2014.
režija:
Seth Rogen, Evan Goldberg
scenario:
Seth Rogen, Evan Goldberg, Dan Sterling
uloge:
James Franco, Seth Rogen, Randall Park, Diana Bang, Lizzy Caplan
The
Interview je film koji je podigao poprilično prašine u
industriji zabave. Podsetimo se, neposredno pred premijeru Sony
Pictures je bio žrtva hakerskog napada širokog spektra: nekoliko
filmova iz zimske, praznične sezone je završilo na piratskim
stranicama pre objavljivanja, a pored toga su procureli tračevi iz
interne komunikacije dvoje direktora. Neki od tih tračeva su sočna
hollywoodska ogovaranja, dok su drugi razvejali mit o američkom
društvu kao post-rasnom. Tokom napada je Soniju zaprećeno da će
još više prljavog veša isplivati na površinu i da će još
filmova završiti na internetu ako The Interview slučajno
izađe u planiranu široku distribuciju. Zaprećeno je i
terorističkim napada na bioskope i oni su prvi “trepnuli”, pa su
u Soniju ostali bez izbora i film je na neko vreme povučen, odnosno
izašao je na internet platformama.
Imajući
u vidu sadržaj filma, prvi osumnjičeni su državne službe Severne
Koreje i to je prouzročilo razne reakcije. Raspravljo se o slobodi
nasuprot sigurnosti, o politici pregovora sa teroristima, o snazi
ucene, o pomenutom rasizmu. Ako ćemo iskreno, ovaj napad i za sada
praznu pretnju je mogao da izvede bilo ko, od pomenutih korejskih
službi, preko otpuštenih službenika do dokonih klinaca, pa i same
Sonijeve strukture u okviru marketinške strategije kako bi
potencijalni finansijski fijasko sprečili pričom kako je to bitan
film koji stoji na braniku slobode i demokratije.
Poslednji
scenario je malo verovatan jer je šteta ispala veća od koristi,
Sony Pictures je zbog toga postao i ostao posvađan sa solidno
velikim glumačkim i autorskim imenima, da ne pominjemo onako nisko,
rasističko vređanje predsednika Obame. Na “frontu” sa Severnom
Korejom je stanje stabilno, i jedni i drugi proizvode buku, ali se
ništa značajno ne dešava ni posle relativno široke distribucije.
Zanimljiv je podatak da je ceo skandal ispao ni godinu dana nakon
relativno otpuštanja u kompaniji, pa to može biti zanimljiv motiv
za osvetu. Ipak, senka cyber-terorizma je ostala, i ostala je
poprilično duga.
Na
kraju svoje kritike za The Interview, Richard Roeper je
poentirao da već u februaru nikom neće biti jasno kako je takav
film prouzročio toliki pičvajz u redovima filmske industrije da se
i visoka politika umešala. Tu ću se složiti s njim, a mogao bih se
složiti i na neviđeno: u principu, nijedno umetničko delo, a
posebno ne proizvod industrije zabave, ne može pokrenuti niz
političkih događaja, izazvati ratove i promeniti sudbinu sveta.
Njegova poenta je bila da je dotični film osvežavajuće glupa
politička farsa. I tu se delom slažemo, posebno u delovima “glupa”
i “farsa”, ali što se tiče osvežavajućeg karaktera, meni je
film prijao koliko i izvetrelo pivo.
U
pitanju je nešto što Rogen i Franco izbacuju kao na pokretnoj
traci: homofobna i homoerotična “buddy-buddy” stoner-komedija sa
forama o drogiranju, “bromance” odnosu, kenjanju, pišanju i
guranju nečega u dupe. Pitanje svih pitanja u filmu je da li je
nešto “gay” ili nije. Ako i postoji satirična oštrica, ona je
vrlo stidljiva, na samom početku filma i gađa moderne medije i
njihov koncept “infotainmenta” (informacije umočene u zabavu,
informacije o zabavi, a ne nečem relevantnom).
O
samoj Severnoj Koreji vidimo manje ili više onu zvaničnu verziju iz
istih tih medija. Prikazivanje se oslanja na sve mehanizme klasične
diktature, anti-američke sletove, prodavnice sa lažnom robom (lažno
debelo dete je već “nice touch”), podatke o broju gladnih i
broju političkih zatvorenika u koncentracionim logorima, kao i na
“lifestyle” vesti u Kim Jong-Unu, njegovom prijateljstvu ili čemu
već sa Rodmanom (koji pažljivo gaji imidž notorne budale, ako
želite nešto nadrealno, pogledajte njegovo gostovanje u Malnarovoj
Noćnoj mori). Sve u svemu, The Interview nema pravu
političku oštricu. Neko će pomenuti možda da je to prvi film koji
stvarnog predsednika jedne stvarne države ima na tapetu po imenu i
prezimenu i glumca da ga odglumi, ali filmski Un nije ništa
stvarniji i životniji od fiktivnog portreta njegovog oca u
animiranom filmu Team America ili od Dictatora Sache
Barona Cohena.
U
normalnom svetu, niti jedna država, a takođe niti jedan državnik
ne sme biti uvređen filmom kakav god da je, posebno tako blentavim
kao što je The Interview. Isto tako niko ne bi smeo biti
uvređen bilo kakvom satirom ili karikaturom, ili ako već je,
pravila civilizacije nalažu da to istrpi, žali se sudu ili upravi
vodovoda. Sad, znamo kakvu reakciju mogu imati diktatori i ljudi koji
operiraju u rigidnim dogmama, znamo da im nije strano pripucati na
novinare, karikaturiste ili pretiti svojim bednim nuklearnim oružjem
zbog kojeg njihovi podanici gladuju. Ali oni su notorni po odsustvu
smisla za humor, posebno na svoj račun.
Kad
smo već kod humora, to u The Interview jednostavno ne radi. Jasna je
taktika u Hollywoodu i široj okolini znana kao “Hit and Miss” i
svodi se na munjevito ispaljivanje loše i lenjo napisanih fora u
nadi da će određeni procenat njih pogoditi metu. Ta procentaža u
The Interview je bedna, fore su stare i ponavljaju se do u
nedogled. Ništa novo nećemo naći ni u strukturi filma, mehanika u
scenariju je predvidljiva. Ništa svežiji nisu ni glumci i njihovi,
Seth Rogen je opet debeli “sidekick” koji je ponekad glas razuma
za Francovog dominantnog tipa. Franco preglumljuje arogantnu guzicu,
a samo bi se morao opustiti i biti to što jeste: arogantna guzica,
ovako deluje borderline retardirano. Ostatak epizodista ima likove
tanke kao papir i to nije nikakav ispit za njihovu glumu iz prostog
razloga što će svaki loš do pristojan glumac te likove odigrati
isto. Za najbolje nije bilo sredstava u budžetu, niti su bili u
planu autorskog dvojca: oni bi možda uneli nešto svoje i zasenili
dvojicu ne naročito raspoloženih rutinera. Njihov prethodni pokušaj
This Is The End je makar nudio zanimljiv koncept, The
Interview nema ni to. Podnošljivo ako ste fan, baš i ne ako
niste.
No comments:
Post a Comment