je priča koja pokriva nekoliko meseci u
životu Josefa Mengelea, legendarnog monstruma iz Auswitza koji se
“proslavio” okrutnim eksperimentima na ljudima, posebno deci, i
još posebnije blizancima. Mengele je u legendu ušao tek posle rata,
u Auswitz je stigao tek 1943, a pre toga je bio lekar na frontu. Sva
je prilika da nije bio ni ideolog svojih eksperimenata, da čak i
nije bio najluđi u moru ludih naučnika, pa onda ne čudi da su nove
nemačke vlasti, Amerikanci i Izraelci za njega saznali toliko
naknadno da je on već godinama mirno živeo u Južnoj Americi. Tek
nakon hvatanja Eichmana, Mengele je ušao u fokus raznih institucija,
ali je umro (poginuo?) kao nominalno slobodan čovek koji je, eto,
zamenio nekoliko setova dokumenata i država.
Izvorna
knjiga i film vešto prepliću stvarnost i fikciju. Do pred kraj
filma, Mengele se ne spominje po imenu, ali nam je vrlo jasno o kome
se radi čak i bez čitanja sinopsisa. Njegov pseudonim Helmut Gregor
je stvaran, neko vreme ga je zaista upotrebljavao, iako je preferirao
da koristi svoje ime. Čak je i Nora Eldoc, fotografkinja koja će
priču o dobrom doktoru i “clueless” familiji okrenuti u smeru
špijunskog trilera, stvarna ličnost, štaviše, stvarna agentica
Mosada. Ostali likovi, uključujući i familiju i Lilith su fiktivni,
kao i cela priča, pošto nema nikakvih dokaza da je Mengele boravio
u Patagoniji i upražnjavao medicinske eksperimente.
Problem
sa filmom je što pokušava da se služi istim sredstvima i simbolima
kao i knjiga. To ne treba da čudi, pošto je autorica oba ista
osoba, ali je svakako otežavajuća okolnost. Lucia Puenzo je to već
izvela sa svoja dva prethodna filma XXY (2007) i The Fish
Child (2009), ali Wakolda zahteva drugačiju, filmskiju i
suptilniju obradu. Autorica uspeva da sjajno postavi atmosferu
neznanja i lova u mutnom, da u to ubaci i poneko razmišljanje o
koketiranju raznih argentinskih režima sa odbeglim nacističkim
zločincima, kao i da nas pomalo uvede u svet brojnih i često
izolovanih argentinskih Nemaca. Sve to radi fino i sa dobrom merom,
pa Wakolda, iako na momente providna, nikad ne postaje
istorijska lekcija “ex cathedra”. Za pohvalu je i njen rad sa
glumcima, posebno sa debitantkinjom Florenciom Bado koja pogađa sve
prave tonove. Imajući u vidu prethodnu karijeru Puenzove, to ne
treba da čudi, pošto njeni filmovi i romani po pravilu u fokusu
imaju tinejdžerke u raznim fazama seksualnog buđenja.
Problemi
se kriju negde drugde. Wakolda ostaje negde na putu između
drame i trilera, i to ne funkcioniše najbolje, barem u triler
komponenti. Osnovni problem je tu što se štedelo na vremenu za
razvoj priče, pa je svaka misterija ubijena. Znali mi pozadinu priče
ili ne, kada se određeni tragovi tako “telefoniraju”, ona se
može završiti na jedan od dva načina, pa misterija nikako da nas
uhvati. Utisak dodatno pojačava i prvoloptaška simbolika koja
verovatno dobro izgleda u knjizi, posebno u nekoj lakšoj i
neobaveznijoj literaturi, ali na filmu upada u oči i pokazuje ili
rediteljsku “tešku ruku” ili besramnu zaljubljenost u sopstveni
tekst iz romana.
Kada
se sve uzme u obzir, Wakolda je samo solidan film koji
pokazuje potencijal da bude bolji. Oseća se da fali još nekoliko
minuta priče, oseća se nekonzistentnost i ambicija koja nije
potpuno realizovana, iako je tu bilo i sasvim solidnih ideja. Šteta,
jer sam, kao pasionirani ljubitelj argentinske kinematografije, a
posebno trilera, očekivao ipak nešto više. Ovo je jedan od onih
filmova koje valja pogledati kao kuriozitet kada na njih naletite,
ali nije vredan opsežne potrage.
No comments:
Post a Comment