2014.
režija: David Dobkin
scenario: Nick Schenk, Bill Dubuque
uloge: Robert Downey Jr, Robert Duvall, Vera Farmiga, Billy Bob
Thornton, Vincent D'Onofrio, Jeremy Strong, Dax Shepard, Ken Howard,
Leighton Meester, Emma Tremblay
Na papiru sve izgleda sjajno. Relativno cenjeni reditelj
očajnih-do-solidnih komedija (uzmimo Wedding Crashers kao
primer potonje) sa dugotrajnom željom da snimi ozbiljan film, pritom
sudsku dramu (otac mu je advokat), konačno uspeva da zbere pristojna
sredstva, studijsku podršku i omanju armiju poznatih glumačkih
imena. Format filma od skoro 2 i po sata nekako odgovara velikim
temama krivice i otuđenosti, kao i ozbiljnim ambicijama po pitanju
nagrada. Istina, procesna drama ili triler je svojevrsni retro, star
žanr koji je nemilice trošen, a možda do konca potrošen u
bezgraničnim ekranizacijama Grishamovih romana, ali je zato drugi
aspekt uspešnog seratora koji se vraća kući u provincijalni gradić
svojevrsni “evergreen”. Pa ipak sa The Judge nije baš sve
u najboljem redu, pa ni prilično loši rezultati u sezoni nagrada
nisu nikakvo iznenađenje. Jednostavno rečeno, The Judge nije
baš dobar film...
Svašta je tu pošlo po zlu, ali krenimo od onoga što nije. Glumačka
ekipa, uprkos svojoj brojnosti (dovodi do svojevrsne “inflacije”),
sjajno radi svoj posao, uglavnom. To se odnosi pre svega na dvojicu
Roberta sa vodećim ulogama. Robert Downey Jr. ima svoj manirizam da
na veoma simpatičan način igra logorejičnog ego-manijaka, tipa
koji nije samo najpametniji u prostoriji, nego i u krugu od tri
bloka. Takav je kao Tony Stark, takav je kao Sherlock Holmes, takav
je i kao dečko Ally McBeal u istoimenoj seriji. Nije to pomenuto
bezveze, Downey ovog puta nema kostim i akcione scene, čak ni
pseudo-dosetljive “one-linere”, pa mora da se osloni na “rapid
fire” dijalog i može se reći da je u The Judge
raspoloženiji nego ikad. Posebno zbog činjenice da iz glumačkog
duela ne izlazi kao poražen ili oštećen iako mu je partner uvek
dobri Robert Duvall u svojoj tipičnoj ulozi matorog kenjca, strogog
ali pravednog sudije koji čak i od svojih sinova traži da ga
oslovljavaju po tituli. Duvall je sjajan i zasluženo je pokupio
brojne nominacije. Ostali nisu bili te sreće: Downeyu bi pomoglo da
je film bio bolji, drugi su u velikoj meri ograničeni svojim
likovima koje moguće odigrati pristojno, možda dobro, ali ni u kom
slučaju za pamćenje. Vincent D'Onofrio začudo ne klizi u
preglumljivanje (sklon je tome inače), Vera Farmiga je uvek
dobrodošlo prisustvo na ekranu, a Billy Bob Thornton pomalo istupa
iz svoje zone ugodnosti igrajući uglađenog tužioca.
Dakle, Hank Palmer (Downey) je “hot shot” advokat u Chicagu
specijalizovan za privredni kriminal koji nema problema sa mirnom
savešću. Njemu je bitno da bude pobednik, a nevini ionako nemaju
kinte da ga unajme. On, pak, ima problema na kućnom frontu, otkrio
je da ga žena vara i sprema se gadna brakorazvodna parnica, a kao i
svaki radoholičar sa kćerkom već nema neki blizak odnos. Na svu
svoju muku, Hank dobija poziv od brata da dođe u rodni gradić u
Indijani na majčinu sahranu i, po svemu sudeći, još jednu partiju
igre živaca sa ocem.
Otac Joe (Duvall), sudija i svojevrsni provincijalni gospodar pravde
je i dalje drkoš i familijarni patrijarh koji nije nimalo
impresioniran karijerom svog srednjeg sina. Hanka barem braća,
stariji Glen (D'Onofrio), bivši sportista koji je odustao od
karijere zbog povrede i zadovoljio se šljakom u vulkanizerskoj
radnji, i mlađi Dale (Strong), koji ima posebne potrebe ili nekakvu
vrstu autizma, pa staru 16mm kameru koristi kao terapijsko sredstvo,
dočekaju toplo. Raduje mu se i Sam (Farmiga), njegova bivša
srednjoškolska ljubav koju je napustio iz nepoznatih razloga posle
koncerta Metallice.
Hank gleda da se što pre vrati svom životu, ali stvari se
zapetljavaju kada sudija bude optužen da je autom ubio jedinog tipa
pri čijoj je presudi jednom pogrešio. Da li se, u napadu žalosti,
napio ili je posredi dugotrajni plan osvete ili, pak, nešto treće,
otkrićemo u sudskom procesu, baš u njegovoj sudnici. Shvativši da
ga pred agresivnim i opasnim tužiocem po imenu Dickham (Thornton) i
samoljubivim sudijom (Howard) neće uspešno odbraniti lokalni
advokat (Shepard) polu-amaterskog nivoa, Joe se obraća sinu za
pomoć. To će, očekivano, izvući na površinu neke brižljivo
čuvane tajne, pre svega sudijinu bolest, što će prouzročiti
moralne dileme i kulminirati pred kraj sudskog procesa. Treba li
posebno naglasiti da je sudija Joe apsolutno nemoguć klijent, a da
je njegov sin Hank suviše ljigav i prepotentan da bi se uklopio u
provincijalnu atmosferu?
Štos je u tome da se spoj sudske drame sa elementima trilera s jedne
i nostalgične porodične i lokalne melodrame ne drži najbolje, i
što je najgore, traje skoro nepodnošljivo dugo. Sudski deo je
nekako okosnica filma i bolje se drži sam za sebe, ali je problem u
tome što smo to već videli ranije, a i to je bilo bolje. The Judge
se ni u jednom trenutku ne diže do nivoa The Verdict ili 12
Angry Men, pa čak ni do Grishamovih ekranizacija iz 90-ih. Sam
proces deluje aljkavo i loše osmišljeno po pitanju logike i kako se
približava kraju klizi u katastrofu. Ono što se dešava u kući ili
sa Sam je gledljivo zahvaljujući glumcima i na momente iskrenom i
fino napisanom dijalogu, ali većina pod-zapleta nema nikakvog smisla
niti uticaja na glavnu sudsku priču. Odnos između oca i sina je
značajan i dobro izveden i pozicija starijeg brata je tipska, ali se
još i nekako uklapa. Problem nastaje sa mlađim bratom koji je
potpuni višak, nijedna njegova akcija nema posledica na ostatak
priče. On je možda tu da bude “comic relief” kada ispali nešto
neprimereno. Takav lik je i lokalni advokat koji je komično
nesposoban i od čijeg se povraćanja pred sudnicom na silu pravi
“running joke”. Film, istini za volju, ima nekoliko uspešnijih
izleta u humor od izlučivanja telesnih fluida. Ponajbolja scena tog
tipa je scena izbora porote koju Hank bira po “bumper stickerima”,
po sistemu: što gluplje, to bolje. Očekivano, ali ipak zabavno.
Najveće razočaranje je ipak muljava i mlitava ljubavna priča
između Hanka i Sam, koja je, u najboljim momentima, tipska i
klišeizirana i koja se oslanja na velike reči i ostaje nedorečena.
Da ne pominjemo i ne “spoilamo” jednu potpunu grešku u
kontinuitetu nastalu u želji da se postigne efekat šoka za moralne
čistunce. Downey i Farmiga su sjani sami za sebe, imaju i nešto
zajedničke hemije na ekranu, ali slaba je to uteha kad im tekst ne
dozvoljava da tu svoju priču razviju i učine životnom.
Po svemu sudeći, jasno je da se Dobkin ne može tek tako odreći
svojih manirizama iz svojih ćoravijih komedija iako silno želi da
bude shvaćen ozbiljno. To se vidi po tonu i formatu i pokušaju da
film proda kao nešto jako mudro. Vidi se da je i scenario prošao
malo previše ruku i da su se njime bavili i drugi pored dvojice
potpisanih, te da je svako dodavao nešto svoje malo mareći za
kontinuitet sa prethodnikom. Problem sa filmom kao konačnim
proizvodom je da predugo traje (ako mene pitate, skratio bih ga za 45
minuta), neki likovi i zapleti vezani za njih ne vode nikuda i ne
služe ničemu osim da kradu vreme i na kraju krajeva, nije ni
izbliza dobar koliko bi morao biti.
Naprosto, nije toliko pametan, nov, svež i inovativan kao što želi
da bude. The Judge je film koji po tome podseća na svog
glavnog lika kojeg većina ostalih ima poriv da napuca. I to je već
ozbiljan problem, jer ni publika ni kritika tu neće prepoznati
iskrenost, nego palamuđenje. I tu savršen casting, vrlo dobra
kontrola glumaca i atraktivna fotografija u nostalgičnim tonovima
američke provincije neće biti dovoljni da nam skrenu pažnju sa
fundamentalnih problema i od The Judge naprave onakav film
kakav Dobkin želi. Šteta.
No comments:
Post a Comment