tekst originalno objavljen na monitor.hr
2014.
režija:
Daniel Barnz
scenario:
Patrick Tobin
uloge:
Jennifer Aniston, Adriana Barraza, Anna Kendrick, Sam Worthington,
William H. Macy, Felicity Huffman
Jennifer
Aniston smo znali po seriji Friends, pa onda kao glumicu u
masi romantičnih komedija, i još kao devojku Brada Pitta. Međutim,
još na vrhuncu svoje slave ona je imala nekoliko pokušaja da
ostvari dramsku, ili hajdemo reći ne totalno rom-com ulogu u
nekakvim indie filmovima. Ruku na srce, nije to bilo loše ili
neprimereno, što se najbolje vidi u Office Spaceu, gde
Jennifer koristi svoju standardnu personu “devojke iz kraja” sa
nešto malo smisla za “witty” humor u materijalu koji je
komedija, ali niti je romantična niti vređa inteligenciju
gledalaca, nego ih tera na makar minimalno razmišljanje o određenim
apsurdima i paradoksima modernog života. Bilo kako bilo, Jennifer se
snašla sa svojim ulogama, ali nekako nije uspela da se “re-brandira”
kao ozbiljna glumica. Kritičari to nisu baš pušili i samo su je
tapšali po ramenu za dobar pokušaj, a publika je htela svoju staru
“american sweetheart”.
Problem
sa slatkicama je prost i jednosmeran protok vremena. Slatkica od 40
godina deluje čudno, a Jenniferina persona se nije razvila u ionako
u Hollywoodu retku zverku žene s integritetom, pa su je zasipali
ponudama za uloge komično-perverznih žena u nepristojnim komedijama
poput Horrible Bosses i We're The Millers. Kako ipak
nije odustajala od svoje indie karijere, naša slatkica je rešila da
sama izabere materijal, producira film i sebi nameni glavnu ulogu.
Problemi sa time su što je materijal tipična indie konfekcija,
scenario je sve vreme na ivici raspada, na kraju se čak i raspadne,
a režija je toliko pešačka da ga ne može održiti kompaktnim. U
konačnici, Jennifer Aniston je možda ostvarila svoju najbolju
ulogu, svakako najdramskiju u karijeri, ali Cake nije baš
tako dobar film kao što bi to njegova producentica želela.
Jasno,
u pitanju je klasična pred-oscarovska konfekcija i trik koji su
Jennifer i kreativni tim primeli je toliko star da svima izlazi na
nos: takozvani “makeunder”, suprotno od “makeovera”. Dakle,
uzmi glamuroznu glumicu i deglamuriziraj je. Skini joj šminku, nabij
podočnjake, zajebi farbu za kosu i obuci je u odeću iz diskonta.
Učini je da izgleda depresivno i da se drži depresivno. Daj razlog
za to: neka to bude nekakva fizička bolest ili još bolje povreda.
Nabij par plastičnih ožiljaka. Učini je ograničeno pokretnom, na
granici invalidnosti. Možda za to dobije Oscara, a nominacija joj ne
gine. Takvi trikovi su već provaljeni, a u prilog Jennifer ne ide ni
to što se Marion Cotillard takođe “deglamurizirala” i to u
mnogo boljem filmu eminentnih art-filmaša (Deux jours, une nuit
je meni jedan od najboljih filmova godine), a Julianne Moore se
“razbolela” u Still Alice, pritom je njen verovatni
ovogodišnji Oscar proizvod kumulacije dobrih uloga u različitim
filmovima poslednjih godina (ima je posvuda).
Pa
da vidimo šta nam se desilo sa Jennifer, odnosno njenim likom
Claire. Ona je jedna depresivna i cinična žena koja se oporavlja od
povrede. Ide na grupnu terapiju (kod Felicity Huffman) i tamo se
ponaša kao popriličan “troll” i kontraš. U prvoj sceni se
razgovara onim sentimentalnim tonom o samoubistvu koleginice iz
grupe, Nine, koja je skočila s mosta. Claire jedina o tome ima
poprilično sablažnjujući stav za tu grupu cendravih ljudi i ne
boji se da ga iskaže, pa dobija “nogu” sa terapije, što joj ne
predstavlja veliki problem. Na fizikalnoj terapiji ošljari i njena
terapeutkinja je sklona da je potera kod drugog nesrećnika. Ništa
zato, Claire se leči daljim zabijanjem u depresiju i kljukanjem
tabletama protiv bolova, na recept ili ne. Muž ju je napustio
nemogavši da izađe na kraj s njom, tako da Claire živi praktično
sama.
Njeno
jedino društvo je njena meksička kućna pomoćnica i negovateljica
Silvana (Barraza), žena čeličnih živaca i nesebične dobrote.
Claire je toga jako dobro svesna i čini se od početka da je u svoj
svojoj sebičnoj depresiji, kuknjavi i opsednutošću svojim
bolovima, ipak malo blaža prema Silvani nego što bi bila prema
drugima. Ima jedna izuzetno moćna scena pri sredini filma u kojoj
njih dve idu u Meksiko po lekove, gde Claire pokazuje svoju
nesebičnost i lojalnost svojoj jedinoj prijateljici.
Okidač
za radnju je opsesija koju Claire razvija prema Nini i njenom
samoubistvu nakon što je prvo u snovima, onda i na javi proganja
njen duh (Kendrick). Opsesija ide dotle da će Claire insistirati da
upozna Nininog muža Roya (Worthington) i njihovog klinca. Iako se ne
razvijaju romantična i seksualna osećanja između njih, oni postaju
neki surogat familije, podrška jedni drugima. Međutim, hoće li to
biti dovoljno za Claire?
Prvo
što upada u oči je zaista maestralno ostvarenje Jennifer Aniston i
dokaz da je ona sasvim sposobna za dramsku ulogu i da to ne
isključuje makar duhovitu stranu njene persone. Ovde je njen humor u
mračnim tonovima sarkazma i to savršeno paše. Iako su ožiljci,
bolest i deglamurizacija svojevrsni standardi koji nam se penju na
glavu, snaga njene izvedbe nije samo u tome. Snaga je u ukočenosti
pokreta i umornom pogledu. Iznad svega, tu je prisutna glumačka
hrabrost. Jennifer Aniston ne dodaje šećera na Claire i ne
opravdava je, njen pristup je bez zadrške, bez ostatka, bez
namigivanja publici sa slabijom percepcijom. Uzmi ili ostavi.
Kada
je pristup takav, nije teško uspostaviti hemiju sa ostalim glumcima
i Jennifer tu apsolutno rastura. Njene scene sa Samom Worthingtonom i
Adrianom Barrazom su pravo uživanje za gledati, energične,
uverljive, emotivne, na granici bravure. To važi i za Jennifer
Aniston i za njene partnere podjednako. Scene sa preplašenom i
zbunjenom Felicity Huffman takođe upadaju u tu kategoriju, ima ih
nešto manje, ali su svejedno upečatljive.
Problem
nastaje u scenama sa Annom Kendrick i stvar je u tipskoj priči i
tipskim scenarističkim i rediteljskim rešenjima. Duh je stari štos
i uglavnom je štaka za onog koga proganja. Anna Kendrick je dobra,
štaviše odlična, potpuno u skladu sa svojom personom lagano
iritantne osobe koju inače fura, ali slaba je to uteha kad je
koncept loš i nedorađen. William H. Macy je isto pogrešan izbor,
ne zato što je slab u sceni (jednoj!) u kojoj se pojavljuje, koliko
zbog toga što je tu scenu jednako dobro mogao uraditi bilo koji
glumac. On je preveliko ime u inače skromnom filmu da ga ne bismo
videli još makar jednom.
Problem
koji potapa film je skriven u trećem činu i zapravo su u pitanju
dva problema. Prvi je nikad do kraja uverljiv pod-zaplet koji
uključuje naslovnu tortu koji potpuno ruši relativno
nesentimentalni pristup u filmu do tada. Drugi je relativno tipično
“otkrovenje”, odnosno otkrivanje pozadine Clairine fizičke
bolesti i depresije u vidu najotrcanijeg, najljigavijeg i
najpatetičnijeg rešenja koje postoji u svetu filma. Takvo otkriće
ne može predstavljati iznenađenje, toliko smo filmova pogledali na
tu temu.
Ponekad
dobri, raspoloženi, uigrani, pa čak i dobro vođeni glumci ne mogu
spasiti loš materijal, čak i kad izvuku najbolje iz njega. Svaka
čast Jennifer Aniston i ostalima na vrhunskim ulogama koje će moći
pokazati bilo kom velikom autoru, dali su sve od sebe, ne može im se
ništa zameriti. E, sad, šta raditi kad materijal nije vredan toga,
pa ni film kao celina ne može biti dobar? Cake svakako ima
svoje momente, ima tu materijala i za uživanje i za divljenje, ali
to su samo bljeskovi u crnoj noći i ne traju dovoljno dugo da film
na kraju ne bi bio samo indie-konfekcija i to poprilično ljigava i
sentimentalna.
No comments:
Post a Comment