2014.
scenario
i režija: Israel Horovitz (prema sopstvenoj drami)
uloge:
Kevin Kline, Maggie Smith, Kristin Scott Thomas, Dominique Pinon,
Stephane Freiss
Ah,
Pariz... Za uštogljene Engleze i veoma zauzete Amerikance ova
metropola predstavlja mitsko mesto u kojoj se može i zaraditi i
uživati. Pariz je pojam razbarušenosti, umetničke slobode,
nekonvencionalnosti... Naravno, nije sve baš tako, iz mog iskustva i
iz iskustva onih iskusnijih koji su tamo radili za život, ali ko smo
mi da razvejavamo ustaljene filmske mitove. Pariz je opušten, tamo
je sve laganini i tačka. Istini za volju, na filmu to savršeno
radi.
My
Old Lady je jedan od filmova koji koristi relativno standardne
pretpostavke, ni premalo, ni previše, dovoljno da kroz film upoznamo
jednu novu stranu Pariza i francuskog načina života, ali da sve to
bude dovoljno jasno i pitko pre svega anglosaksonskoj publici. Israel
Horovitz je cenjeni američki dramatičar, i to ne bez razloga,
njegova dela se proučavaju na akademijama i izvode u teatrima širom
sveta. Poznavaocima novohollywoodskih filmova Horovitz će biti
poznat po saradnjama sa Stuartom Hangmanom (The Strawberry
Statement, Believe in Me) i Arthurom Hillerom (Author!
Author!). My Old Lady, iako svakako ne spada u njegove
vrhunske komade, izgleda pristojno u filmskoj verziji, a
pretpostavljam i u teatru.
Protagonista
je Mathias Gold (Kline) koji preferira da ga zovu Jim, osiromašeni,
nikad voljeni sin uglednog newyorškog bogataša. Nakon tri braka i
tri neobjavljena romana, ostao je bez prebijenog dolara, pa mu stan
(zapravo vila sa dvorištem) u Parizu koji je nasledio od oca izgleda
kao da mu se sreća osmehnula, iako je otac većinu svog novca
podelio u dobrotvorne svrhe. Problem sa stanom je što stan zapravo
nije njegov, nego je predmet ugovora o doživotnom izdržavanju
između pokojnika i Mathilde Girard (Smith), francusko-engleske
gospođe u poodmaklim godinama, ali savršenog zdravlja i lucidnosti.
I ugovor zapravo Jima košta 2.400 eura mesečno, a gospođa je vrlo
sposobna sebi urediti život, zrihtati kako bi rekli Slovenci.
Primera radi, većinu svojih potreba “plaća” držanjem časova
engleskog i konverzacijskih grupa, a “polaznici” su njena
doktorka, vlasnik restorana, vinar i slični, za Francuze bitni
ljudi. Čak je uslugom za uslugu svojoj kćerki obezbedila da nasledi
njen posao u školi. Da stvar bude zanimljivija, pomenuta kćerka
Chloe (Scott Thomas) nikada nije napustila rodnu kuću, pa je Jim u
žešćem problemu sa prodajom i iz krize će se morati iščupati na
drugi način.
Nakon
osvežavajućeg, uvodnog dela, zapravo komedije o nekretninama, film
skreće u pravcu kućne drame, a kada neke tajne i afere isplivaju na
površinu, opasno se približava uverljivosti sapunskih opera. My
Old Lady hvata na šarm pre nego na uverljivost. Neki od
kritičara su istakli da je to drama sa tri lika u kući od kojih
nijedan nije uverljiv ni sekunde, i to savršeno stoji. Međutim, to
troje ljudi igraju vrlo kompetentni glumci i to na način da nas
nijednog trenutka ne smore i ne iznerviraju. Kevin Kline je uglavnom
briljantan kao uglađeni sredovečni depresivac, Pariz mu kao
okruženje odgovara (valjda zbog French Kiss pre 20-ak
godina), pa čak ni u spektakularno lošoj sekvenci pijanstva njegov
performans nije uvredljiv (kao što je bio u Last Vegas).
Kristin Scott Thomas ima ulogu koja joj prirodno leži i ona sjajno
kapitalizira ne samo svoje talente, već i činjenicu da živi na dve
adrese i govori dva jezika. Maggie Smith u teoriji ima
najkompleksniju ulogu koja zahteva najviše balansiranja između
živahnosti, opuštenosti i darežljivost s jedne i sebičnosti i
samoživosti s druge strane. Ona uspeva u tome i šarmantna je, ali
nekako se osećaju nedostaci njenog lika kojeg tekst tretira čas kao
žrtvu vremena i konvencija, čas kao majstoricu spletkarenja i
intrige.
Rekoh
već, kome je do francuske opuštencije i lepih situacionih kadrova
Pariza, a da pritom gleda troje glumaca kako izvode pristojan, iako
ne baš vrhunski tekst uz diskretnu režiju, My Old Lady je
solidna stvar za ubiti popodne. Međutim, ne valja očekivati
previše. Ovaj film ne pomera granice ni u kom smislu, čak ni kao
adaptacija direktno iz teatra. Šarmantan je, to stoji, ali je li to
dovoljno?
No comments:
Post a Comment