2014.
režija: Anne
Fontaine
scenario: Pascal
Bonitzer, Anne Fontaine (po grafičkom romanu Posy Simmonds)
uloge: Fabrice
Luchini, Gemma Arterton, Jason Flemyng, Niels Schneider, Isabelle
Candelier, Mel Raido, Elsa Zylberstein, Pip Torrens, Kacey Mottet
Klein
Roman Madamme
Bovary Gustava Flauberta je u solidnoj meri bio prst u oko javnom
moralu XIX veka. Boreći se za svoju junakinju, Flaubert se, svesno
ili ne, borio za žensku emancipaciju. Šokirao je javnost, dospeo je
na sud, nije čak ni mnogo falilo da zaglavi robiju zbog propagiranja
nemorala. Sa literarne i kulturne strane, Madamme Bovary je
izuzetno značajan, čak revolucionaran roman koji uvodi koncept
očajne domaćice, gospođe kojoj je dosadno. Tolstoj će dvadesetak
godina kasnije od tog lika napraviti arhetip kroz Anu Karenjinu.
Ono što se postavlja kao pitanje je koliko su takve tragične
sudbine moguće danas, u eri ženske emancipacije i postmodernog
odnosa do života gde je sve dozvoljeno i gde je sve relativno.
Novi film Anne
Fontaine (Nathalie, Coco Before Chanel, Adore)
pokušava odgovoriti na to pitanje ne samo izmeštanjem radnje romana
u novo vreme, već i interakcijom romana, filma, likova, čitalaca i
gledalaca. U pitanju je ekranizacija grafičkog romana, opet nastalog
po serijalu novinskih stripova Posy Simmonds. I film nije uopšte
loš, zapravo je pomalo bizaran, svestan toga, pa na kraju i
beskrajno duhovit i crnohumoran.
Već će prva scena
nakon lagano "spoiler" uvoda film postaviti kao sitcom za
one koji su pročitali knjigu ili makar pogledali ekranizaciju
Madamme Bovary. Engleski par Bovery se doseljava u generalno
dosadnjikavo normandijsko selo. On je Charlie (Flemyng), restaurater
nameštaja, a ona je Gemma (Arterton), ne Emma, ali dovoljno blizu.
Sa njima se upoznaje naš narator i vodič kroz priču Martin
(Luchini), lokalni pekar, umetnička duša i ljubitelj klasične
literature. Kada smorena Gemma krene da se ponaša kao smorena Emma,
prava Madamme Bovary, i pronađe mladog aristokratu (Schneider) za
ljubavnika, onda i njen život kreće sličnim tokom kao u slučaju
književne junakinje. Martin će to posmatrati, a malo i
intervenirati na ovaj ili onaj način, te biti svedok i učesnik
bizarnog sleda događaja.
Ono što prvo upada
u oči je smorenost. Nije to izraženo samo kod domaćica sa viškom
slobodnog vremena, već kod apsolutno svih likova. Imamo tu jedan
englesko-francuski par, gospodin svoju smorenost preseca
glorifikacijom kapitalizma i privatne inicijative (što nervira
Francuze), a gospođa gluparijama o dizajnu enterijera, dijetama i
vežbama. Mladi aristokrata se dosađuje na studijama u Parizu, pa
povremeno dolazi kući u dvorac. Njegova majka se posvetila
malobrojnim zaista vrednim umetninama. Engleski mudroser se zabavlja
menjanjem žena na svakih par godina. Martinova žena svoju smorenost
seče sarkazmom i kvocanjem mužu, sin živi u virtuelnom svetu
kompjuterskih igrica, a Martin hobi nalazi u romanu koji se odvija
pred njegovim očima, špijuniranju i petljanju. Njegov interes za
Gemmu nije toliko proizvod staračke pohote (mada ima i toga, a Gemma
je po prirodi zavodljiva na onaj "frigidna kučka" način),
koliko posledica fascinacije literaturom.
Dvoje glavnih
glumaca su odlični u svojim ulogama. Gemma Arterton jasno igra na
svoju zavodljivost i šarm i to joj apsolutno prolazi, prirodna je i
ležerna. Njoj uloge hladnih zavodnica lepo stoje. Fabrice Luchini
svojom ulogom priziva u sećanje vrlo sličnu ulogu u Ozonovom Dans
la maison, bivajući istovremeno aktivni lik, narator i tumač
književnog teksta koji je u interakciji sa radnjom filma. Epizodisti
nisu toliko primetni, njihovi likovi su zamišljeni dosta
jednostavnije i plošnije. To ostavlja prostor glavnima da
zablistaju, jednodimenzionalnost nije problem i ostvaruje se savršen
kontrast i akcentuacija na bit stvari.
Gemma Bovery
je za Anne Fontaine veliki napredak u odnosu na njen prethodni film
Adore. Anne Fontaine voli seksualno i socijalno provokativan
materijal, ali ne uspeva uvek da ga iznese na pravi način. U Adore
pokušava da prekrije osnovnu bizarnost priče sa neuverljivim
melodramatskim tretmanom. Ovde to nije slučaj, bizarnost je
prigrljena i prihvaćena, angažirajuća i provokativna. Bizarnost je
moderno čitanje romana, slučajne ili namerne poveznice, sve te
sitne intervencije, pa čak i svojevrsni "hammering" u kome
klimaks gubi na šoku, a dobija na tom nekom crnohumornom efektu.
Uostalom, zašto bi
to bilo loše, kada Gemma Bovery nije loš film? Nema nameru
da nas šokira, a pitanje je i može li posle svega. Ako smo pametni,
iskusni i misleći ljudi, valjda smo upoznali ljudsku tupost, dosadu,
anesteziranost i nedostatak želje i kreativnosti. Oni nam ne moraju
biti prijatelji u svakodnevnom životu, ali za naše dobro je nužno
da ih poznajemo. Emma Bovary možda nije moguća danas sa svim našim
iskustvom, ali Gemma svakako jeste. I ovaj meta-film na njen račun
je pun pogodak. A ni Ana Karenjina nije tu bezveze. Pogledajte
film i otkrićete zašto. Sve i da vam je štos jeftin, verovatno
ćete se dobro nasmejati. Možda nije genijalan kao Dans la
maison, ali svakako zaslužuje pažnju
No comments:
Post a Comment