tekst originalno objavljen na monitor.hr
2014.
režija:
Angelina Jolie
scenario:
Ethan Coen, Joel Coen, Richard LaGravenese, William Nicholson (prema
knjizi Laure Hillenbrand)
uloge:
Jack O'Connell, Domhnall Gleeson, Garret Hedlund, Takamasa Ishihara,
Finn Wittrock, Jai Courtney
Izgleda
da smo mi, Balkanci, svojim amaterskim i diletantskim pristupom
stvarima, kako ozbiljnim, tako i potpuno sporednim, ipak zarazili
ostatak sveta. Kod nas, recimo, svaki frajer u birtiji je i genijalan
političar, ekonomista, fudbalski selektor, pedagog, psiholog,
automehaničar, građevinar, proizvođač alkoholnih pića i šta sve
ne. Takvi smo po prirodi stvari, versatilni, ili samo volimo da
guramo nos tamo gde mu nije mesto i ne priznajemo drugima da su
stručni, da nešto mogu napraviti bolje od nas. Takav se pristup
proširio Hollywoodom, pa je sada normalno da se glumac (ili zvezda,
ima razlike) dohvati filmske režije. Bilo je toga i ranije, u
periodu Novog Hollywooda je bilo normalno da se glumci uhvate režije
na nekom malom, finansijski nezahtevnom i ličnom projektu. Ono što
je danas različito je megalomanija tih projekata, a ime zvezde se
koristi kao marketinški “brand”, bilo da je ona zaista režirala
film ili se samo igrala reditelja.
Primer
tog trenda je Angelina Jolie. Ona je nekada davno bila glumica i
igrala je u raznim filmovima, od potpunih opskuriteta do relativno
zapaženih. Kao deo hollywoodskog plemstva i rasna lepotica, brzo je
napredovala u zvezdu. Njen “celebrity” brak sa Bradom Pittom i
pozerski humanitarni rad i aktivizam su preuzeli medijski primat nad
njenim glumačkim ostvarenjima, a ni njene uloge nisu bile nešto
posebne, pa se Angie odlučila da se pokaže i dokaže kao autor i
uhvatila se scenarija i režije. Njen autorski prvenac je bio toliko
loš i nelogičan, faličan pre svega iz filmskih razloga (ne bih
ulazio u politiku) i u solidnoj meri je ismejan od kritike i publike.
Angie se nije predavala, niti tvrdoglavila, već je napravila dobru
odluku, za scenario unajmila stručnjake, a režiju nastudirala
gledajući kako to rade profesionalci, pa je njen drugi pokušaj,
Unbroken, drastično bolji od debija.
Unbroken
je ekranizacija biografije Louisa Zamperinija, olimpijskog
atletičara, vojnog pilota i ratnog zarobljenika, sve u svemu zaista
interesantnog i poštovanja vrednog čoveka. Čudo je kako se
hollywoodske glavešine nisu ranije dosetile da o njemu naprave
biografski film, pošto je Zamperini to svakako zaslužio. Universal
je otkupio prava na njegovu biografiju koju je napisala Laura
Hillenbrand i počeo da razvija scenario sa Richardom LaGraveneseom
(The Fisher King, The Horse Whisperer) i Williamom Nicholsonom
(Gladiator, Les Miserables, Shadowlands), a Francis Lawrence
(nastavci The Hunger Games) je najavljen kao reditelj. Od te saradnje
nije bilo ništa, scenario je sačuvan, ali je Angelina Jolie čim je
dobila rediteljsku fotelju angažovala braću Coen da isti pregledaju
i doteraju. Atipično za njih, scenario je dostra “straight” i
linearan, uglavnom bez njihovog tipičnog humora, reklo bi se poprilično
tezgaroški.
Louis
Zamperini (O'Connell) je pilot na Pacifiku i njegov avion je pogođen
i polako otkazuje. On i još dvojica kolega Phil (Gleeson) i Mac
(Wittrock) uspevaju da iskoče iz aviona koji se ruši i narednih 47
dana provode u čamcu za spasavanje, uz klasične probleme: glad,
žeđ, ajkule i avione koji preleću i pucaju. Uporedo s tim, kroz
flashback scene izloženo je Louisovo odrastanje kao problematičnog
klinca, a potom kao nadarenog i izdržljivog atletičara dugoprugaša.
Nastupio je na Olimpijadi u Berlinu u trci na 5000 metara i osvojio
osmo mesto, što je dobar rezultat jer je Louis planirao da popravi
vreme i formu do sledeće olimpijade koja je, gle čuda, dodeljena
Tokiju. U međuvremenu je izbio rat i Louis je umesto na najveće
svetsko takmičenje otišao u pilote... Kada se dvojica od trojice
konačnu domognu kopna, shvataju da njihove muke tek počinju jer će
pasti u nimalo prijatno zarobljeništvo u japanskom logoru kojim
upravlja zloglasni “Ptica” Watanabe (Ishihara). Watanabe će se
odmah spraviti na Zamperinija, jer ga nesalomivi američki vojnik
nervira u svojoj nepopustljivosti i pakao ga čeka, sve do
oslobođenja...
Jasno
je da Unbroken, kao miks barem dva-tri filma na dve-tri teme ima
pretenzije za nagrade. One su mu u ovom slučaju imakle. Istina, ima
tri nominacije za Oscara, za kameru, miks i montažu zvuka, ali i
vrlo male šanse. Do nominacija se nisu domogli ni glumci, iako su
dojmljivi i prolaze kroz fizičke transformacije, ni muzika Alexandra
Desplata, ni, logično, Angelina Jolie, koja možda nema dara za
režiju, ali pokazuje spremnost da uči zanat tako što se ugleda na
Spielberga i Eastwooda u njihovim najboljim ostvarnjima ratnog žanra.
Scene na čamcu za spasavanje su dinamične i atraktivne, iako se
dosta oslanjaju na All Is Lost i slične filmove o brodolomcima. U
tome joj dosta pomaže fotografija majstora Rogera Deakinsa.
Tek
u logoru film dobija solidnog negativca i sukob između njega i
protagoniste je relativno napet. Problem je što Phil tu nekako
ispada iz priče, a druge kolege iz kampa (predvođene Hedlundom) ne
uspevaju da ga zamene. Jack O'Connell kompetentno igra Zamperinija, i
pokazuje da je njegova glumačka karijera u usponu i da ga čeka
svetla budućnost. Ovo je bila dobra godina za njega, u Starred Up je
perfektan, čekam još da ga vidim u '71. Nažalost, nemamo prilike
da ga vidimo kao Zamperinija koji se suočava sa PTSP-om nakon
povratka iz rata i zarobljeništva, ali to je stvar scenarija i
pogrešnih prioriteta.
Scenario
je najslabiji deo ovog filma. Naprosto, linearan je, predvidljiv i
dosadan. Imali smo puno filmova na tu temu, i većinom su bili bolji.
Naravno, nemoguće je ponovo napraviti The Bridge on the Kwai River,
ali moguće je barem održati ikakav osećaj tenzije i teskobe,
materijal je tu, samo treba pogoditi dinamičke akcente. Coeni,
doduše, ubacuju malo humora na početku, na čamcu prilikom lova na
ptice i ribe, ali to nije dovoljno da poništi utisak neoriginalnosti
i reciklaže.
Bilo
kako bilo, Unbroken ostaje sasvim prosečan film koji smo već
nekoliko puta odgledali, poslednji put pod nazivom The Railway Man
(2013). Unbroken uspeva da bude još konfekcijskiji i monotoniji od
toga. Pa ipak, ovo je značajan napredak za Angelinu Jolie, ali
pitanje je hoće li ona sa ovim filmom sprati etiketu “razmaženog
derišta bez trunke talenta” koju su joj nalepili Sonijevi
direktori čija je komunikacija presretnuta i objavljena na
internetu. Smatrali mi to nekorektnim ili ne, fakat je da Angie
ostaje pre svega “celebrity”, pa tek onda sve ostalo, kao i to da
neće tek tako odustati od traženja priznanja za svoj rad. Hoće li
u tome uspeti i hoće li joj studijski sistem pomoći ili će je samo
hraniti sa ostacima, ostaje da se vidi u budućnosti.
No comments:
Post a Comment