2014.
režija:
Clint Eastwood
scenario:
Jason Hall (prema knjizi Chrisa Kylea, Jima DeFelicea i Scotta
McEwena)
uloge:
Bradley Cooper, Sienna Miller
U svom prošlom tekstu za Monitor sam se posvetio jednom od filmova od kojih
se dosta očekivalo u sezoni nagrada, a koji su loše do očajno
prošli u sezoni nagrada. Dotični film, Selma, doživeo je neuspeh
delom zbog traljave kampanje svojih producenata, delom zbog
zasićenosti Akademije rasnom tematikom, a delom i zbog relativne
anonimnosti autorske ekipe. Pa ipak, kao i svugde, pominju se priče
o “levima” i “desnima”, a kao krunski argument se uzima
izuzetno uspešna kampanja filma American Sniper, koji je, kao i
Selma, svoj život započeo na AFI Festu, ali je pridobio znatno više
naklonosti Akademije i strukovnih udruženja.
Recimo
da je razlog prost: tema je još uvek sveža i relativno
kontroverzna, a producenti su podelili screenere na vreme, snoseći
rizik da će ih se i video-pirati nekako dočepati. To se i dogodilo,
ali bez većeg uticaja na “box office” uspeh American Snipera:
budžet filma je praktično utrostručen za sedam dana prikazivanja u
Americi, što govori i o ukusu američke publike, ali i o nivou
tamošnje kino-kulture, kao i o besmislu tlapnji protiv piraterije.
Jedini pravi problem sa ovim filmom, iz mog kritičarskog ugla, je to
da baš i nije naročito dobar.
Priznajem,
imao sam relativno visoka očekivanja jer je za mene Clint Eastwood
čovek koji uliva poverenje. On je svačiji omiljeni konzervativac
još odavno, ali više nego išta odaje utisak pristojnog, ispravnog
i dobrog čoveka. On je onaj mitski deda ili ujak koji će nas učiti
da volimo svoju zemlju, ali da ne mrzimo nikoga i da čuvamo svoje,
ali ne otimamo tuđe. Već dugo vremena stari, dobri Clint nije
snimio film na temu o kojoj već nije postojao javni i istorijski
konsenzus, a čak i kad je snimao ratne ili političke filmove, igrao
je na sigurno, bio odmeren i puštao je i drugu, pobeđenu stranu da
dođe do reči i argumenata. American Sniper se činio kao idealna
prilika da Clint kaže neku svoju na temu zvanično završenog, ali
ipak nedovršenog rata u Iraku.
Eh,
činio se... Kada malo bolje pregledamo činjenice vezane za
produkciju filma, shvatićemo da Clint Eastwood nije imao mnogo prava
na interpretaciju. Njegova je režija, ali ništa više od toga.
Bradley Cooper je producent, na njega je izvorna autobiografska
knjiga ostavila jak dojam, on je zbirao sredstva i ekipu, on je
kontaktirao sa studijima. Čak nije “bacao farove” na glavnu
ulogu, a nje se prihvatio tek kada ju je Chris Pratt odbio. Clint
Eastwood je dobio poziv da režira tek kada su ga odbili Cooperov
prijatelj David O. Russell zbog pretrpanog rasporeda i Steven
Spielberg zbog nemogućnosti slobodne interpretacije teksta. Eastwood
se prihvatio zadatka i odradio ga je kako je mogao u zadatim
okvirima, stručno i donekle efektno kad su u pitanju ratne i akcione
scene, ali nekako nedorečeno kada su u pitanju unutrašnja drama
glavnog junaka i njegovi odnosi sa svetom oko sebe.
Kao
što verovatno znate, izvorna knjiga je autobiografija Chrisa Kylea
(ostala dvojica autora su zapravo više bili lektori nego pisci),
najsmrtonosnijeg američkog snajperiste sa “rekordom” od 160
potvrđenih pogodaka od prijavljenih 255. Film se knjige veoma
rigidno drži i svog junaka prati kroz četiri “ture” u Iraku.
Osim toga, film pokriva scenu ili dve iz junakovog detinjstva,
rodeo-kaubojske mladosti, tokom razvoja patriotskih osećanja, vojne
obuke, ženidbe i kasnijih odsustava iz vojske koja je provodio sa
svojom familijom. Chris Kyle se, kao i veliki broj profesionalnih
vojnika na tako odgovornim mestima, borio sa post-traumatskim stresom
i dugo se lečio, da bi se na koncu aktivirao u organizaciji za pomoć
veteranima i poginuo od ruke veterana kojem je pomagao. Ispraćen je
kao heroj na stadionu u Arlingtonu.
Upravo
ta rigidna struktura iz knjige je najveći problem u filmu. Film je
toliko fokusiran na protagonistu, da niko drugi ne dolazi do
izražaja. Njegovi ratni drugovi će izleteti iz fokusa ili poginuti
u kratkom roku. Slično važi i za nadređene oficire, pa i za
njegovog rođenog brata: u jednom trenutku ga vidimo u uniformi i
čini se da će reći nešto važno, ali se ta linija priče ne
razvija. Njegovu ženu (Miller) viđamo više iz prostog razloga što
ga čeka kod kuće i prisutna tokom sva tri odsustva i pri kraju
filma, ali ni njen lik nije razrađen.
Bradley
Cooper je solidan glumac i najčešće ništa više od toga i za
dobre uloge potrebna mu je čvršća rediteljska ruka. Ovde se
potrudio glede fizičke transformacije (proteini i teretana su se
pobrinuli za uverljiv izgled vojnog specijalca), ali njegov lik je
napisan tako da pokazuje tek nekoliko karakteristika: mrakobesni
patriotizam, odsustvo moralne dileme glede ispravnosti postupka,
vojničku spremnost i lošu komunikaciju sa svetom oko sebe. Sve smo
već videli u ratnim dramama, i traumu u ratu i traumu povratka kući
i nerazumevanje sa “normalnim” svetom koji nije pretrpeo ratne
strahote, pa American Sniper ne donosi ništa kapitalno novo. Razlog
za to je u lošem, pravolinijskom scenariju i u lošoj izvornoj
literaturi. Rekao bih čak i u ličnosti glavnog autora. Chris Kyle
je nepatvorena agresivna seljačina koja ni za čim ne žali i koja
konstantno udara u patriotske gusle, te stoga i nema potencijala da
bude ozbiljan dramski filmski lik. A kakav je domet glavnog lika,
takav je i domet ovog filma.
U
stvari, American Sniper je polovna, istrošena i zatupljena verzija
The Hurt Locker, osvajača nekoliko Oscara pre pet godina, filma koji
nas je odveo na panoramsku turu iračkim ratnim haosom iz perspektive
profesionalca i “adrenalin junkie”-ja. Neutralnost glavnog junaka
i njegova sudbina na kraju filma su rezonirale autorskim stavom o
ratu i osećajem nekakve urgentnosti. Bilo je to pre pet godina i
američka vojska se još nije bila izvukla iz iračkog pakla. U
American Sniper Eastwoodova autorska neutralnost deluje neiskreno i
hinjeno, kao pokušaj neutralizacije i upodobljavanje desničarskih
stavova jedne nepatvorene voline.
Na
kraju krajeva, American Sniper ipak nije negledljiv, pa čak ni loš
film. Vešto je režiran, prožet napetim scenama borbe i drži
pažnju. Ali nije ni naročito dobar i dubokouman, i što je
najčudnije u kontekstu nadolazećih Oscara, ni po kom kriteriju ne
upada u tip filmova koji odnose nagrade i samo su mu dobra kampanja i
puno lobiranja mogli pomoći da se nađe tu gde je sad: sa šest
nominacija za Oscare. American Sniper više podseća na one filmove
koji uveseljavaju publiku nezainteresovanu za Oscare u zimskoj
sezoni. Prošle godine je najveći januarski hit bio jedan slično
patriotski film Lone Survivor. American Sniper je možda malo bolji
film od njega, ali je i dalje u najboljem slučaju osrednji.
No comments:
Post a Comment