2013.
scenario
i režija: Zak Hilditch
uloge:
Nathan Phillips, Angourie Rice, Sarah Snook, Jessica De Gouw, Daniel
Henshall, Kathryn Beck, Lynette Curran
Gledam
nešto okolo po silnim internetima i vidim da je raja poludela na
These Final Hours. Ok, “poludela” je malo prejaka reč,
ali zapanjila me je gotovo unisona pohvala od strane različitih i
međusobno nepovezanih ljudi sa foruma i društvenih mreža. Proverim
i dostupnu kritiku, oni su već spustili loptu, kritike variraju, ali
kritičari znaju biti guzice i tako i tako. Uostalom, uticajna
filmska štampa uglavnom nije pisala o ovom filmu, u Americi nije
izašao uprkos dugoj festivalskoj turneji, a u Evropi je većinom
izašao direktno na DVD-u i to godinu dana od festivalske premijere
(koja je možda bila još uvek pod etiketom “work in progress”).
Šta
da kažem, nije me se naročito dojmio, ni pozitivno ni negativno. U
centru pažnje je pitanje: Šta bi ste vi radili poslednjeg dana na
Zemlji? Ne možete da pobegnete jer katastrofa globalna i konačna.
Nema hrabrih kosmonauta, Bruce Willis nije u priči za spasavanje
sveta, jebeni asteroid će opizditi severni Atlantik, a vatreni talas
će se širiti dalje i dalje. Komparativna prednost Australije (gde
se i nalazimo) je što se nalazi na drugom kraju sveta, ali to će
joj dati sate, ne čak ni dane. Da li biste žurali do iznemoglosti?
Orgijali? Drogirali se kao svinje? Ubijali ljude? Silovali decu jer
nikad niste, nema veze što ćete goreti u paklu kad isti taj pakao
čeka svakog?Ili biste se možda ponašali normalno, kao i uvek.
Nalazimo
se u Perthu, gradu ne baš poznatom po glamuru, uz to i blatantno
vrućem u kojem vlada anarhija. Naš junak koga pratimo je James
(Nathan Phillips, poznat kao nesrećni turista iz Wolf Creeka)
i dan započinje tako što mu ljubavnica (De Gouw) saopštava da je
trudna i da bi volela da njih dvoje (ne troje, jebite se
klerofašisti, nerođeno dete nije “život”) kraj sveta dočekaju
zajedno, romantično u njenoj kući na plaži. James ipak pikira
drugu opciju, da sa svojom devojkom (Beck) i njenim poludelim bratom
(Henshall) kraj sveta na majci svih žurki, uz muziku, orgije, drogu
i ruski rulet. Međutim, usput mu se dešava nešto što nije
očekivao, i to je hm, moralni kliše svih ovakvih ostvarenja:
upoznaće devojčicu u nevolji i spasiti je od dva silovatelja.
Curica se zove Rose (Rice), izgubljena je i traži svog oca. Ona će
mu, naravno, poslužiti kao katalizator čovečnosti. Do same žurke,
film nekako drži pažnju gledaoca, ali posle toga ulazi u jedan
spor, na momente zanimljiv, ali isprazan pasaž do samog kraja koji
je vizuelno atraktivan, ali ipak samo odjek američkog filma, Take
Shelter Jeffa Nicholsa.
Generalni
pesimizam filma mi ne smeta, ne smetaju mi čak ni standardni motivi,
pa ni prašnjavo-žućkaste boje koje su sinonim za australsku
pustaru. Problem je u tome što se recept ne uklapa najbolje. Film
polazi sa dramskom premisom pomalo nalik na klasik On The Beach
Stanleya Kramera, čak je i neizbežna katastrofa skoro pa
prekopirana (umesto nuklearnog rata imamo asteroid, big deal), ali
debitant Zak Hilditch bi ujedno radio i žanrovski film i u tu svrhu
je pokupio popularnog glumca Phillipsa, zamislio ga kao opasnu
mužjačinu i opakog jebača – žene bi bile s njim, muškarci bi
bili on. Konačni rezultat je takav da je za žanrovski
pred-apokaliptični film (suština slična kao u postapokalipsi, samo
je vreme ograničeno) prespor i sklon artističkom dramljenju i
rvanju sa dušom, za ozbiljan art-film ima previše očekivanih i
potrošenih rešenja, a opet i pored eksplicitnosti nije dovoljno
provokativan da bi bio kultni klasik i “midnight flick”. U
konačnici, sve ovo izgleda kao osrednje osmišljeni, “straight to
DVD” prequel za Mad Max. A pored toga trati potencijal
genijalke kao što je Sarah Snook u ulozi unezverene ludače u dve
ili tri scene. No good.
No comments:
Post a Comment