2014.
scenario
i režija: Damian Szifron
uloge:
Ricardo Darin, Oscar Martinez, Leonardo Sbaraglia, Erica Rivas, Rita
Cortese, Julia Zylberberg, Dario Grandinetti, Maria Onetto, Nancy
Duplaa, Oscar Nunez, Cesar Bordon, Diego Gentile, Maria Marull,
German da Silva, Diego Velazquez, Walter Donado, Monica Villa
Omnibus
filmovi nisu najlakši i najzahvalniji materijal za kritičku
analizu. Ako su u pitanju filmovi više različitih autora, onda ih
se može gledati kao odvojene kratkometražne filmove koji mogu, a i
ne moraju biti tematski i stilski bliski. Uostalom, stvar je dogovora
ili selekcije. Postojala je takva praksa na beogradskom FDU i
nekoliko kultnih naslova 80-ih su upravo studentski omnibusi kao
recimo Kako je propao rokenrol (1989). Druga praksa je da
relativno poznati autori rade kratke filmove na određenu temu (svež
primer je Words with Gods), ili da su poveznice među
filmovima prosta geografska lokacija (Pariz, New York – recimo New
York Stories koji je spojio imena kao što su Scorsese, Coppola i
Woody Allen) ili čak određeni datum (recimo 9/11).
“Hyperlinkani”
omnibusi su potpuno druga stvar, njih najčešće radi jedan autor
ili grupa autora zajedno, i u tu grupu spadaju Sin City,
donekle Pulp Fiction i njegovi uspešniji ili manje uspešni
klonovi. Tu je štos u nečemu drugom, odnosno te priče ne postoje
samostalno i od izuzetne važnosti je njihovo preplitanje, pošto je
u svakoj od njih perspektiva drugačija. Ono što se javlja kao
problem sa argentinskim kandidatom za Oscara Wild Tales je to
da je nije ni klasičan ni “hyperlink” omnibus, nego nešto
između. Filmovi jesu tematski bliski, ali su u pitanju odvojene
kratke priče koje se mogu posmatrati odvojeno, ali je autor jedan i
njegov senzibilitet i pristup je isti, od početka do kraja. Dakle,
je li Wild Tales klaster kratkih filmova ili jedna zaokružena
filmska celina?
Kako
god ga gledali, u pitanju je dobar film sa nekoliko genijalnih i
nekoliko ne baš genijalnih momenata koje možemo predvideti, ali su
barem ludo zabavni. Wild Tales će nas svojim pristupom
uvrnutog, crnog, napetog i morbidnog sitcoma dobro pretumbati,
zabaviti, ali i naterati da ipak malo razmislimo i o centralnom
motivu filma (osveta), kao i o socijalnoj i psihološkoj pozadini i
motivaciji za takvo užasno nasilje.
Već
od prve priče znamo na čemu smo. Ona je najkraća, ide pre uvodne
špice (koja je isto fenomenalno zabavna sa svim tim divljim
životinjama) i skoro cela se dešava u avionu. Stariji gospodin,
kritičar za klasičnu muziku se nabacuje zgodnoj devojci. Njih dvoje
shvataju da poznaju istog neuspešnog kompozitora, ona mu je bila
devojka, a on u komisiji za diplomski rad. Kada se u priču uključi
i treća osoba koja ga poznaje, znamo da to neće dobro završiti.
Druga
priča se dešava jedne kišne noći u svratištu pored ceste.
Konobarica prepozna jednog gosta kao mafijaša koji joj je uništio
familiju. Kuvarica, bivša robijašica, predloži ingeniozno rešenje
sa mišomorom... Znamo kako ide dalje, kroz taj screwball, pa čak i
nasilni slapstick na kraju, ali priča bi dobila na snazi da je
trajala malo duže, otišla u još uvrnutijem pravcu i da nas je
Szifron poštedeo opštih mesta o politici i pravdi.
Sledeća
priča se dešava na cesti i podseća na američke “backwoods”
motive iz Deliverenca i ruralnih horora. Tip u “audiju”
(Sbaraglia) pokušava da pretekne lokalca u nekom starom, natovarenom
autu. Lokalac kreće da ga zeza i “yuppie” mu dobaci nešto kroz
prozor i odveze se. Njegova sreća je kratkog veka, jer mu ubrzo
pukne guma, a agresivna seljačina ga sustigne i onda kreće njihovo
trashy takmičenje “u koga je veći”, i tom segmentu bih dao
nagradu za najefektnije korištenje pojasa u automobilu.
Sa
četvrtom pričom o frustriranom stručnjaku za eksplozije (Darin),
Wild Tales skreću na politički teren. “Bombaševu”
frustraciju pokrene činjenica da mu je pauk odneo auto i to na mestu
koje nije bilo označeno za zabranjeno parkiranje. Hteo – ne hteo,
mora platiti trošak za šlep, pa se možda može žaliti za kaznu.
Opet, kaznu mora platiti, pa se žaliti sudu ili kome već. Ovaj
birokratski košmar mu uništi privatni život, brak, posao...
Njegovo jedino rešenje je osveta zbog koje će postati neka vrsta
nacionalnog heroja.
Peta
priča je isto politička, ali ne počinje nimalo komično. Mladi
tupavi bogatun je pijan autom udario trudnicu i to treba srediti
zataškavanjem ili kako god. Njegov otac (Martinez) se seti da plati
svom vrtlaru da ode u zatvor umesto sina. Međutim, taj dogovor nije
moguće realizovati bez advokata, tužioca, policije, a što je više
ljudi u priči, troškovi rastu eksponencijalnom progresijom, do
granice apsurda.
Šesta
i najfurioznija priča se dešava na bogatom jevrejskom venčanju.
Ariel (Gentile) je tip koji liči na standardnu ulogu Bradleya
Coopera, mlad, uspešan, zgodan i nasmejan. Njegova nevesta Romina
(Rivas) možda nije savršeno lepa, ali dolazi iz finansijski
stabilne kuće. Problem sa Arielom je to što ima aferu sa
koleginicom s posla, a Romina to otkriva na sam dan venčanja, i
kreće na put osvete. Kako se u Argentini osveta servira topla i u
velikim porcijama, čak i na repete, pičvajz počinje već na
venčanju...
Damian
Szifron uspeva da drži suludo brz tempo, pa Wild Tales
zapravo podseća na nekakav dečiji animirani film. Na pamet mi
padaju Tom i Jerry, Kojot i ptica trkačica i slične
zajebancije. Szifron sjajno slaže vizuale, uklapa ih sa vrlo
sugestivnom muzikom i sjajno montira. Likovi su napisani dovoljno
jednostavno, a vrhunski argentinski glumci su svakako sposobni da ih
odigraju, a veliki benefit im je relativna sloboda u interpretaciji.
Wild Tales je zato vrhunska zabava koja u istom filmu uklapa
dva stila apsurda, Tarantinov nasilni i Almodovarov komični. Uticaj
potonjeg ne treba da čudi, pošto su i Pedro i brat mu Augustin
potpisani kao producenti filma.
Međutim,
Wild Tales ima i više ambicije od toga da bude puka zabava,
što predstavlja problemčić. U kratkoj formi, pa još crnohumornoj
i klišeiziranoj radi maksimalnog efekta, političarenje izgleda
jednako klišeizirano i stoga ne baš najubedljivije. Opšta mesta u
politici deluju pomalo naivno, jeftino i zapaljivo. Jasno nam je da
je argentinsko društvo nestabilno, apsurdno, čak i nasilno i bez
ovog filma, ali od Wild Tales nećemo saznati ništa više, a
pogotovo ne one suptilne istine koje smo otkrili u Nine Queens
(2000). Iako se načelno mogu složiti sa Szifronovim stavovima i
percepcijom problema, mislim da u kratkom filmu gde je tempo suština
svega, izlaganje toga nije najbolje izvedeno. Wild Tales je
film koji najjači na polju zabave i kao takvog ga treba gledati i
kao takav dobija moju masnu preporuku.
No comments:
Post a Comment