2014.
režija:
Alberto Rodriguez
scenario:
Alberto Rodriguez, Rafael Cobos
uloge:
Javier Gutierrez, Raul Arevalo, Salva Reina, Antonio de la Torre,
Jesus Castro, Manuel Solo
Španija,
godine 1980, selo ili varoš u močvari Andaluzije, u donjem toku
Guadalquivira. Dve tinejdžerke, sestre, su nestale, odnosno nisu se
vratile kući sa vašara koji je, čini se, jedini zabavni događaj u
tom nesrećnom, zabitom kraju. Dva detektiva, stariji Juan
(Gutierrez) i mlađi Pedro (Arevalo), dolaze iz grada da pomognu
lokalnoj policiji. Njih dvojica su, reklo bi se, čudna kombinacija,
različitih privatnih istorija, životnih stilova, političkih
opredeljenja, pa i ambicija.
Ispostaviće
se da su cure ubijene još iste noći i da su pre toga bile mučene i
silovane. Ko god da ih je ubio, kažu svedoci, došao je po njih u
beloj "dyani". Njihov otac (de la Torre), sjebani tip do
guše u dugovima zbog mažnjavanja kile heroina lokalnom gangsteru,
imao je žutu, ali u noći nije neka razlika između bele i žute
boje auta u pokretu. Cure su imale reputaciju kao lake ženske i
očajnice, često su se viđale sa lokalnim šmekerom Quinijem
(Castro), koji je možda figurirao kao nekakav seljački "pimp"
koji je devojke podvodio nekom gospodinu sa šeširom. Priča se još
da to nije prvi takav slučaj, i da se takve stvari događaju oko
vašara, pa je možda na delu serijski ubica. Tip žrtava je sličan:
u pitanju su mlade i lepe devojke, očajne da što pre zbrišu iz
svoje od boga zaboravljene zabiti.
Motiva,
dakle, ima na pretek, a detektivski par će se sresti sa ćutljivom,
negostoljubivom i zaostalom sredinom, lokalnim šefom istrage koji
priča o demokratiji, ali samo gleda da se istraga što pre i što
bezbolnije završi, te sa lokalnom "florom i faunom". Neki
od lokalaca su dobronamerni, neki zatvoreni, neki jednostavno čudni,
ali ako su spremni pomoći, to će učiniti za novac. Tu su novinar
(Solo) koji ima ambiciju da bude novi Truman Capote i koji o Juanu
zna par veoma nezgodnih stvari iz prošlosti, tu je siromašni, ali
dobrohotni lovokradica (Reina) koji se detektivima prikrpi kao vodič
za dnevnicu, tu su vračara i veseli krimosi na brodu i još neki
drugi. Ako novac ne razveže jezik, poneka ćuška po glavi sigurno
hoće. Vremena su nominalno demokratska, ali senka bivšeg režima je
jako dugačka, ljudi su samo promenili mantru, ne i navike. Zna se ko
je vlast, a ko plebs, ko je muškarac, a ko žena, ko sme raditi šta
mu padne na pamet, a ko ne.
Zašto
sam počeo s pričom? Zato što je ona prosto takva da dohvati i ne
pušta. Sama po sebi je standard za "backwoods" noire,
trenutno rastući žanr u američkoj nezavisnoj produkciji, a
močvarni krajolik i vizuelni identitet čak malo podsećaju na
seriju True
Detective, s tim da
je razlika između dva detektiva još izraženija. Štos je u tome
kako je ona ispričana, koliko je scenario vešto napisan i doziran i
kako je film režiran. Kreće u polaganom i postojanom tempu, pazi na
atmosferu (pored True
Detectiva pomenuo
bih argentinski film Todos
tenemos un plan kao
referencu), razvoj likova i situacija, tako da je film pregledan, ali
ne potpuno predvidljiv čak i treniranom gledaocu. Negativci se uvode
polako, njihova motivacija je ispolirana, oni skreću priču na
različite strane i ona postaje kompleksna kao sistem rukavaca.
Alberto Rodriguez je u svom pristupu siguran kao iskusan kapetan u
tim rukavcima i gledalac čuva fokus, usmerava pažnju i ne luta kroz
priču. Jedini problematičan aspekt je povremena "teška ruka"
autora kad se radi o upotrebi simbola, bez čijeg obilja bi nam bilo
dovoljno jasno o čemu se tu radi. Ovako deluju kao preterivanje, ali
to je relativno mali, oprostivi kiks.
Glumci
Javier Gutierrez i Raul Arevalo, obojica poznatiji po komičnim nego
po ozbiljnim ulogama su vrlo raspoloženi i uverljivi kao detektivi i
sjajno su podržani od strane brojnih sporednih, karakternih i
razrađenih likova. Među njima se posebno ističe fenomenalni
Antonio de la Torre (Canibal) u ulozi oca ubijenih sestara. Svi
zajedno značajno doprinose kompletnom utisku koji film ostavlja.
Ono
što je posebno zanimljivo je kontekst Španije malo po smeni sistema
i dolasku demokratije. Fašizam se dosta dugo održao tamo i već
osiromašenu nekadašnju kolonijalnu silu je gurnuo duboko u
izolaciju i paranoju. To je možda imalo solidnih strana, Španija je
ostala neutralna u Drugom svetskom ratu i nije pretrpela uništenja,
ali izolacionizam nije dugoročno rešenje. Sistem je nekako izgubio
na momentumu i srušio se ne rešivši nagomilane probleme, ali su
navike ljudi i prakse ostale slične. Juan i Pedro možda jesu
predstavnici dva sistema, starog i novog, i možda jesu različiti,
ali oni ni sami za sebe, a ni zajedno, ne mogu previše uticati na
tokove, navike i ponašanje ljudi. Uostalom, sposobnost preletanja
oličena u šefu istrage je recept za uspeh u turbulentnim vremenima.
La
isla minima je film
koji je dobar do odličan na svakom planu. Premijeru je imao u San
Sebastianu, gde je prikazan u zvaničnoj konkurenciji i pokupio tri
nagrade, za režiju, kameru i glavnu mušku ulogu, uz nominaciju za
Zlatnu školjku. Usledile su nagrade španskih kritičkih krugova, na
koncu i apsolutni trijumf na dodeli najznačajnijih nacionalnih Goya
nagrada, sa čak 9 osvojenih. Preporuka od mene.
No comments:
Post a Comment