2014.
scenario
i režija: Richard Glatzer, Wash Westmoreland (po romanu Lise Genove)
uloge:
Julianne Moore, Kristen Stewart, Alec Baldwin, Kate Bosworth, Hunter
Parrish, Shane McRae, Stephen Kunken
Nepoverljiv
sam prema filmovima o bolestima. Čak i u slučaju filma Amour,
odlagao sam da ga pogledam koliko sam mogao, a filmove oko kojih se
diže prašina obično pogledam čim sam u prilici. Nije to zbog neke
preterane osetljivosti, gledanjem filmova čovek očvrsne u tom
pogledu, nego zbog nekakve lične etike: ne volim portrete ljudi koji
gube dostojanstvo i ne volim da učestvujem u izlaganju tuđe muke
svima na videlo. Posebno ne padam na patetiku, Oprah Show i Hallmark
Channel, a Still Alice opasno hoda po tom rubu.
Razlog
zašto sam ga pogledao je Julianne Moore, njena nominacija za Oscara
i status favorita u trci. Ona će verovatno odneti kipić i uloga u
Still Alice će tome doprineti jer je jedna od boljih njenih,
a dobrih je imala mnogo, od Big Lebowskog i Boogie Nights
nadalje. Ona se trudi čak i kad je film osrednji ili loš i pokušava
da svaku svoju odigra ne samo pošteno, nego i profilirano. U
poslednjih nekoliko godina je veoma aktivna, sa po nekoliko filmova
godišnje, a samo prošle godine njena karijera beleži 5 filmova i
dve izvrsne uloge. Jedna je u Still Alice, a druga, meni još
dojmljivija, u Cronenbergovom Maps to the Stars. Ako uloga u
Still Alice nije dovoljna (a jedna je od najboljih ženskih
uloga ove godine), verovatno će proraditi “McConaughey” efekat,
odnosno kumuliranje ranijih zasluga. Nemojmo zaboraviti da Julianne
Moore ima već 4 nominacije pre ove i da je nekako došao red na nju.
Julianne
Moore nosi film na svojim plećima, njena uloga je savršeno odmerena
i zaziva određene emocije i empatiju. Ni ostatak glumačkog ansambla
ni u kom slučaju nije loš, Alec Baldwin kao da se pretplatio na
sporedne uloge u filmovima sa budućim “oscarovkama”, a Kristen
Stewart uspešno spira sa sebe i poslednje tragove Twilight
sage. Film sam po sebi je tako-tako, bolji od TV filmova iako na njih
pomalo i liči, i dobar koliko može da bude jedan američki,
nezavisno snimljeni, ali od Hollywooda pokupljeni “tearjerker”.
Priča je standardna, ali je ispiračana na svežiji i inovativniji
način i oseća se iskrena empatija rediteljskog (i životnog) para
prema svojoj junakinji. Zanimljiv podatak je da je pre desetak godina
Richardu Glatzetu otkrivena jedna varijanta skleroze, pa je ovo u
neku ruku njegova poruka svetu.
Bolest
na tapetu u Still Alice je redak oblik Altzheimerove bolesti,
nasledan i sa tendencijom brzog napredovanja. Kad upoznajemo Alice
(Moore), ona je već bolesna, ali u veoma ranoj fazi i bez dijagnoze,
funkcionalna i srećna. Ona je profesorka na odeljenju za lingvistiku
prestižnog univerziteta i cenjena intelektualka. Udata je za
akademika takođe, Johna (Baldwin) i sa njim ima troje odrasle i
uspešne dece. Oni su situirani, čak bogati (ali ne nepristojno
bogati), i posvećeni svojim karijerama i imaju više odnos pun
poštovanja nego strastven odnos. Od troje dece, dvoje starijih imaju
karijere, Anna (Bosworth) je već i udata i sa mužem očekuje
blizance, a Tom (Parrish) treba da diplomira na medicinskom
fakultetu. Najmlađa kćerka Lydia (Stewart) je možda malo
“problematična” i to samo iz razloga što je strastvena osoba
koja želi da se bavi glumom, a ne nekim sigurnijim poslom.
Prvi
simptomi su takvi da se mogu odbaciti, i Alice ih odbacuje. Izgovor
može biti umor, a može i bilo šta drugo. Čak ni tome što je
umalo uprskala važno predavanje u Los Angelesu ne mogavši da se
pravilno izrazi Alice ne pridaje previše značaja. Prvi ozbiljan
problem će biti kada se izgubi na kampusu koji bi morala poznavati
kao svoj džep, onda kad joj misli odlutaju na vlastitom predavanju.
Sumnjajući na tumor, odlazi na pretrage, ali vest je mnogo gora. U
pitanju je Altzheimerova bolest, u retkom obliku, neizlečiva i brza.
Njeno stanje se možda neće pogoršavati iz dana u dan, ali povratka
nema...
Autori
jednu staru priču pričaju na dovoljno iskren i vrlo malo patetičan
način. Naravno, tu i tamo će dati oduška potrebi za ljigavljenjem
i preterati, posebno su ljigave scene u kojima se Alice priprema na
samoubistvo, ali to su podnošljivi problemi. Ono što je zanimljivo
je praćenje rutine i promene rutine. Alice trči dok može. Alice se
tera na mentalni trening dok može. Alice piše dok može, čak
sastavlja motivacioni govor za udruženje obolelih. Alice se brine
sama o sebi i pomaže se alarmima na telefonu. Isto tako, ona se na
trenutke gubi, ne prepoznaje svoju kuću, decu i muža. Zapravo
gledamo kako jedna jaka i intelektualna žena postaje nemoćna i
potpuno ovisna o brizi drugih ljudi. I to je možda i najveći horor
bolesti.
Julianne
Moore ima pomoć celog glumačkog ansambla. Alec Baldwin joj sjajno
sekundira kao hladni, ali ipak pristojni muž koji se zakopava u
posao misleći da je to najbolje za sve. Kate Bosworth i Hunter
Parrish zaista deluju kao da su porasli u toj familiji pa se odvojili
i naprosto imaju svoje brige koje su preče od zajedničkih.
Najpozitivnije iznenađenje, ako je to iznenađenje uopšte, je
Kristen Stewart koja iz filma u film dokazuje da je vrlo sposobna
glumica, možda od samo nekoliko uloga (uglavnom strastvenih osoba
ispunjenih angstom), ali u tome apsolutno pri vrhu. Ona se vraća
tamo gde je stala pre Twilighta koji joj je možda doneo nešto
prolazne slave, ali joj je objektivno usporio glumačku karijeru.
Na
kraju krajeva, Still Alice je solidan film koji uglavnom
izbegava zamke klišea i koji se drži skupa zbog glumaca i njihove
predanosti i sjajne zajedničke hemije (scene sa Julianne Moore i
Kristen Stewart su pravo uživanje), kao i zbog autorske iskrenosti i
potrebe da svojoj junakinji sačuvaju dostojanstvo. Opet, to nije
film koji bih preporučio, težak je i nije baš toliko dobar ili
nov, ali nije ni gubljenje vremena.
No comments:
Post a Comment